Gezocht: advies van Märklin- rijders met Central Station

Gestart door Passant, 18 december 2013, 16:46:21 PM

Passant

Beste lijstgenoten,

Ik ben beginner, en ik beschik momenteel over een H0 testbaantje en Mobile Station2. Ik heb diverse vragen, die waarschijnlijk voor ervaren modelspoorders als jullie zeer banaal zijn, zodat ik ze moeilijk hier per onderwerp in het forum kan stellen. Ik heb dat overigens reeds enkele keren gedaan, maar elk antwoord roept dan weer nieuwe vragen op...

Daarom ben ik op zoek naar iemand uit deze groep die digitaal Märklinist is, ervaring heeft met een recente versie van Central Station, en bereid zou zijn me te antwoorden. Ik kan dan mijn vragen meer gericht stellen en hoef het forum niet te belasten met waarschijnlijk oninteressante problemen. (Zo probeer ik momenteel uit te maken of het interessanter is wissels te schakelen met een inbouwdecoder (in de C-rail) of met de pas verschenen losse decoder m84;  of het mogelijk is Belgische seinen te vinden die digitaal aanstuurbaar zijn met de CS, enz...).

Is er zo iemand ?

Alvast bedankt!


Passant46

 

Geert SBB 460

Beste,
Ik ben alvast een gebruiker van de cs II tot mijn tevredenheid. Goed alternatief in mijn ogen is de Ecos van Esu. Wat uw vraag beterft over het schakelen van wissels: De inbouwdecoders voor c-rail wissels zijn goed maar ik vindt ze rete-duur. Zelf heb ik K-rail wissels die ik schakel via cs II EN Litfinski decoders. Zijn een stuk goedkoper dan Märklin decoders en geen gedoe met dipschakelaartjes. Goed alternatief zijn de Viessmann decoders. Van beide merken kan je trouwens een soort van zelbouwpakket kopen wat het nog goedkoper maakt. In ieder geval werkt dit bij mij perfect. Mocht je nog vragen hebben vuur maar af.(ook al weet ik niet alles)
Mvg, Geert.

dani

ik zou (ongeacht welke centrale)  de ingebouwde decoders ook niet gebruiken.   Je kan er goedkopere dingen voor inzetten, waar je voor de prijs van 3 inbouw decodertjes wel 2  stuks '-voudige decoders hebt.  En de werking is kwasi gelijk.

Zelf werk ik met Arduino zelfbouw decoders.  Nog wat goedkoper maar je moet wel wat kunnen solderen en programmeren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Passant op 18 december 2013, 16:46:21 PM
(Zo probeer ik momenteel uit te maken of het interessanter is wissels te schakelen met een inbouwdecoder (in de C-rail) of met de pas verschenen losse decoder m84; 
Ik zou ze geen van beide nemen, omdat:

a Marklin spullen behoorlijk prijzig zijn.
b de genoemde inbouw decoders met de digitale spanning de spoelen schakelen.

Zelf gebruik ik de WDD van rosoft.
Een decoder die:
- via je centrale is te programmeren (DCC) geen gerommel met dipswitches
- 4 wissels per decoder en dat voor nog geen 20 Euro.
- extern te voeden is, dus je spoelen worden door een externe bron geschakeld, en niet door de digitale uitgang van je centrale.
Ik geloof ook dat er een Marklin Motorola uitvoering van is, maar dat zou je bij Rosoft moeten informeren.

Over de CSII kan ik je helemaal niets vertellen, als alleen kijk eens rond naar andere centrales.

Ook hier steekt Marklin met de prijs met kop en schouders boven de rest (Intellibox, ESU enz) uit.
CS2 bij Conrad 799,00
Ecos II bij Wentink 599,00
Intellibox II bij Conrad 499,00

grt Piet.