M2 rijtuigen

Gestart door Dirky, 08 december 2013, 22:51:23 PM

doomslu

#15
Citaat van: Dirky op 10 december 2013, 20:35:19 PM
bedankt voor alle uitleg! we geraken er uit! ;)

M2's aan een 55... Dan moet die 55 een blauwe zijn, niet?
Of een 5523 in de juiste kleuren...  :D
Maar je vindt ook foto's van een gele of groene 55 met M2 rijtuigen hoor.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ems

Citaat van: Dirky op 10 december 2013, 20:35:19 PM
M2's aan een 55... Dan moet die 55 een blauwe zijn, niet?
Nee hoor, want de M2 hadden stoomverwarming (een blauwe 55 wil zeggen dat deze een generator heeft om stroom op te wekken voor de verlichting en (elektrische) verwarming van rijtuigen).
Ben nog wel erg geïnteresseerd in de betekenis van de kleuren op de hoeken van de M2-rijtuigen. Die info kan ik nog niet zo goed terugvinden..
Groet, Edwin

Dirky

Had ik het geweten dat ik nog diesels H0 ging beginnen had ik me zeker ook dat machien aangeschaft... ;)

Er zouden dus groene of gele kunnen geweest zijn die de extra's hadden om de wagons te verwarmen?


edit: dus eventjes het antwoord voorbij gesprongen... bedankt voor de info

theedooz

Citaat van: OlivierV op 10 december 2013, 14:10:58 PM
Er zwerft hier op het forum ook een heel topic rond over de M2 sets die laatst uitgebracht zijn waar heel wat gepalaver icm nuttige info staat.

Heb je wellicht ook een link naar dat topic?
 

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Binco

Een gele gaat ook, maar dan zonder puntje voor de nummer.
Dat puntje betekent dat de stoomketel uit het machien is gehaald dus kan hij de oudere rijtuigen niet meer van stoom(lees verwarming) voorzien.

De blauwe machienes (of de gele met blauwe lijn zoals de 5523, of de groene met blauwe of oranje lijn, eigenlijk allemaal voorlopers van de volledig blauwe) hebben apparatuur aan boort om ook rijtuigen te verwarmen dmv stRoom. Dat is dan vooral voor de internationale rijtuigen dat dat werd gebruikt. Nog een combinatie die hetzelfde doet is een gewone gele of groene, al dan niet met puntje in combinatie met een generatorpakwagen. Dat is een pakwagen met een dieselmotor in + dynamo om stroom op te wekken.

Ik hoop dat het nog een beetje overzichtelijk is ...  ;)

rixke rail

Nog ontbrekende versies van de M2 :
- A10 (is wel de grootste veronachtzaming van M)
- BDR (met snackbar-inrichting !)
- B  43260 met bruine onderzijde
- BD 49300 met B-logo
- versie met airco-testapparatuur
Ook de grijs-oranje (AB 43249) - kleurtest voor de nieuwe varkensneuzen - zou M zelf mogen heruitbrengen.
Modelspoorse groeten,
Eric

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

theedooz

Bedankt voor de link, Luc!  ;)
 

ems

Kan iemand mij vertellen wanneer de eerste M2-rijtuigen in bordeauxrood op de baan verschenen? En waren dat in de eerste instantie de gewone M2-rijtuigen of ook al gelijk M2-TD diesel rijtuigen?
Groet, Edwin

rixke rail

Blijkbaar werden sinds 1986 tijdens de Grote Revisie de M2's, alsook ms 602-762 en 801-844 in bordeaux rood geschilderd ...
Het hangt er dus vanaf wanneer ze in GR gegaan zijn ...
Ik zag wel ergens een foto uit 1987 met een homogene rode stam van 4 M2, het ging dus vrij snel.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ems

Thanks, Eric!
Ook bekend wanneer de laatste groene M2 reed?
Groet, Edwin

Sicco

Sowieso 1996 nog, niet heel veel later, maar de laatste jaren was het echt een uitzondering


Sicco

Wat bedoel je met korte? Dit is gewoon een ex M2 A (met minder ruitjes dus, dat wel  ;D)

Dirky

thx, moet dan gezichtsbedrog zijn...

De grote vensters in tweede klasse meten ongeveer 1,25m x 1,0m hoog. In eerste klasse 1,5m x 1,0m.
Ik had de indruk dat we hier met klasse 2 vensters te maken hadden...