Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

DLC

Gestart door stefan rosiers, 11 maart 2006, 10:02:08 AM

Bundesbahnfreak

ER zijn ook mensen bij de NMBS die hun job serieus nemen hoor, het zijn niet alleen vakbondsmensen die daar werken.  Akkoord ik ben ook gesyndiceerd maar ben wel dikwijls verlegen als er gestaakt wordt.

Het probleem bij een staatsbedrijf zoals het onze is dat je van politiekers afhangt en nu nog eens van Europa dat zich overal in moeit.  Wat de politiek betreft, om de 4 jaar zijn het andere met een andere visie en belangen maar die meestal van de spoorwegen geen fluit kennen.

Op de NMBS wordt vaak gekankerd qua vertragingen ed, maar waar komen deze vandaan?  Technische storingen vaak genoeg, maar er rijden ook veel treinen rond op 1 dag, verder oponthoud in stations door reizigers en dan heb ik het nog niet over ongevallen met derden en spijtig genoeg zelfmoorden.

Op 5 minuten vertraging reclameren ze, maar als ze een half uur in de file staan dan zijn ze stil

railbusje

Het grote probleem bij staatsbedrijven is idd dat de politiek er zich teveel mee moeit. Net zoals dij de VRT, die Tony Marie was manager bij Beakaert en die nieuwe was directeur bij Siemens. Wat kennen die nu van TV af? Aan de andere kant mag de NMBS blij zijn dat het nog een volledig staatsbedrijf is want anders was het al 30 jaar failliet geweest. Misschien dat B-cargo winst maakt maar op het personenvervoer moet de staat jaarlijks miljoenen euro opleggen om de rekening te laten kloppen, net zoals bij De Lijn.

Greg

Wat zeker ook van belang is, is de grote van de firma.
De NMBS is een enorm grote firma, met erg veel werknemers.
En het is nu eenmaal moeilijker om zo een grote, logge firma degelijk te laten draaien. Men heeft gewoon veel minder controle over zijn werknemers. Die dan ook wat liever staken, juist omdat het veel moeilijker is om zo een groot personeelsbestand onder controle te krijgen.
Het zijn vaak enkelingen, of een minderheid die aanstoot geven, maar dat is genoeg om een hele hoop andere personeelsleden mee te trekken.

terwijl DLC veel kleiner is, en het makkelijker in de hand te houden is.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

JoVer

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Wat zeker ook van belang is, is de grote van de firma.
De NMBS is een enorm grote firma, met erg veel werknemers.
En het is nu eenmaal moeilijker om zo een grote, logge firma degelijk te laten draaien. Men heeft gewoon veel minder controle over zijn werknemers. Die dan ook wat liever staken, juist omdat het veel moeilijker is om zo een groot personeelsbestand onder controle te krijgen.
Het zijn vaak enkelingen, of een minderheid die aanstoot geven, maar dat is genoeg om een hele hoop andere personeelsleden mee te trekken.


Ben ik het niet mee eens Marklinhobaan. Bij een groot bedrijf heb je wel meer beslissingsniveau's maar een gebrek aan controle is er volgens mij niet. Je hebt wel gelijk als je stelt dat enkelingen de aanstoot geven. Voeg daarbij een "cultuur" waarbij werkwilligen niet durven omdat een aantal "vuilbekkers" met veel lawaai hen dan trachten belachelijk te maken... ja dan heb je wel veel stakers.

Wat volgens mij een belangrijk verschil is met priv? bedrijven is dat werknemers zich soms veel minder betrokken voelen bij het bedrijf. Ook en vooral omdat ze aan den lijve ondervinden dat de politiek zich bemoeit tot op absurde niveau's om bij promoties op alle echelons vriendjes en vriendinnekes voor te schuiven. Je zou dan als benadeelde wel voor minder je enthousiasme verliezen.

Greg

Onder controle houden was mss niet de goede benaming,
maar wat ik bedoelde was het volgende,
Als je 2 firma's hebt.
1 van 100 werknemers en 1 van 1000 werknemers, dan is het moeilijker om die firma van 1000 werknemers te motiveren, en de firma vlot te laten draaien.

Bij de NMBS is een staking iets waar niet echt iets wordt aan gedaan, het wordt aanvaard en men praat er eens via de vakbonden over.
Bij DLC, zal er minder vlug gestaakt worden om verschillende redenen.
- kleinere groep werknemers, dus moeilijker om een stevig blok voor stakingen te vormen. Als er op 50 man 20 staakt is het geen ramp, maar als bij de NMBS op 500 mensen er 200 staken dan heb je al een stevig blok.
- de druk van de priv?, eens je bij de NMBS binnenraakt, ben je vrij zeker dat je mag blijven. terwijl het risico op ontslag bij DLC groter is.
- in een kleinere firma is er ook meer overleg mogelijk, terwijl je bij en grote firma zoals de NMBS veel moeilijker is om iets te zeggen. Wat natuurlijk normaal is.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Rikkie

Hallo allemaal,
ik ben een paar maanden geleden opgebeld door een pas beginnende machinist van een priv? treinmaatschappij. Hij vroeg of ik mee kon omdat hij een zieke collega moest vervangen terwijl hij juist thuiskwam van een vorige rit (lees 6 uur rijden). Hij was doodop. Daar ik veel kennis heb van de spoorwegregelmenten en allerlei machines, was de machinist geruster moest hij in slaap vallen tijdens het rijden. Dan kon ik eventueel ingrijpen. 'k Was eigenlijk niet gerust. Donker, midden in de nacht, regen,.. Na 6 uur rijden toegekomen in A'pen. Dan terugkeren naar huis met een firmawagen (ford camionnetje). Ik heb dan wel zelf gereden want we waren juist vertrokken en de machinist lag te slapen als een roos.  
Ik was apetrots dat ik hem kon helpen.
Dat is het verschil tss priv? en NMBS (dacht ik[?])


Greg

Idd, daarover heb ik al veel gehoord.
De werkdruk is zeer hoog, en soms veel te hoog.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

Idd, daarover heb ik al veel gehoord.
De werkdruk is zeer hoog, en soms veel te hoog.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ERVIN

Even melden dat ik net in Herentals een Class 66 van DLC heb zien staan(PB13)met een lange sleep EVS-wagons, tot vorige week heb ik deze trein dagelijks door Mol zien komen met twee77/78ers, blijkbaar heeft DLC nu deze dienst overgenomen.

Havoc

citaat:
Het grote probleem bij staatsbedrijven is idd dat de politiek er zich teveel mee moeit. Net zoals dij de VRT, die Tony Marie was manager bij Beakaert en die nieuwe was directeur bij Siemens. Wat kennen die nu van TV af?


Een manager op dat nieveau weet helemaal niet meer waar zijn firma mee bezig is (toch niet inde tail). Daar heeft hij ondergeschikten voor. Die weet zich te omringen met mensen waar hij kan op vertrouwen. Dat is bij een politiek bedrijf niet het geval. Daar wil die politieke pouchenel zijn stempel (die van de partij) op de boel drukken. Diegenen rondom hem zijn er enkel op uit om een mes in de rug te steken zodat ze er zelf beter uitzien en dan zit er nog ergens ver weg een minister die vanalles beloofd heeft waar hij nog minder van afweet. Dan zijn er nog de vakbonden die hun spel spelen dat tegenstrijdig is aan de partij die aan de macht is. etc... rotte boel waar beter over gezwegen wordt.

Probleem met elk zeer groot bedrijf is dat er een soortgelijk "politiek" spel gespeeld wordt. Dat is dan geen partij politiek zoals bij de verkiezingen, maar fracties binnen de beheerraad etc. Geen rode en groenen maar gewoon andere visies. Even rot en even goed beter vergeten.

citaat:
Aan de andere kant mag de NMBS blij zijn dat het nog een volledig staatsbedrijf is want anders was het al 30 jaar failliet geweest. Misschien dat B-cargo winst maakt maar op het personenvervoer moet de staat jaarlijks miljoenen euro opleggen om de rekening te laten kloppen, net zoals bij De Lijn.


Dat is "normaal". De personen vervoer functie van de NMBS is een sociaal ding. Als je de echte kost aan de reizigers zou doorrekenen dan koopt morgen iedereen een auto. Zie wat er in de UK gebeurd is: privatisatie gevolgd door sluiting van massa's stations, slechter vervoer, een veiligheidsprobleem (meer ongelukken), geen investeringen meer en de prijzen die alsmaar omhoog gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

5307

Even ter verduidelijking van de wagens...

Het verkeer tussen bundels en/of bureau is een Ford Tourneo voorzien. Die staat normaal klaar in iedere bundel. Voor een 175? per maand kun je een bedrijfswagen krijgen. Daarmee kun je van je woonplaats naar de bureau of bundel rijden. (Je dienst begint in zeebrugge, dus rijd je naar zeebrugge. Je rijdt met de class66 naar antwerpen. de wagen staat er klaar. Je neemt die richting zeebrugge en daar met de firmawagen naar huis)

Wat is in die 175? voorzien???

* de wagen
* evt onderhoud
* taxen
* verzekering
* tankkaart

En dit voor werk als voor priv?gebruik.

Het gaat over de Ford Focus stationwagen.

Dus geen extra onvoorziene kosten...
Ik denk dat je dus met die wagen nie kunt klagen

rgp

Dag,

Weer veel interessant nieuws, maar ook weer al een aantal onwaarheden.
De reizigersdienst bij de NMBS heeft een sociale functie.  De basisprijs dekt al niet alle kosten, en 75% heeft dan nog vermindering.  Privatisering zal sowieso een serieuze verhoging hebben van de kostprijs en dan gaan we weeral een hoop staan janken (werklozen, werkonwilligen, invaliden, nep-invaliden, lage inkomens, ...)
Vandaag is de trein SPOTGOEDKOOP wetende dat de overgrote meerderheid een abonnement heeft.
vb: mijn vrouw heeft een woon-werkabonnement: dat is LAGER dan ENKEL de kostrijs van de brandstof !  En daar krijgt de weerknemer dan nog MINIMAAL 62% van terug.  Resultaat: het abonnement kost ongeveer 3 maanden autobrandstof en 9 maand winst.
Stiptheid: iedere morgen stap ik over in Aarschot.  Iedere morgen staan een hoop "debiele" reizigers voor de deur geplakt om HUN plaatsje te bemachtigen.  Probeer maar eens af te stappen !  Resultaat: aan iedere halte gemakkelijk 30 seconden vertraging, wat bij L-treinen aan het einde van de rit een vertraging geeft van 8 ? 10 minuten in de spits.  Maar dat mag niet gezegd worden.
Werknemers NMBS: idd een hoop "geparachuteerden" en op alle niveaus, maar langs de andere kant een hele grote hoop werklustigen die niet alleen moeten opboksen tegen die geaprachuteerden maar ook tegen het imago die de "klanten" hebben (veralgeming in negatieve zin).

het grootste gevaar voor de NMBS is niet de liberalisering, maar wel Inge Vervotte, want die verkoopt gewoon alles uit eigen belang (zie SABENA)

Roland

janjozef

Dat laatste Roland is er eigenlijk ver over, Sabena was al falliet voor dat Inge geboren was. En bij de afhandeling van sabena werkte ze als vakbondsafgeaardigde en niet als minister.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Jan,

Erover ?  Neen laf !  Ze stond op de eerste rij en is gaan lopen naar de "overkant" voordat de problemen van de laatste "Sabenien" geregeld was en dito uitbetaald.

En ze is dan op de koop toe overgelopen naar de partij die medeplichtig is aan het faillissement !

Roland

Gerolf

Die laatste opmerking was wel degelijk er over, Roland.
Nu heb ik het niet over de inhoud - daar wil ik geen uitspraak over doen - maar dit gaat over politiek!
De forumregels zeggen duidelijk dat politieke uitspraken niet op dit forum thuishoren!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw