Bestuurder of kenner van een MS08 (Desiro) gezocht

Gestart door LordTD, 24 november 2013, 17:46:46 PM

LordTD

In het kader van een excursie die uitgewerkt wordt door ik en vier medestudenten van de lerarenopleiding lager onderwijs bezoeken we het station van Aalst en een Desiro treinstel dat een wasbeurt overslaat voor ons. Nu mochten we ook de bestuurderspost bezichtigen, alleen vind ik weinig over de bedieningsinstrumenten.
Kan er iemand hier wat uitleg geven over de functie van de schermpjes, metertjes, knopjes en pedalen? Een goede foto heb ik al gevonden.

 

Hannelore

 

2012

DE grootste stick is de tractie/rem kruk, vooruit is tractie, loodrecht is uitlopen/geen remming, naar achter trekken is remme, hoe meer naar voor hoe meer tractie kracht, hoe meer naar achter hoe meer rem kracht. Klein hendeltje vlak bij d etractie kruk is rijrichting keuze, neutraal, vooruit en achteuit, hier schakel je ook de automatische waakinrichting in. Dan die 2 kleinere hendeltje die vlak naast elkaar staan zijn schakelaars voor stroomafnemer en de hoofdstroommverbreker, wat wij de DUR noemen (Dijonteur Ultra Rapide)

2012

De lampjes zijn meldinglampjes van remming, open DUR, allerlei aanduidingen van dingen die niet OK zijn en al dan niet een onmiddelllijke tussenkomst vragen van de bestuurder. Het dubbelschermke ernaast is snelheids meter en indien op de juiste lijn mee rijd (vb L36) is dat ook het ETCS scherm waar je ziet hoe snel je mag rijden, tot hoever je kan rijden (je kan vb tot kilometers ver seinen zien open staan of dicht staan)
Het scherm op de rechtse zijkant is dan weer een PC scherm waar je vanalles en nog wat kan op vragen van informatie of bedienen van toestellen zoals airco/verwarming in de stuurpost, remproeven doen bij opstart van het stel, je kan ook meevolgen welke deuren open/dicht zijn, tijdens de rit zie je gegevens over de spanning op de bovenleiding, stroomafname van je trein en nog vele zaken meer.

2012

helemaal rechts heb je de ruitenwisser knop (die grote zwarte) met ruitensproeiers en dat vakje ernaast is bediening van de deuren, open links en/of rechts + controle lamp (witte lamp) omtrent het gesloten zijn van de deuren (moet tijdens de rit uiteraard)

2012

links van de GSM is de toeter, twee tonen en het toestel erboven is de GSM-R voor op de lijn contact te kunnen hebben met traffic control, ook voor versturen van alarmoproep ingeval van gevaar/incidenten.


voila, das toch al iets he  8)