Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mooie film voor stoomliefhebbers.

Gestart door PietB, 16 november 2013, 11:29:44 AM

PietB

Een mooie film van de duitse tv, al wat jaren oud maar zeker voor de stoomliefhebber interessant.

http://youtu.be/jkbHi8uMjRg

grt Piet.

Frank_N

Schitterend!

Kun je gelijk zien hoe sneeuw tussen de sporen eruit ziet, Piet ;)
Groet van Frank

PeterC

Ziet er goed uit.

Downloaden en op een stikje gezet.  Eén dezer dagen eens op mijn gemak vanuit mijn zetel naar kijken op groot scherm.

Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: Frank_N op 16 november 2013, 18:32:08 PM
Kun je gelijk zien hoe sneeuw tussen de sporen eruit ziet, Piet ;)
Daar was ik naar op zoek Frank, zodoende kwam ik dit tegen.  ;)

grt Piet.

Frank_N

(iets met gedachten lezen, ahum)

In de film krijg je een goed idee over het hoe en waarom met stoomloks. Opvallend is dat bij zware goederentreinen vaak een opduwlok werd ingezet, aanvankelijk ook op stoom later diesel.
Op 33 minuten zie je nog een sneeuwschuiver.

Leuke film, Piet!
Groet van Frank

Kautenbach

wat me bij minuut 33 opviel, een elektrische loc met panto naar beneden, je ziet na wat beelden wel waarom ;) of eigenlijk, de uitleg waarom geen elektrische sneeuwruimer denk ik, tof filmpje

janieburton

Mooi maar heb problemen met You Tube, kan de film niet helemaal uitkijken.


De laatste dagen heb ik problemen met You Tube na een aantal seconden of minuten, naargelang de duur van het filmpje krijg ik een fout melding en stopt het filmpje.
 

Frank_N

#7
Citaat van: Kautenbach op 16 november 2013, 22:28:32 PM
wat me bij minuut 33 opviel, een elektrische loc met panto naar beneden, je ziet na wat beelden wel waarom ;) of eigenlijk, de uitleg waarom geen elektrische sneeuwruimer denk ik, tof filmpje

Hoe dat met die E-lok zit, snap ik  niet zo, Wim :)
De uitleg in de film is onduidelijk, mi.
In ieder geval heeft die sneeuwfrees blijkbaar geen extra duwkracht nodig. De frees heeft en eigen stoom-aandrijving, los van 2 x 3 assen aandrijving van het geheel.
Dit is wat ik op Wiki vond: http://nl.wikipedia.org/wiki/RhB_Xrot_d_%289213-9214%29
Daar staat een foto met dezelfde sneeuwfrees plus E-lok. Ook met beide pantografen omlaag ???

Edit: hier de "koekel" bevindingen: http://startgoogle.startpagina.nl/index_ilse.php?query=xrot+9213&num=10&ts=ts6&origin=ilse&tab=internet
Dat gevaarte is er blijkbaar ook in model 8)
Groet van Frank

Snobby Crash

Prachtig !!!!

Spijtig dat ze zo een machines niet meer bouwen !

Vraag me wel af hoe ze dat deden in het stoomtijdperk,
een lok trekt de sleep de andere duwt... Geen kans op ontsporen?
Stel dat de lok achteraan begint te duwen vooraleer de lok vooraan
begint te trekken aan de sleep... Daar komen toch enorme zware krachten aan te pas !
Op een recht spoor zie ik daar geen problemen in, maar in een bocht...
Hadden beide machinisten soms een soort van vlaggen...bordjes... Of iets anders om met elkaar te comuniceren... ???

Geert

Geert inderdaad een stoomliefhebber !

Frank_N

 Dat deed men met fluitsignalen volgens mij, Geert ;)
Groet van Frank

Rangeerduivel

Citaat van: Kautenbach op 16 november 2013, 22:28:32 PM
wat me bij minuut 33 opviel, een elektrische loc met panto naar beneden, je ziet na wat beelden wel waarom ;) of eigenlijk, de uitleg waarom geen elektrische sneeuwruimer denk ik, tof filmpje

Volgens mij is de Eloc enkel nodig voor het verre transport vd sneeuwruimer,van de standplaats naar probleemgebied en terug...

;)