Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

transfo vraag

Gestart door Davidv, 15 november 2013, 19:26:27 PM

Davidv

Ik heb een marklin h0 set 29177, altijd perfect bewaard geweest in de doos en was perfect . nu haal ik die doos open en maak de ovaal, sluit de kabels aan de klemmen . test de loc en die krijgt stroom maar rijdt niet snel . lampje van wagon gaat branden . maar als ik de spanning verhoog dan doet hij het niet meer . hij rijdt ook nooit op volle kracht . wat kan het probleem zijn . alles nagekeken van klemmen .


Mvg David

PietB

#1
Zo goed als zeker, een vervuilde motor cq. loopwerk.
Wat je moet doen, is reinigen.
Hoe en wat, is een beetje afhankelijk van het type volgens de info zit er een BR74 de blauwe of de BR75 geheel zwart in de set.
Dat is de 36740 deze loc heeft een motor met een schijf collector.
Dit type:

Haal de motor uit elkaar, motorschild(15), koolborstels(17), anker(14) en veldwikkeling(13)
Die leg je even apart.
De rest (vooral de tandwielkast) spoel je uit met wasbenzine.
Daarna laat je de zaak goed 24 uur drogen.
Met een doekje gedrenkt in wasbenzine maak je de collector van het anker schoon en met een kwastje reinig je het motorschild.
Daarna zet je de loc weer in elkaar en druppel je in alle draaipunten met een cocktailprikker een drupje motorolie(20W50 is daar prima geschikt voor) vergeet ook niet een drupje olie op de tandwielen(6) te toen.
Echt heel licht smeren het moet geen oliebol worden.
Voor dat je nieuwe koolboorstels monteert draai de motor op de hand rond, controleer of het anker niet ergens de veld polen raakt.
Dat is te horen aan een schurend geluid.

Hierna monteer je de koolborstels en zet je de bedrading (als je die hebt losgenomen) weer vast.

Heel grote kans dat de loc weer loopt als een zonnetje.

grt Piet.

janieburton

Dank ook voor de verhelderende uitleg.
 

PietB

Ik zal van de eerstvolgende loc die ik ombouw een kleine foto reportage maken van de handelingen die ik doe.
Daar heeft vast iedereen wat aan.

grt Piet.

Davidv

Mijn andere Loc , een belgische Diesel heeft er ook last van . alletwee zeer weinig gereden trouwens . Hoe kan dit komen ?Plakkende olie en stof op de koolborstels ofzo ? Zijn steeds goed behandeld geweest .

Bedankt voor een verhelderend antwoord .

Mvg David .

Klaas Zondervan

Het is bij Märklin locs een verschijnsel waar je vaker over leest. De olie verharst, wordt stroperig.
De beste oplossing is wat Piet vertelt, uit elkaar halen, schoonmaken terug monteren en opnieuw smeren.
Wil je al die moeite niet doen, dan helpt het vaak om een drupje verse olie op alle draaipunten aan te brengen.

Rangeerduivel

Dat klopt inderdaad Klaas,
Ik heb een tijdje geleden een M loc verkocht.
Bij mij getest en prima bevonden,waarna hij een paar maanden in de vitrinekast ging.
Na opsturen liet de koper mij weten dat de loc muurvast zat,
na volledig demonteren (door hemzelf) en opnieuw olien was de loc weer perfect.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de olie of vet dat men bij Marklin gebruikt aan verbetering toe is...

;)

Gerolf

Citaat van: Davidv op 16 november 2013, 12:11:31 PMzeer weinig gereden trouwens
Daar zit hem waarschijnlijk het probleem, en mogelijk in combinatie met teveel smering:
"overschot" vet hoopt zich ergens op, droogt, wordt hard, ...
En een loc moet - zeker na smering - gerodeerd worden. Twee keer een kwartier op een ovaaltje, rijden in beide richtingen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

druppeltje fijne olie dat ze gebruiken om fijne dingen te smeren en dat werkt perfect.
Waarom het duurder spul kopen van mar klein?

en vooral niet teveel gebruiken, 1 druppel is echt genoeg.

PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 16 november 2013, 12:44:58 PM
Bij mij getest en prima bevonden,waarna hij een paar maanden in de vitrinekast ging.
Na opsturen liet de koper mij weten dat de loc muurvast zat,na volledig demonteren (door hemzelf) en opnieuw olien was de loc weer perfect.
Test jij niet voor je opstuurt?
Daar kun je aardig  door in de problemen komen.
Citaat van: Rangeerduivel op 16 november 2013, 12:44:58 PM
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de olie of vet dat men bij Marklin gebruikt aan verbetering toe is...
Nou dat is geen exclusief probleem van Marklin hoor.
Het is een veel algemener probleem, en wordt veroorzaakt door, welliswaar goed rijdende maar vuile loc die stof heeft opgepikt weg te zetten voor langere tijd.
Als je dan een loopwerk hebt met meer dan alleen een worm en wormwiel, maar zoals bij Märklin vaak een hele tandwieltrein dan is vastkoeken snel gebeurd.
De olie van Märklin is kwalitatief goede olie, net als die van Fleischmann en Faller.
Maar veel te duur, daarom gebruik ik altijd 20W50 motorolie.
Marklin vraagt ongeveer 6 Euro voor 10ml dat is erg goede business.
Omgerekend 600 Euro voor een liter!!!
Een kan 20W50 kost bij mij aan de pomp ongeveer 8 Euro voor 1 liter en daar doe je een levenlang mee.
Heb je toch mooi 592 Euro uitgespaard.
Kun je een mooi stukje modeltrein voor kopen.  :)

grt Piet.

Peter

Piet,

ik gebruik de olie van Faller. En ja, je hebt natuurlijk gelijk dat die duurder is en dat die motorolie die je gebruikt van evenredige kwaliteit.
Maar langs de ander kant : Dat flesje Faller olie heb ik al vele jaren (10à 15 jaar) en ondanks het feit dat ik 62 loks heb die regelmatig onderhouden worden, is dat flesje nog bijlange niet leeg. Dus ik kan er nog jaren mee verder. Daarentegen met een bus van 1 liter...... ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 16 november 2013, 13:08:05 PM
De olie van Märklin is kwalitatief goede olie,
De olie van Märklin is gewone smeerolie van minerale oorsprong. Die 20W50 motorolie is waarschijnlijk synthetische olie, die minder snel verharst.
Er bestaan nog betere olieën die ook een stuk duurder zijn. Maar zelfs als je die verkoopt aan 6 euro voor 10ml verdien je daar nog dik aan.

PietB

Citaat van: Peter op 16 november 2013, 13:30:59 PM
Daarentegen met een bus van 1 liter...... ;)
Mee eens Peter, maar zo bedoel ik het niet.
De enkele keer dat ik bij mijn auto olie bijvul blijft er altijd wel 2ml over en als dan mijn injectie spuitje leeg is of dreigt te geraken vul ik deze bij.
En ik gebruikte de 1 liter maat alleen als rekenvoorbeeld, want motorolie is niet in kleinere verpakkingen te verkrijgen.
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 november 2013, 13:45:46 PM
De olie van Märklin is gewone smeerolie van minerale oorsprong. Die 20W50 motorolie is waarschijnlijk synthetische olie, die minder snel verharst.
precies, dat is ook een goede reden om over te stappen.

grt Piet.

janieburton

Is naaimachine olie niet goed?
 

PietB

Neen dat is te dun, na een paar rondjes is het overal tussen uit gelopen en ligt het op je rails of op je baan.
Je moet een olie hebben met een lagere viscositeit, 20W50 of 10W40 zijn dat.

grt Piet.