Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Wissels openrijden.

Gestart door DelticPower, 12 november 2013, 21:13:45 PM

DelticPower

Hallo modelspoorders, een vraag? In mijn schaduwstation worden de wissels van de uitrijkant open gereden. Is het wijs om de wissels in de oude stand terug te stellen middels een klein veertje, en zodoende de wisselstraat steeds vrij is, en er dus per trein maar een of twee wissels opengereden worden. Of niks aan doen maar dan moet een trein soms wel vijf of zes wissels open rijden. Dus met meer kans op ontsporen?
Wat is wijs?  :D

Groeten Jan

Michiel

Waarom niet meteen de veertjes uit de wissels die je open rijdt halen? Geen kans meer ontsporing, en je hoeft geen wissels meer te zetten.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Dat zou een oplossing kunnen zijn Michiel,
maar in ieder geval niet bij Piko ho wissels,wanneer het veertje er uit is hebben ze de neiging de tongen niet voldoende tegen de rail te drukken,en bij het meerijden is dat geen probleem,maar als je dan toch eens de andere kant op moet om één of andere reden,heb je prijs!

;)


PietB

Hallo Jan,
als je Märklin C wissels en Marklin rollend materieel gebruikt, is het behalve het getik van ieder passerend wiel, niet echt heel erg storend.
Veel Märklin rollend materieel is dermate zwaar dat gaat best goed.
Bij boven genoemde wissels nooit het veertje er uit halen.

Maar ik heb geen enkel idee wat voor spullen je gebruikt, misschien moet je daar eens wat meer over vertellen.

grt Piet.

DelticPower

#4
Hallo Michiel, Rudy en Piet, had het railmateriaal erbij moeten vermelden. Ik rij met Rocoline zonder bedding in mijn schaduwstation. In deze wissels zit geen veertje en de wisseltongen kunnen eventueel tussen de eindstanden in gaan staan. Er zit alleen een schuifbalkje die de tongen beweegt. Deze werken heel licht, je kunt ze bij wijze van spreken in een andere stand blazen. Bij de testen die ik gedaan heb (met een licht wagentje ) ging het allemaal goed, zo zonder iets erbij, maar nu is alles nog bereikbaar. De sporen kunnen maar in een richting bereden worden.

Groeten Jan

Klaas Zondervan

Als de sporen echt maar in één richting bereden worden, dan kun je het best de terugstelveertjes er uit halen. Dat de tongen dan door trillingen of zo halverwege komen te staan is geen probleem, de volgende trein legt ze weer goed. Op onze clubbaan hebben we ook alle uitrijwissels los gelegd, en dat werkt uitstekend.

Gerolf

Is polarisatie van het puntstuk dan geen probleem? Of rij je snel genoeg over je schaduwstation-wissels?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

Hallo Gerolf en Klaas, bedankt voor de reacties. De puntstukken van de uitrijwissels zijn niet gepolariseerd. De bediende inrijwissels wel.   Klaas, laat ze dus het beste gewoon zo.

Groeten Jan