Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

centrale en pc

Gestart door crabbcharles, 08 november 2013, 16:34:28 PM

crabbcharles

Is het koppelen van een centrale (IB, Zimo, Lenz, Esu, Tams....) aan een pc (met tekenprogramma) essentieel om een baan automatisch te laten rijden via de centrale, zou men het ook niet kunnen zonder die pc? en dus met heel wat minder voorbereidend werk.

PietB

Je vraag is niet helemaal duidelijk, mede door dat ie incompleet is.
Maar in essentie kun je zeggen dat voor een automatische besturing van je baan een PC + besturingssoftware (dus meer dan een teken programma) nodig is.

Maar ik vermoed dat je meer wilt weten, dus probeer je vraag nog eens te stellen.

grt Piet.

dani

er zijn ook centrales waarbij je geen pc nodig hebt om automatisch te rijden.

Als je baan voorzien is van terugmelding en alles digitaal geschakeld wordt, dan kan je met bvb een Ecos, een CS (Märkli) en andere centrales,  de baan in je centrale  "tekenen" en alles definiëren.   Dan kan je ook routes definieren en de treinen laten rijden daarlangs.
Dat heeft uiteraard beperkingen , end net om die op te lossen zijn er programma's zoals Koploper, i-Train en zo voort.  Dan heb je wel een pc nodig
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

En je kan ook een baan besturen met alleen een PC!

dani

euh ja, inderdaad met de juiste hardware er achter...   (ik deed dat voor de komst van de Ecos met een PC, een Serieel kabeltje met een paar weerstanden en een transistor, en een oude Delta booster)


Maar de vraag was of het nodig is om een pc te hebben om  via een centrale automatisch te rijden, dus vermoed ik dat de vraagsteller misschien al een centrale (op het oog) heeft.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Juist ja, maar misschien kan de vrager op die manier veel centavos sparen. Je moet er wel "wat van kennen" natuurlijk.

dani

yep yep yep.

Daarom vond ik het voorstel van Piet om de vraag anders en duidelijker te formuleren zeker een goed voorstel !

Beroepsmisvorming, ik ga er altijd van uit dat iedereen beschikt over de 5 basisvaardigheden :

- rekenen
- lezen
- schrijven
- kaarten
- treinen digitaliseren


Mea culpa
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

anne w

Beste Charles,

Als het alleen gaat om minder voorbereidend werk dan is het antwoord "nee", op de één of andere manier zul je het sturende orgaan moeten vertellen hoe je baanplan er uit ziet, welke wissels en seinen waar en welke decoder, welke lokdecodernummers er moeten rijden en waar (om zo maar wat te noemen)

Als je de vraag anders stelt: kan ik een geautomatiseerde en ingevoerde baan rijden zonder een computer op te hoeven starten, dan is het antwoord "ja", het CS en de Ecos kunnen het, weliswaar wat rudimentair, de Viessmann Commander kan het, maar is weinig bekend en de Raptor kan het, maar heeft geen eigen "baanplan geschikt" beeldscherm, als je daar aan hecht.

Heb je mijn e-mails ontvangen?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 08 november 2013, 18:02:34 PM
En je kan ook een baan besturen met alleen een PC!
U bedoelt allicht MR Direct? :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

Het zou ook DDWIN kunnen zijn olivier
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 08 november 2013, 23:19:42 PM
Citaat van: Huugooke op 08 november 2013, 18:02:34 PM
En je kan ook een baan besturen met alleen een PC!
U bedoelt allicht MR Direct? :)
Die bedoel ik inderdaad. Maar ik was niet helemaal correct: je hebt wel een booster nodig.
Vandaar dat ik ook opmerk dat enige kennis en kunde van bijvoorbeeld solderen en noties van elektronica welkom zijn.
Verder is ter completigheid eigenlijk een tweede PC nodig als je bijvoorbeeld "koploper" gaat gebruiken om je baan in beeld te brengen en de boel te besturen.
Ik deed het met een ouwe 386 en een minder ouwe laptop met een PIII. Tot ik wegens omstandigheden de werken moest stilleggen werkte dat prima.
Multiprotocol, een prima programmer, compatibel met zowat alles (toen toch) en "verniet".
Je hebt er wel wat ruimte voor nodig.

dani

dat is het grote voordeel van DDWin, je hebt (buiten diezelfde booster) geen extra pc nodig...

Want DDWin is een virtuele server op een Windows PC en die draait op dezelfde machine als je eigenlijke treinbesturing.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 09 november 2013, 09:40:49 AM
dat is het grote voordeel van DDWin, je hebt (buiten diezelfde booster) geen extra pc nodig...

Want DDWin is een virtuele server op een Windows PC en die draait op dezelfde machine als je eigenlijke treinbesturing.
Waar zit die DDwin? Bij Google niks gevonden.
Er zijn BTW ook "kastjes" die zowel booster als interface zijn. Software bijgeleverd zodat je enkel dat nodig hebt en een PC.
Ik heb hier ergens een voorbeeld van over de grote plas gepost, maar ik vind het niet direct meer.
En in 'olland 'ebben ze dat ook dacht ik? Was er hier daar ergens niet een grote ambras over?

Vanwege het hoge zelfknutselgehalte is MRDirect mijn favoriet natuurlijk. Als ik nu ooit mijn baan nog eens kan neerlaten...

pahasoft

Wat was de oorspronkelijke vraag ook al weer? Als ik de vraagsteller was, dan zou ik niet eens meer durven reageren.

Mvg,
Paul

jelle

Om weer even naar de oorspronkelijke vraag terug te gaan, ja, dat kan, maar je hebt net zo goed een hoop werk om alles werkend te krijgen. De mogelijkheden welke je hebt zijn hierboven al genoemd.

En om nog even een andere vraag in dit draadje te beantwoorden: http://home.snafu.de/mgrafe (voor DDW)
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB