Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

verf vraagje

Gestart door liefhebber, 07 november 2013, 13:33:01 PM

liefhebber

Hoi,

Ik ben bezig aan een zinken dak .
Deze moet ook geschilderd worden.

In MSM 126 word dit beschreven?
Er word gesproken over een washlaag met vallego met nr. 905.

wat bedoelen ze daarmee? Word de verf aangelengd, zo ja met wat , wat is dan de verhouding?

bedankt voor de hulp
Peter
 

Herwig

Wash...

'n Wash is verven met  "vuil water":  veel water met erg weinig (donker)grijze, bruine, groene, e.a. matte (*) kleurtjes.
Deze  "sausjes"  brengt men op 't model aan met 't penseel, of oorstokjes, of doekjes, of laat m'n gewoon naar beneden lopen.
Hoe meer je de tinten afwisselt, hoe beter, genuanceerder effect.
Sommigen gebruiken alleen gedistilleerd H20.   
Toevoegen:  een mini-druppeltje  "ontspanner":  wat vaatwaszeep of iets dergelijks...(of speciaal product uit fotografie)
Droge oorstokjes, penselen, doekjes klaarhouden om overtollige verfsaus te verwijderen.
(*) of glanzende als je bijvoorbeeld olielekken moet nabootsen.


Peter

Het speciaal produkt is AGEPON van Agfa, verkrijgbaar bij een goede fotowinkel. Met zo'n busjes doe je jaaaaaaaaaren (ik heb het mijn al een jaar of 10.
Het voordeel van Agepon is, dat als je het gebruikt in de lijm om balast te kleven je geen schuimvorming in de vloeistof om het balast mee te bevochtigen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Citaat van: Peter op 07 november 2013, 14:14:45 PM
Het speciaal produkt is AGEPON van Agfa, verkrijgbaar bij een goede fotowinkel. Met zo'n busjes doe je jaaaaaaaaaren (ik heb het mijn al een jaar of 10.
Het voordeel van Agepon is, dat als je het gebruikt in de lijm om balast te kleven je geen schuimvorming in de vloeistof om het balast mee te bevochtigen.

Agepon is inderdaad een merknaam,
ik heb het merk AMALOCO, H10 bevochtigingsmiddel,verdeler in Aartselaar,(naam en adres verkrijgbaar via PM)
In een fles van 500ml,het heeft maar een paar € gekost en werkt prima om ook bvb ballast mee te fixeren.

;)

liefhebber

bedankt jongens, ik kan weer verder.

Ga wel eerst eens uittesten op een ander stuk architectenkarton.

gr
Peter
 

Huugooke

Agepon bestaat al jaren niet meer. Samen met AGFA verdwenen. Maar het wordt niet slecht.
AMALOCO producten kan je krijgen bij de fotohandel op de Eiermarkt in Antwerpen.
Achter de hoek kan je daar nog een grote modelspoorwinkel vinden ;).
Ik heb jarenlang succesvol afwasproduct gebruikt zoals Dreft. Zowel voor mijn films als voor de verf!
Een druppel op een glas water is meer dan genoeg.
De bedoeling is dat het water "ontspant", zodat het geen druppels achter laat.