Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Probleem met Tamiya verf

Gestart door Peter, 06 november 2013, 18:31:43 PM

Peter

Normaal gebruik ik bijna nooit Tamiya verf, doch heb er de laatste week eens met ge-experimenteerd, en moeten vaststellen
dat deze bij het schildere van kleur verandert.
Bijvoorbeeld bij XF10 - Nato Brown, een bruine kleur die verdund goed zou passen voor het verwerenvan hout van huizen enz.
Begin ik er mee te schilder is dit mooi bruin, doch geleidelijk verander de kleur naar een grijs/zilvergrijze tint.
Zou dit te maken kunnen hebben met het uitwassen van de penselen, na gebruik (met afwasmiddel) of zou het liggen dat er
voordien met dat penseel, met  andere soorten verf geschilderd werd (ModelMaster/Humbrol enz.
Weet iemand raad?
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Grijs/zilvergrijs is toch de kleur van verweerd hout  :)

Aan de vorige verfsoorten zou het niet mogen liggen, anders verf je met harde penselen ipv zachte. Je reinigt ze normaal toch goed.

Ik heb zelf nog nooit problemen gehad na het uitwassen van penselen met een afwasmiddel.
I gebruikte daar eigenlijk een soort "allesreiniger" voor die "ecologisch" verantwoord is, en goed en veelvuldig naspoelen met zuiver water.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

Een lichte verkleuring na het drogen is vrij normaal, wat jij beschrijft is wel extreem.
Ligt het niet aan de ondergrond?

Gerolf

Citaat van: Peter op 06 november 2013, 18:31:43 PMBijvoorbeeld bij XF10 - Nato Brown, een bruine kleur die verdund goed zou passen voor het verwerenvan hout van huizen enz.

Verkeerde verdunner? Die bepaalde pigmenten beter of juist niet oplost?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Ook ondervonden dat de verdunner van Tamiya zelf het beste werkt. Je moet wel de JUISTE gebruiken!
Welke type is het?

Martin Welberg

Van bruin zou die eigenlijk niet grijs mogen worden, houd er wel rekening mee dat acryl iets lichter droogt dan dattie er nat uitziet...zou ook gewoon met water verdunt moeten kunnen worden...

PeterC

Peter,

Voor de XF verven van Tamiya gebruik ik hun 'lacquer thinner' (gele dop):


Afbeelding van http://rchobbies.com.au

Ik gebruik deze thinner om te spuiten met de airbrush en geen problemen daarmee (airbrush daarna kuisen met nagellak-verwijderaar).

Wat ik wel al ondervonden heb, is dat Tamiya XF geen acryl is; die verf is niet echt 'zot' van water!
Groetjes, Peter


Rangeerduivel

Geert,
nagellakverwijderaar is in feite geparfumeerde aceton...
aceton zelf ruikt niet zo goed maar is veel goedkoper!

;)

Peter

Het probleem doet zich niet voor bij het drogen, doch reeds bij het schilderen.
De verf is dun genoeg en zelfs een nieuw flesje/potje heeft dit probleem. Het maakt ook geen verschil op welke ondergrond er geschilderd wordt.
Met vriendelijke groeten
Peter

ACFI

Peter,

tijdens mijn vroeger militair hobbyleven heb ik af en toe problemen gehad met de Olive Drab XF62. De enige oplossing was toen continue roeren om te verhinderen dat de verf in twee kleuren "uiteen viel" of in strepen opdroogde (met borstel).

Misschien dat je verdunner niet goed samenwerkt met de tamiya verf of een slecht potteke?

Steven


Herwig

Tamiya,

Ik vind Tamiya Mat Nato BLACK een interessante  (verweer-) tint en....  géén rare kleurveranderingen verschijnselen opgemerkt.



Thommy

ik verdun nog altijd met isopropanol.

Nu, heb ook een blauw-achtig kleur gehad dat niet goed wou komen (moest voor een maat een modelauto ineen zetten van zijn auto).
Versie dan maar in spuitbus gekocht van Tamiya...

Dus het kan best wel zijn dat er kleuren zijn die niet goed komen.

Maar het kleur dat jij zegt, heb ik nog geen problemen gehad. Wordt hier ook regelmatig gebruikt.
Greetz

Thommy

Catje

Ik ben niet tevreden over de Tamiya verf op waterbasis. :(
Heb ondervonden dat de droogtijd te lang is, en zodra je een 2 de laag wilt aanbrengen is het
alsof de eerste lak weer oplost. ???
Op advies van de plaatselijke winkelier deze gaan proberen, maar ben er weer snel mee gestopt.
Gebruik nu weer zoals vanouds verf van het mer Revell of Humbrol.
Daar was ik tevreden over. ;D

modelspoor groeten,
Willy