Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Saratoga Mining

Gestart door Durango, 05 november 2013, 08:01:18 AM

Durango

Tijdens de smalspoordagen in het smalspoor museum in Valkenburg begon er weer eens iets te broeien in mijn hoofd. Ik wilde al een tijdje iets in HoN3 doen om mee naar buiten te treden. Zoveel zie je deze schaal niet in het openbaar en voor zover ik weet zijn de HoN3 rijders in Nederland en Belgie op een hand te tellen. Maar wat te bouwen wat ook makkelijk was te vervoeren. De Fliegerhorst kan niet in een auto worden vervoerd dus dat moest nu anders.

Na een tijdje puzzelen bleef ik terugkomen op de timesaver van John Allen. Het is dus nu ongeveer dat
ding geworden over twee bakkies van 70x30 cm.
Afgelopen week deze bakkies in mekaar gezet. Ze passen op de achterbank van de voiture. Lekker gemak dus.


Zijde

Vogelvlucht

Die zwarte meuk is een soort rubber beding die ik eens wil proberen. Daar op deze bakkies de rail helemaal zelf word gelegd en gespijkerd ben ik benieuwd
of dit allemaal gaat. Binnenkort even een profstukje leggen.

Op de bakkies komt bijna alleen landschap met maar een paar bouwseltjes erop. Daar de eigen vaste modelbaan vrij langszaam progressie maakt
geeft dit de mogelijkheid om met mijn HoN3 lokkies te rommelen.

Overigens is de titel van dit topic een werktitel. Ben nog aan het stoeien met een naam voor dit projectje.
Wordt vervolgd.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Ik ben ook benieuwd.  Succes met je sporenbouw ;)

Ik ga dit zeker volgen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

klein en fijn... volg dit zeker!

Cord

Dag Leon,
Als ik van het bovenste spoor van rechts kom aanrijden en ik wil met m'n trein naar het onderste spoor, dan kan ik daar alleen maar komen als ik de wissels passeer (waarom zitten daar eigenlijk twee wissels?) en achteruit naar het onderste spoor rijd. Is het dan niet handiger als het wissel rechts-onder andersom staat?
Groet,
Wim
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Durango

Hallo Wim, Zou misschien handiger zijn, maar dat doet het nut van de timesaver dan wel teniet. Daarbij gaat het om rangeer puzzels en die word zo bereikt.
Overigens is de "doorgaande" spoor dat van rechtsonder over het ravijntje (mag geen naam hebben eigenlijk) naar links en dat is dan het middelste spoor.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Durango

Grrrrrmmmmmblll!! Op een sepraat proefstukje op de foam wat bielsjes geplakt en hier geprobeerd een railstaaf te spijkeren.
Dat werkt dus nie >:( . We halen de foam er maar vanaf (en dat gaat snel gelukkig) en ik grijp terug naar mijn vertrouwde
underlayplaat voor laminaat. Lijkt een soort geperst houtvezel en karton mengsel. Gebruik ik voor de zelf gelegde On30 rail ook en dat blijft liggen. ;)
Vanavond maar eens in de verher onderbouw. Kan ik misschien van het weekend de plankies leggen.

Wordt vervolgd.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Stedahult

Dus als het meezit kan ik je resultaat september 2014 bewonderen in Valkenburg.
Mvh. Steef

Durango

Steef, daar gaan we wel naartoe werken. ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Stedahult

Mvh. Steef

Durango

#10
Van het weekend maar eens de underlayplaat gelegd en de bielsjes neer geplakt. Het zijn er maar een paar.  ;D
Na droging een eerste stainlaag erover voordat er rail wordt gespijkerd.
Doordat er een klein trestle'tje gebouwd moet worden voordat ik met de rail kan beginnen alvast een beetje zitten knoeien
met sculptamold.


En in het overzicht kun je zien hoe het sporenverloop ongeveer gaat worden.


Niks is nog geheel definitief.
Nu eerst weer even de tijd zien te vinde voor een leuke weathering op de bielzen voordat we aan het rail leggen en wissel bouwen
gaan beginnen.
Laters
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Durango

#11
Na twee weekenden lekker rommelen met spijkertjes en railstaafjes liggen de rails er zo'n beetje helemaal op.
Ook nog weze spelen met pertinax en soldeer om een aantal wissels te bouwen. Templates van Fast Track gebruikt
als leidraad.
Tijdens de bouw van de laatse 3 wissels kreeg ik met een sterf geval te maken. Mijn Dremel overleed na ruim 30 jaar trouwe dienst. >:(
Dat bracht afgelopen zondag een vrij aprubt einde aan de werkzaamheden.
Ik kan niet zonder dus een nieuwe was zo besteld en deze komt deze week.
Overzicht

De voorste wissel was het laatste voor het overlijden van de Dremel

Het lijkt best lang zo
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stedahult

Heb je nou laminaat ondervloerplaten gebruikt?
Dempt dat een beetje fatsoenlijk?
Leuk sporenloopje, das leuk spelen zo!
Mvh. Steef

Gerolf

Dremel wijlen? Is me ook al overkomen. Maar 30 jaar dienst is zéér respectabel  ;)

Mooie opzet. Ik volg dit draadje (uiteraard)  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw