Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Binnenverlichting

Gestart door PietB, 31 oktober 2013, 16:46:35 PM

PietB

Ik had bij de leverancier Artitec mijn beklag gedaan over de slechte zichtbaarheid van de binnen verlichting van mijn DE1.
"Oh maar dat is geen probleem ik stuur wel een paar betere ledjes naar je toe" was het antwoord.
Viste ik dit vandaag uit de brievenbus, ik heb er even een Belgische frank naast gelegd om te laten zien dat dit wel heel erg klein is.

Een strip met 10 Led's

Hoe soldeer ik 4 van deze componenten op een printplaat, in hemelsnaam?
En zeg nou niet: "met een soldeerbout" wat dat is me duidelijk.
Er is hier vast wel iemand die me wat tips kan geven, om dit tot een goed einde te brengen.

grt Piet.

Peter

Ja, met een soldeerbout

Nee, alle gekheid op een stokje.
Voor zo'n kleine prutsen gebruik ik "Leitsilber' (Nederlands vloeibaar zilver?? van Greven
Helaas 8,95 euro voor een klein flesje van 3 gram. Dit is ook goed om heel kleine smd's  op Preiser figuurtjes enz. te lijmen en
stroom tot aan de voeten te geleiden.
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Is dat het zelfde als de Bison Electro Kit, Peter?

Want dat gebruik ik om gelijkstroom assen geschikt te maken voor massa detectie.

grt Piet.

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Er is ook nog soldeerpasta: insmeren en met de bout verhitten.

Gerolf

Die geleidende lijmen zou ik laten voor wat ze zijn. Solderen is op langere termijn meer betrouwbaar
... en inderdaad met soldeerpasta.
De oude leds verwijderen met de bout en een tangetje (als ze stuk mogen, en dat vermoed ik)
Als je ze wil recycleren: in de oven op 270°, of voorzichtig met bout en pincet
Dan ervoor zorgen dat je soldeervlakken "schoon vertind" zijn, pasta met een tandenstokertje aanbrengen, vasthouden met pincet, en kort verhitten met de bout
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw