portaalkraan laten bewegen + verlichting

Gestart door stoomloc, 27 oktober 2013, 18:41:15 PM

stoomloc

Hallo,

Ik knutsel af en toe aan een portaalkraan 120162 van Faller. Hier zit ik wel met een probleem.  :( Ik zou deze kraan het volgende willen laten doen :

-draaien om zijn as
-de grijper  op en neer laten gaan 
-lichten laten branden

Hoe kan dit werken ? Met welke decoder kan je  zo'n 2 micromotoren aansturen en de leds te laten branden. Een treindecoder ?

Welke micromotoren moet ik hiervoor kopen en waar kan ik dit bestellen. Als ik digitaal wil aansturen, moet er dan iets gebeuren met de micromotoren ?

Ik zou de stroom via spoorrails en de wielen van de kraan naar de decoder wil laten stromen. Momenteel zijn de wielen van deze kraan van kunststof en ik zou deze willen vervangen door metaal. Ik ga de kunststof wielen vervangen door wieltjes van een klein spoorwagonnetje dat ik op de kop heb getikt. Ik heb zo'n filmpje van Faller portalkran 120162 op Youtube gezien.  :)

Groeten Wim

Huugooke

Per motor heb je een decoder nodig, je hebt dan meteen een stuk of acht uitgangen om lichtjes te schakelen.
Er zijn ook decoders voor servomotoren, maar dat toepassen vereist nogal wat knutselwerk.
De motoren moeten uiteraard minstens 12 volt zijn.

stoomloc

Hallo Hugo,

Bedankt voor je info.  Ik zal dit eerst eens uitproberen buiten de portaalkraan en als dit voldoening geeft kan ik het in de kraan plaatsen. ;)

Groeten

Wim

Huugooke

en voor die motortjes moet je het internet even raadplegen. Ik weet wel een inheemse bron (B) maar die in voor een lagere spanning.

stoomloc

Gerolf

Citaat van: stoomloc op 27 oktober 2013, 18:41:15 PM
Ik zou deze kraan het volgende willen laten doen :
-draaien om zijn as
-de grijper  op en neer laten gaan 
-lichten laten branden

Ik zou voor meer "vrijheidsgraden" gaan:
- je grijper laten grijpen
- de kraanarm bewegen (afstand t.o.v. je middelpunt)

Waarom zou je die digitaal aansturen ? (ik vermoed dat je met digitaal "DCC" of "Motorola" bedoelt)
Welke motoren? hangt af van nodige kracht, snelheid en beschikbare plaats in je model
Je kan je licht al eens opsteken bij lemo-solar - die hebben motortjes in allerlei groottes en met diverse reductiekasten
Voor sommige functies kunnen servo's of stappenmotoren nuttig zijn, maar die vereisen wat meer elektronica.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

Als je portaalkraan op rails staat, zou je die kraan ook heen-en-weer kunnen laten bewegen als je onder het maaiveld een stuk draadeinde aandrijft met een motortje. Op dat draadeinde zet je een bout met een geleiderail, zodat de bout niet meedraait met het draadeinde als de motor loopt, maar heen-en-weer schuift. Aan die moer een draad vastmaken die bovengronds de kraan over de rails laat rijden. Aan weerszijden van de geleiderail kun je microschakelaars monteren om er voor te zorgen dat de motor uitschakelt als de kraan het eind van de rail bereikt.
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing