problemen met DCC decoder

Gestart door argilla, 27 oktober 2013, 12:14:55 PM

argilla

U weet wel de uitverkoop bij Jorisco ?


heb er 2 stomers gekocht. Allebei met DCC sound decoder.
Het probleem is ;
1) erorm veel "ruis" overstemt alle geluiden zoals bel wistle
2) welk adres ik ook instel er komt geen beweging in de stomers. Open( zit in tender) gedaan , want sommige hebben een schakelaartje ana-DCC oke op dcc  maar niets helpt . Zelf dan maar reset gedaan om zo een eigen adres( respect.200 van het nummer loc 2007 en 195 van nummer loc 1958) met 128 rijstappen in te geven( MM3) . Nochthans staat er op de uitleg decoder is a DCC standard norm 8 pins. Het merk van de decoder
is MRC  maar blijkbaar is de norm toch niet de norm van hier of vergis ik mij ? Datasheet  CV's nagegaan maar blijkt dat er niets van in staat kwestie ruis onderdrukking.


Toch maar 2 nieuwe decoders aanschaffen of zijn er toch oplossingen ? Wat met het geluid want die stomers hebben specifieke geluiden enfin.....pfffffffffffff
veel dank
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Hallo Marc,
kan het niet zijn dat er een slecht geluids fragment is geladen in de decoder?
Ik moet je zeggen dat ik de MRC niet ken, maar wel de ESU Loksound.
Daar heb ik ook wel eens een adnder geluidsfile in moeten zetten om een beter bij het model afgestemd gebruidsbeeld te krijgen.

Heb je geen email adres van MRC om via dat kanaal er achter te komen wat er aan de hand is?

groet Piet.

argilla

Citaat van: bossie op 27 oktober 2013, 12:25:30 PM
Hallo Marc,
kan het niet zijn dat er een slecht geluids fragment is geladen in de decoder?
Ik moet je zeggen dat ik de MRC niet ken, maar wel de ESU Loksound.
Daar heb ik ook wel eens een adnder geluidsfile in moeten zetten om een beter bij het model afgestemd gebruidsbeeld te krijgen.

Heb je geen email adres van MRC om via dat kanaal er achter te komen wat er aan de hand is?

groet Piet.


Hey Piet, ja zeker [size=78%]http://www.tonystrains.com/technews/mrc-snd-review.htm[/size]  het is op de foto de rechts het type. Maar qua ruis vindt ik in de tekst niets terug.
MRC Sheer Brilliance is het merk. Weet het niet Piet weet het echt niet meer ! Weet je wel in een ander draadje hier dat er aan de stekker tender  en loc een draadje afgebroken was ? Welnu dat is opgelost maar die ruis was tevoren ook al !  dacht toen dat dit de oorzaak was maar dat kon niet gezien het voorgaande ( ruis). Maar verder kloppen die F keys  die in de link gegeven staan t.e.m. F6 en dan niks meer nada geluid .
[/size]Er is geen informatie over de belangrijkste mapping in de instructies.Als U dit kan helpen.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Als ik het testverslag leest dan merk de tester op dat de geluiden loeihard staan. Er is ook geen algemene volume setting maar alle geluiden moeten per CV geregeld worden. Is die ruis misschien een geluidseffect dat aan staat?
Ik had onlangs ook zo'n akkefietje met een overzeese decoder.

Huugooke

 had je die al:
http://www.micromark.com/html_pages/instructions/83294i/83294steamdecoder.htm

Ook dit merk heeft een eigen stuursysteem dat wel DCC compatibel is maar toch wat "eigenzinnig" is

PietB

Hi Marc,
kan het niet zijn dat de functie F3 = Air release en/of F11 = blower hiss continue aan staan.
Want dan krijg je natuurlijk wat geruis, reken maar.
Heb je dat al gecontroleerd?

grt Piet.

argilla

Citaat van: bossie op 27 oktober 2013, 15:35:51 PM
Hi Marc,
kan het niet zijn dat de functie F3 = Air release en/of F11 = blower hiss continue aan staan.
Want dan krijg je natuurlijk wat geruis, reken maar.
Heb je dat al gecontroleerd?

grt Piet.


F3 kan ik op en af zetten maar geen functies boven F6 dwz F7 enz......geen geluid. Het is ruis zoals , hoe moet ik vergelijken, een oude  tv van wel klank en veel  ruis maar geen beeld weet je wel dat soort van ruis.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

En met je programmer die geluiden allemaal uitschakelen helpt niet?
En de beide modellen hebben dat verschijnsel?
Zoals ik al zei, je moet die decoders niet als een doordeweekse beschouwen. Is het geluid niet "ingebakken" in ROM en dus onvervangbaar? Bij mij was dat in elk geval zo.

PietB

Ik denk dat Hugo het bij het rechte eind heeft Marc.
Wat je nog wel zou kunnen proberen is de decoder resetten naar de factory settings.

Opdeze site staat hoe je dat met de MRC moet doen.
dcc_rescue.html

Succes Piet.

Huugooke

En ik had voor de mijne nog een "booster" nodig omdat mijn drie programmers (!) allemaal te zwak waren!
Alleen via MRdirect heb ik het niet geprobeerd.

PietB

Wat voor programmer gebruik jij Hugo?

grt Piet.

Huugooke

Ik heb een ESU, een Märklin Mobile station en een zelfbouw van Elektuur; die laatste werkt nog het beste.
De ESU kent die decoders niet en kan ze zelfs niet uitlezen, de MS programmeert ze wel maar leest ze niet !!! Dat was fun!

PietB

Citaat van: Huugooke op 27 oktober 2013, 21:56:40 PM
De ESU kent die decoders niet en kan ze zelfs niet uitlezen
Nee dat klopt, de Esu lokprogrammer wil alleen met ESU decoders praten.
Dit wordt door sommigen branche bescherming genoemd maar dat komt omdat ESU nogal frequent zijn firmware van de decoders update.
En dat doet de Lokprogrammer automatisch bij het wegschrijven van de instellingen.
En het zou niet leuk zijn als op die manier de firmware van een ESU decoder een andere decoder om zeep helpt.
Daar maak je geen vrienden mee.
Dus daar heeft ESU maatregelen voor genomen.

argilla

Citaat van: bossie op 27 oktober 2013, 21:25:39 PM
Ik denk dat Hugo het bij het rechte eind heeft Marc.
Wat je nog wel zou kunnen proberen is de decoder resetten naar de factory settings.

Opdeze site staat hoe je dat met de MRC moet doen.
dcc_rescue.html

Succes Piet.


oke Piet en Huugooke ga ik doen deze avond ( ik heb een logé mijn kleindochter en ik heb beloofd iets plezant te gaan doen) ) en laat dan weten hoe het is gegaan  ;)  Dus eventjes geduld.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Citaat van: argilla op 28 oktober 2013, 06:37:38 AM
oke Piet en Huugooke ga ik doen deze avond ( ik heb een logé mijn kleindochter en ik heb beloofd iets plezant te gaan doen) )
Dat is ook heel belangrijk, maar je treft het niet met het weer!
Citaat van: argilla op 28 oktober 2013, 06:37:38 AM
en laat dan weten hoe het is gegaan  ;)  Dus eventjes geduld.
Is prima, we wachten af.

grt Piet.