Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

laatste hendels getrokken

Gestart door oebr, 27 oktober 2013, 11:43:51 AM

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Jurgen

Jammer, maar ja, men moet meegaan met de tijd hé. Stilstaan is achteruitgaan zegt men altijd.  :(
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

marc goovaerts

Hopelijk komt er nu wél een restauratie van het gebouw voor het helemaal instort.
De netten om brokstukken op te vangen van de dakrand hangen er al veel te lang.

conducteur

Het saxby systeem is toch beschermd of niet?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eddy


SuSke

Citaat van: marc goovaerts op 27 oktober 2013, 12:42:30 PM
Hopelijk komt er nu wél een restauratie van het gebouw voor het helemaal instort.
De netten om brokstukken op te vangen van de dakrand hangen er al veel te lang.
Citaat van: eddy op 27 oktober 2013, 14:44:59 PM
Ja dit gebouw is beschermd.
http://www.internetgazet.be/neerpelt/industriele-archeologie-in-het-seinhuis.aspx

groeten eddy

Spijtig genoeg zijn "restauratie" en "beschermd gebouw" geen synoniemen in Belgenland. Restauratie zal pas van tel worden wanneer het volledig gedegenereerd is en nog stukken meer zal kosten dan het nu zou kosten. >:( :'( :-X
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janjozef

dat zal inderdaad zonde zijn

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Suske,

Idd, maar daar heeft de staat zelf schuld aan.

Als een gebouw publiek is (station) dan moet de eigenaar er volledig voor opdraaien, ook de extra eisen van bv monumenten landschappen.  Dit hebben wel eisen, maar geen geld voor hun eisen.

Als je dat gebouw verkoopt of verpacht, dan krijg je tot 80% subsidie.

En zeg nu zelf, wat is het belangrijkste, een buitendienstgesteld seinhuis renoveren of een bestaand seinhuis aanpassen aan de huidige tijd ?

Roland

SuSke

Daar spreek ik me niet over uit Roland  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Citaat van: rgp op 30 oktober 2013, 13:13:02 PM

En zeg nu zelf, wat is het belangrijkste, een buitendienstgesteld seinhuis renoveren of een bestaand seinhuis aanpassen aan de huidige tijd ?

Roland
Met wat je uitspaart aan personeel, middelen, onderhoud... aan een modern seinhuis, een historisch renoveren ?

itchy

Citaat van: rgp op 30 oktober 2013, 13:13:02 PM
Als een gebouw publiek is (station) dan moet de eigenaar er volledig voor opdraaien, ook de extra eisen van bv monumenten landschappen.  Dit hebben wel eisen, maar geen geld voor hun eisen.
Als je dat gebouw verkoopt of verpacht, dan krijg je tot 80% subsidie.
Roland
Niet 100% correct... de reden waarom de NMBS-groep niet in aanmerking komt voor subsidies voor werken aan haar geklasseerde gebouwen is niet omdat die gebouwen publiek zijn, maar omdat de NMBS-groep ressorteert onder de federale staat. De subsidies voor erfgoed worden toegekend door de gewesten. Een hogere overheid (= federale staat) kan nooit premies ontvangen van een lagere overheid (= gewesten). Kafka, of rechtstreeks gevolg van de regionalisering (dat ieder voor zich de keuze maakt...) Een lagere overheid (een gemeente bijvoorbeeld) heeft wél recht op premies voor haar geklasseerde gebouwen.
Ik vind persoonlijk ook niet dat Infrabel moet opdraaien voor de instandhouding van het seinhuis van Neerpelt, dat is niet de hoofdtaak van Infrabel, maar ik zou het wel doodzonde vinden mocht het verdwijnen (of wegkwijnen... zoals Vorst-Zuid en zovele andere voorbeelden). Infrabel zou het bijvoorbeeld voor 1 symbolische euro kunnen overdragen aan een v.z.w. die dan de restauratie & instandhouding voor haar rekening neemt, mét subsidies. Als ik me niet vergis heeft Infrabel Vorst-Zuid aangeboden aan de gemeente Vorst voor 1 euro. Verschil is wel dat dit nog een halte in dienst is... . Blijft steeds de problematiek van toegankelijkheid en veiligheid (logischerwijs zitten we vaak middenin spoorweggebied). Enige tijd geleden is er in Nederland een waardevol stukje patrimonium verplaatst naar een makkelijker toegankelijk deel van het sporenemplacement (was dat niet ergens in Bergen-op-Zoom of Roosendaal of zoiets?). In Nederland kan het dus wel...



Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

marc goovaerts

Bedankt, da's een heel duidelijke uitleg.

Nu, toegankelijkheid en veiligheid zijn in Neerpelt geen probleem. Het seinhuis ligt aan de weg en overweg, met geen toegang tot de sporen. Gewoon een paar gerecupereerde betonhekjes bijplaatsen.

vyncky

Citaat van: itchy op 31 oktober 2013, 00:27:50 AM
[ Blijft steeds de problematiek van toegankelijkheid en veiligheid (logischerwijs zitten we vaak middenin spoorweggebied). Enige tijd geleden is er in Nederland een waardevol stukje patrimonium verplaatst naar een makkelijker toegankelijk deel van het sporenemplacement (was dat niet ergens in Bergen-op-Zoom of Roosendaal of zoiets?). In Nederland kan het dus wel...

Klopt het was in Roosendaal:

Dat heeft toen ook serieus aangesleept, eer ze met de verplaatsing begonnen....

http://www.lijn-12.be/album-13-04-10.php

Maar ondertussen is het wel mooi gerestaureerd!


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)