Toepassen van Zekeringen

Gestart door Catje, 18 oktober 2013, 11:59:35 AM

Catje

Geachte mede-spoorders,

Ik vraag mij af, worden er in de modelspoorbanen de spoorkringen niet voorzien van aparte zekeringen?
Voorbeeld: stel bij verlichting van de gebouwen, wissels, lampen e.d. worden er toch een behoorlijk  aantal lampjes gebruikt.
Wat gebeurt er bij een eventuele kortsluiting, branden deze dan niet door.
Er kan toch ook overbelasting in het circuit ontstaan.
Ik lees nergens dat er bij de diverse stroomkringen zekeringen gebruikt en of toegepast worden.
Hoe zit dit? :-\

Willy.

bellejt

Ik heb een grote  voeding waar 2 kringen gezekerd zijn op 5 amp en 3 op 3 amp.Gewone glaszekeringen.Verder gebruik ik geen lampjes meer maar Leds.Die verbruiken amper 10 à 20 mA en je kan er dus vrij veel op 1 kring zetten.

link

PietB

Citaat van: Catje op 18 oktober 2013, 11:59:35 AM
Wat gebeurt er bij een eventuele kortsluiting, branden deze dan niet door.
Er kan toch ook overbelasting in het circuit ontstaan.
Je vindt ook nergens anders dan bij trein hobbyisten zo veel gesmolten bedrading.
Goed opsplitsen en zekeren van stroomkringen is zeer belangrijk.

grt Piet.

argilla

gewone glaszekeringen in elk circuit ;  ook al is het bij mij DCC voor het rijden  en LED's als verlichting.
Zeker is  zeker.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 18 oktober 2013, 12:30:42 PM
Je vindt ook nergens anders dan bij trein hobbyisten zo veel gesmolten bedrading.
Dat heb ik anders nog nooit meegemaakt. Zal ook aan de draadikte liggen. Ik zie dat er veel van dat dunne spul wordt gebruikt, iets van 0,18 mm2. Zelf gebruik ik niet dunner dan 0,5 mm2, dat is niet alleen stroomtechnisch veiliger, maar het werkt bij het monteren ook veel makkelijker dan dat dunne apenhaar.

Gewone treintrafo's zijn voorzien van een automatisch werkende overbelastingsbeveiliging, dus dat zou geen probleem moeten geven.
Op mijn eigen spoorbaan heb ik elektronische beveiliging op de rijstroom, en de hulpvoeding komt van een spanningsstabilisator, die is van zichzelf stroombegrensd.
|Smeltzekeringen vind ik ondingen, je moet daar altijd een reservevoorrad van hebben.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 oktober 2013, 12:48:23 PM
Citaat van: bossie op 18 oktober 2013, 12:30:42 PM
Je vindt ook nergens anders dan bij trein hobbyisten zo veel gesmolten bedrading.
Dat heb ik anders nog nooit meegemaakt. Zal ook aan de draadikte liggen.
Ja maar primair aan de stroom die er ongezekerd door loopt.
Zlef heb ik een trafo met één keer 16volt/4Amp voor de IB en en 2 keer 12volt/6Amp voor de verlichting.
Beide verlichtings kringen zijn met deze automaat van Conrad gezekerd.



Hoef je geen zekeringen in vooraad te hebben.
Mijn draden, zelfs de bezetmelders zijn 0.5 mm2

grt Piet.

argilla

Citaat van: bossie op 18 oktober 2013, 13:05:57 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 18 oktober 2013, 12:48:23 PM
Citaat van: bossie op 18 oktober 2013, 12:30:42 PM
Je vindt ook nergens anders dan bij trein hobbyisten zo veel gesmolten bedrading.
Dat heb ik anders nog nooit meegemaakt. Zal ook aan de draadikte liggen.
Ja maar primair aan de stroom die er ongezekerd door loopt.
Zlef heb ik een trafo met één keer 16volt/4Amp voor de IB en en 2 keer 12volt/6Amp voor de verlichting.
Beide verlichtings kringen zijn met deze automaat van Conrad gezekerd.



Hoef je geen zekeringen in vooraad te hebben.
Mijn draden, zelfs de bezetmelders zijn 0.5 mm2

grt Piet.


inderdaad beter Piet, dan mijn glaszekeringen.
Maar van die glaszekeringen had ik een voorraad goedkoop ( eigenlijk spotgoedkoop via een faling van een auto benodigdheden winkel) kunnen aanschaffen. Zodoende ....
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Ik gebruik voor mijn railsecties stevige autogloeilampen als zekering (18W/12V)
Zelfherstellend, geven een duidelijke indicatie bij kortsluiting, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 18 oktober 2013, 20:30:21 PM
Ik gebruik voor mijn railsecties stevige autogloeilampen als zekering (18W/12V)
Zelfherstellend, geven een duidelijke indicatie bij kortsluiting, ...
Is een betrouwbare oplossing, maar is het spanningsverlies niet lastig?

grt Piet.

Gerolf

Als je meer dan 1 ampère verbruikt rijdt de trein ietsje trager, maar dat gebeurt bijna nooit. Zoals ik al schreef heb ik voor elk blok zo'n gloeilamp.
Voor de meer algemene bedrading (voeding van verlichting, elektronica, ...) gebruik ik ook automatische zekeringen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stef

hallo
sorry als ik het verkeert doe het is mijn 1 keer hier maar heb een vraag weet iemand waar je sporen (rails) kunt kopen in de buurt van mol
al vast bedankt en sorry als ik iets verkeert doe
groetjes stef

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Citaat van: stef op 18 oktober 2013, 20:56:21 PM
hallo
sorry als ik het verkeert doe het is mijn 1 keer hier maar heb een vraag weet iemand waar je sporen (rails) kunt kopen in de buurt van mol
al vast bedankt en sorry als ik iets verkeert doe
groetjes stef

Het is niet zo handig om zo'n vraag "ergens tussendoor" te stellen
- de kans dat men er over leest is vrij groot
- bovendien heeft het niets te maken met de gedachtenwissel die hier aan de gang is.

Het is daarom beter om er een nieuw topic voor te starten
... en meteen ook wat specifieker te zijn: wat voor rails zoek je ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Misschien iets duurdere maar dit zal wel een goede electronische zekering hebben dat de spanning en stroom uitschakeld voor er iets kapot gaat.

http://www.conrad.be/ce/nl/product/513812/Regelbare-labvoeding-Basetech-BT-305-150-W-0-30-VDC-0-5-A/?ref=category&rt=category&rb=1