dcc decoders op de baan ipv in de locs?

Gestart door Havoc, 13 oktober 2013, 16:20:57 PM

Havoc

Iemand op dit forum heeft ooit in een thread die ik volgde de optie genoemd om dcc decoders op de baan te gebruiken ipv in de loc in te bouwen. Toen zag ik dat niet direct zitten maar ik zou nu graag eens dieper op die mogelijkheid ingaan. Alleen vind ik die thread niet meer terug en weet ik niet meer wie dat toen vermeld heeft.

Reden waarom het me nu wel interessert is dat -na een correspondentiesessie met een ex-collega- ik besef dat ik met het maken van heel mijn electronica incl bussysteem, pwm drivers, seindrivers, wissel besturingen eigenlijk het warm water opnieuw aan het uitvinden ben. Niet alleen dat maar het wiel en open raam ook nog eens. Als ik ipv pwm's locdecoders gebruik, ipv zelf seindivers te maken een seindecoder, wissels stuur met dcc modules etc dan moet ik me niet meer bezighouden met al die electronica te tekenen, firmware te schrijven, pcb's te maken en vooral alles te debuggen. Het systeem bestaat, werkt en je kan het kant-en-klaar kopen, een kit kopen, zelf iets ineensolderen en je ben zeker dat als het niet werkt dat het niet is omdat je een bug in je eigen software hebt.

Voor Z is dat denk ik een goede optie. Sneller aan de slag, geen ombouw van locs met de slijpschijf, beproefd systeem etc.

Alleen vind ik er niet direct iets over terug of geen voorbeeld waar het zo gedaan is. Kan die persoon die dat vroeger eens bovengehaald heeft opstaan? Alle andere links zijn uiteraard ook welkom.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Hallo Johan, een nadeel van de decoder naast de baan, lijkt mij, is dat de motorkarakteristiek van je rijdend materieel allemaal gelijk moeten zijn.
Want wat je niet wilt is dat de ene loc anders reageer dan de andere.
Ik heb me laten vertellen dat de treinen van Miniworld in Rotterdam met het Dinamo systeem van Leon van Perlo rijden.
Dat systeem is gebaseerd op decoder buiten het rollend materieel en wordt bestuurd door koploper.

Wat je zou kunnen doen is dit document door lezen achtergronden

grt Piet.

Havoc

CiteerHallo Johan, een nadeel van de decoder naast de baan, lijkt mij, is dat de motorkarakteristiek van je rijdend materieel allemaal gelijk moeten zijn.
Want wat je niet wilt is dat de ene loc anders reageer dan de andere.

Klopt volledig. Langs de andere kant hoeft dat geen ramp te zijn zolang elk loc-type maar gelijk reageert. Maar je hebt wel allemaal gelijke decoders nodig. Vermits in Z toch maar 1 fabrikant is hoop ik dat het meevalt. Garantie is het natuurlijk niet.

Heb even diagonaal door enkele pagina's gelezen en dit is ook een systeem met "speciale" pwm modules voor analoge locs. Juist wat ik tracht te vermijden. Prijs is wel een tegenvaller: 115 euro voor een pwm module met 4 uitgangen. Vier stuks Esu locpilot basic (incl verzendkosten) is een stuk minder en voor wat ik wil doen meer dan voldoende.

Principe blijft natuurlijk wel hetzelfde, deze week eens vollediger lezen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.