Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

smering treinen

Gestart door n/a, 01 maart 2006, 22:19:23 PM

n/a

Hallo iedereen
Mijn treinen staan al een tijdje stil. Nu mijn nieuwe tafel klaar is, en een marklin loc op het spoor zet (delta control) gaan de lichten wel aan maar hij gaat niet voor of achteruit of ge moet hem een duwtje geven. Best wielen smeren of alleen de assen van de wielen?
Of misschien de sporen reinigen met alcohol?
Ook de feischman treinen haperen af en toe.
Bij niet gebruik van de treinen dient men deze dan te verwijderen van het spoor?
thanx voor de tips

janjozef

Een eerste vraag die bij mij onmiddelijk opkomt rijdt ge nu 3-rail wisselstroom met marklin of 2-rail gelijkstroom met fleischmann of heb je beide systemen op uw baan ?? Want indien dat laatste niet is kunt ge best uw marklin treinen opzij zetten. Aangezien uw fleischmann's rijden maar soms haperen veronderstel ik  dat ge 2-rail gelijkstroom rijdt en dat ge gewoon uw sporen is goed moet gommen met een railgom en daarna stofzuigen. Voor uw marklins moet ge dan een andere baan bouwen in 3-rail wisselstroom. Indien ge wel wisselstroom en gelijkstroom hebt zou ik beginnen met uw wielen te kuisen van de marklin, een kleine smeerbeurt kan ook nooit kwaad indien de loc lang heeft stilgestaan. Bij niet gebruik van de baan stroom af zetten en uw loc's mogen rustig blijven staan als het er niet te vochtig en/of stoffig is.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

Nou, ik denk dat den bricoleur drierail rijdt met M?rklin en een paar drierailloks van Fleischmann. Weinig kans dat de verlichting van een M?rklinlok gaat branden op een tweerailbaan.
In ieder geval de sporen schoon maken en de wielen en slepers reinigen met wasbenzine of iets dergelijke. Altijd zuinig zijn met smeren.
Als M?rklinloks lang stil hebben gestaan, dan gaat het binnenwerk gemakkelijk vastzitten door aangekoekte vet en olie. Is het al zover, dan helpt alleen een grondige schoonmaakbeurt nog. Persoonlijk haal ik dan het motordraaistel uit elkaar en gooi het in de wasbenzine. Daarna de lagers van tandwielen en wielen zuinig smeren met olie en de lok loopt weer als een naaimachientje.

n/a

Hallo ik heb zonet een treintafel gebouwd in drie niveaus met 1 niveau volledig fleischman, en de andere marklin. Ik heb dit bewust gedaan omdat ik nog altijd niet weet wat er kan gekobinneerd worden met deze rails?
-kan fleischman op marklin rijden, ik denk van niet, en andersom ook niet.
-heb horen zeggen dat fleischman kombinneerbaar is met lima rocco enz of waar kan men nu een simpele uitleg vinden.

Toch al bedankt voor uw tips aangaande smering.

Brunel

Dan heb je inmiddels ontdekt wat het verschil tussen drierail (M?rklin) en tweerail (de rest is).

M?rklin is het enige echte drierailmerk.
Alle andere merken (Fleischmann, Roco Trix, Piko, wat al niet) zijn van huis uit tweerailmerken en door elkaar te gebruiken op je Fleischmann rails. Maar die andere merken maken ook wel eens loks voor drierail. Fleischmann doet dat bijvorbeeld bij sommige modellen. Vandaar dat ik dacht dat je een paar drierailmodellen van Fleischmann had.

tufken

citaat:
Geplaatst door den bricoleur

Hallo ik heb zonet een treintafel gebouwd in drie niveaus met 1 niveau volledig fleischman, en de andere marklin. Ik heb dit bewust gedaan omdat ik nog altijd niet weet wat er kan gekobinneerd worden met deze rails?
-kan fleischman op marklin rijden, ik denk van niet, en andersom ook niet.
-heb horen zeggen dat fleischman kombinneerbaar is met lima rocco enz of waar kan men nu een simpele uitleg vinden.

Toch al bedankt voor uw tips aangaande smering.



Beste Bricoleur,

M?rklin is een 3 rail systeem, en kan alleen met loc's met een middengeleider die geschikt zijn voor wisselstroom gebruikt worden.

Als de anderen zijn gelijkstroom en rijden op uw Fleischmann baan.
Roco, trix, mehano, brawa, hag, want die zijn allemaal voor  D.c =  Gelijkstroom.

MAAR, bij verschilende van deze merken worden wel loc's uitgebracht voor het M?rklin systeem. o.a. Mehano en Roco die brengen de meeste van hun locomotieven in beide systemen op de markt.

Je moet zeker opletten met rijtuigen en wagons, als je die van  M?rklin op je Fleischmann baan plaatst, gaat dit vonken geven en de nodige kosten.

Let daar zeker op, anders moet je de wielen verwisselen.

Groetjes
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Johnnytrein

Hallo Bricoleur, heb je de locs al eens aan de onderkant bezien? Bij je M?rklin locs zul je een sleper zien. Vandaar dat ze bij M?rklin van 3 rail spreken en de Roco Fleischmann locs hebben dit standaart niet vandaar 2 rail loc's. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

janjozef

Inderdaad johnny dat is de eenvoudigste manier, is er een sleper onder aan de loc kunt ge stellen dat het 3-rail wisselstroom is anders is het 2-rail gelijkstroom. Ooit heeft er ook nog 2-rail wisselstroom betaan. Dus bricoleeur beginnen met de sporen de kuisen daarna de wielen en eventueel de tandwielen smeren. Laat het uiteenhalen van de motoren wel voor mensen met meer kennis over loc's Het is niet moeilijk, maar best wel eens gezien hebben voor ge het zelf doet.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Hallo Iedereen Nogmaals dank voor uw goede raad, nu weet ik al veel meer, en snap nu ook waarom bij het in gebruik nemen van mijn delta 4f control (pas nieuw)deze onherstelbare kortsluiting heeft gemaakt. Waarschijnlijk een en ander door mekaar gehaald, daar alles zo goed op elkaar trekt, en niet goed nagezien.
Intussen heb ik een nieuwe delta 4f op de kop kunnen tikken via e-b en had een beetje schrik of die wel zou werken, omdat je hem niet kan testen.Ze hadden evengoed een expl. kunnen zenden met kortsluiting zoals de mijne, maar blijkbaar zijn er nog eerlijke mensen. Alles werd me na overschrijving opgezonden en in perfekte staat en perfekt ingepakt.
Nu had ik nog een vraagje over Marklin. Het starterset dat ik nieuw kocht en waarvan hiervoor sprake is dus digitaal met transvo en delta f4 controle, en zoals u beter weet dan ik, heb ik in de handleid. gelezen dat je de locs kunt instellen door ze te openen en de topjes te verzetten.
Kan ik nu bv ook op dit spoor andere niet digitale te koop aangeboden (tweedehands loc's)laten bollen of moeten ze voor mijn spoor allen digitaal zijn? Het zou stom zijn dat ik loc's koop waar ik niets mee kan doen h?.
Nogmaals dank voor uw reakties.
groetjes luc

55erke


Wel bij Marklin heb je analoge locs , Delta locs , digitale locs.
De delta locs en de digitale locs kun je met je delta control besturen. Het zijn vooral de al wat oudere die nog analoog zijn.
Maar de analoge kun je ook uitrusten met een decoder.
En locs van de andere merken kun je ook altijd ombouwen naar het 3-rail systeem van marklin  En anderesom ook natuurlijk.

n/a

Thx voor jullie goede uitleg.Wat het laatste betreft veronderstel ik dus dat alleen de digitale locs afzonderlijk kunnen ingesteld worden en de delta's gewoon altijd rijden. Waar kan je eventueel goede tweedehands kopen,  kan je de prijzen vergelijken, of beter wegblijven van de aangeboden tweedehands op de sites.<Of wel betrouwbaar?. Ik kocht echter op een der sites een 2e hands delta f4 voor 19euro75(verzending 4 euro inbegr) en die werd mij korrekt verzonden en werkt naar behoren. Denk toch wel goed gekocht te hebben
groetjes Luc

n/a

Beste
Nog een vraagje; dat ombouwen hoe doe je dat, is dit moeilijk en kan je dat zelf?
Thx Luc

janjozef

Waarbij altijd gedaan wordt alsof het ombouwen niet moelijker is als een bord afwassen wat natuurlijk niet waar is Afhankelijk van wat je doet van wissel naar gelijkstroom of visa versa moet je wielassen en wielbussen vervangen en al dan niet sleepcontacten omregelaar wijzigen en zo voort. Terwijl er oudere motoren zijn waarbij omschakeling bijna zeker het einde van de motor betekend. In sommige oudere modellen heb je zelfs geen plaats om een decoder in weg te steken en moet je met vaste wagon werken waarin de decoder steekt. Ge begrijpt iedereen kan het want het is niet moelijk maar als ge nu pas het verschil tussen gelijk en wisselstroom leert vergeett dan om volgende week een loc om te bouwen dat is je reinste bull-shit.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

Janjozef, nu zijt ge inderdaad bullshit aan het vertellen! [;)]
Als ik het kan, dan kan iedereen dat... echt waar, ik ken niks van electronica en ben nog minder nen handige Harry. Maar ne duidelijke en goede uitleg doet ook veel.

En ik denk dat 'm daar het schoentje wrong, bij het "verprutsen" van zijnen 4f delta-control.

@den bricoleur: niet dat ik geen vertrouwen heb in jouw kunnen, maar het zou wel beter zijn om eerst goed te informeren en misschien zelf de eerste laten om te bouwen door iemand met ervaring.
Maar om van 2-rail, naar 3-rail om te bouwen, dat lukt echt wel vrij goed. Ik denk zelf dat er al een draadje bestaat op dit forum over dit onderwerp. Eens goed zoeken zou ik zeggen.
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

janjozef

sven wie verkoopt nu bull-shit laat ons serieus blijven iemand die het verschil niet kent tussen gelijk en wisselstroom laat je geen locs ombouwen. Die leer je eerst het verschil tussen wissel en gelijkstroom de rest kan later volgen maar dat zal niet op een week gaan

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem