Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Productnummers Roco

Gestart door Mattias, 11 oktober 2013, 10:30:32 AM

Mattias

Goeie morgen,


Nu ik regelmatig rondneus in de modellen van Roco, vroeg ik mij af hoe de logica er precies inzit bij hun productnummers.
Heb me ooit laten wijsmaken dat als het eerste cijfer (van de 5) een 4 is, dat het om een ouder model van Roco gaat en als het begint met een 6, een 'nieuwer' model en beter gedetailleerd is.
Wat ikzelf heb ondervonden of opgemerkt heb, is dat als het 2e cijfer een 2 of een 3 is, het een 2-rail model is en als het een 8 of een 9 is, het een 3-rail variant is.

Maar wat zijn dan de nummers die beginnen met 7?? (om maar een voorbeeld te geven)
Zijn er mensen die de (gehele??) logica van die productcodes kent?
Het kan op die manier iets makkelijker zijn om aankopen te regelen en dergelijken...  :)

Voor sommigen een vraag zonder nut, maar ik vind het persoonlijk wel interessant om zo'n dingen te weten..


Alvast bedankt!  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

OlivierV

Mattias,

Dat van die 2 of 3 als 2e cijfer klopt niet. Ik heb hier enkele dozen met recentere modellen beginnende met 6 en gevolgd door een 2, echter mijn 204.005 begint met 63, hetzelfde geldt voor mijn 5950 welke z'n nummer op de doos ook met 63 begint. Evenals enkele oudere modellen van wie het productnummer met 43 begint.

Wat betreft degene die met 7xxxx beginnen heb ik geen weet, zo ligt hier enkel de 2016.

Eerlijk gezegd denk ik dat er weinig logica in zit als je het vergelijkt met de normale 4-cijferige nummering van Fleischmann.

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Mattias

Olivier, jij rijdt toch 2-rail (Of DCC) ?
Dus dat 2e cijfer is toch juist, als het een 2 of 3 is??
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Eres

Mattias

Ik weet alleen omdat ik Roco Geo Line rijdt dat ik dan naar de cijfers 61 moet kijken. Deze twee cijfers geven de code van de geo line rails etc aan. Als het met een 4 begint dan heb je weer een heel anders soort rail dus zonder de bedding.  Voor de rest is heel de cijfering een wiskundig iets

Wim

OlivierV

Citaat van: Mattias op 11 oktober 2013, 10:40:09 AM
Olivier, jij rijdt toch 2-rail (Of DCC) ?
Dus dat 2e cijfer is toch juist, als het een 2 of 3 is??
Zoals in mijn onderschrift staat ben ik inderdaad 2-rail DCC-rijder, de logica voor 2-rail van 62 gaat enkel op voor sommige modellen en dus niet voor allemaal, zeker aangezien ik er zeker van ben dat al mijn locs in de correcte doos verblijven.

De 3 is bv niet juist bij 43547, welke mijn 6204 is, een 2-rial model. Alsook is het niet juist bij 63475 welke mijn 204.005 is, een 2-rail model. Ik denk dat we bij Roco kunnen spreken van een partiële logica. ;)

groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Mattias

Misschien heb ik mij wat verkeerdelijk uitgedrukt...

Productnummers *2*** en *3*** zijn 2-rail
Productnummers *8*** en *9*** zijn 3-rail

Dus uw 6204 met productnummer 43547 en uw 204.005 met productnummer 63475 zijn toch correct?
Er zijn bij Roco zoveel modellen op de markt, dat ze er niet omheen kunnen dan hun modellen zo te nummeren.
En niet op een "logische" manier zoals *2*** voor 2-rail en *3*** voor 3-rail...

De logica van het 2e getal in de productnummer is mij geheel gekend.
Echter de logica met het eerste getal (4****, 6****, 7****,...) is mij nog ongekend.
Ik heb voor die 4**** en 6**** wel een vermoeden, dewelke ik in mijn eerste post heb medegedeeld..

M
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Jurgen

Ik denk dat je van in het begin al gelijk hebt Mattias. Ik veronderstel dat Olivier met zijn gedachten bij de bakker zit.  ;D

Wat het verschil tussen 6 en 7 is weet ik ook niet zeker, maar zou dat niet kunnen zijn dat artikelnummers 6xxxx internationaal verkrijgbaar zijn en 7xxxx slechts in bepaalde landen of dat het een beperkte oplage is? Of misschien een initiatief van de invoerder en niet van Roco zelf?
Speculaas, ik weet het, maar ik denk dat ik er niet ver af zal zitten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Mattias,

Ik heb geloof ik niet goed gelezen, het was nog vroeg, 'k herlees uw zin nu en de logica klopt dan inderdaad wel.

Wat Jurgen zegt van de 7xxxx nummers kan zeker kloppen, de 2016 is een beperkte oplage voor normaal alleen maar België.

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Mattias

Kan iedereen overkomen, Olivier... Heb ik ook wel eens, dat ik met de slapers in de ogen een zin 2 of 3 keer moet herlezen voor ik ze snap.. Meestal met onze reglementenboek op het werk...  ::)

Die logica die jullie mededelen over die 7 kan inderdaad wel eens kloppen...
Ik heb een bepaalde loc op het oog (moet nog ergens in 2014 of 2015 uitkomen, maar reeds aangekondigd op de website van roco) en die heeft ook een productcode beginnend met een 7.
Maar voor zover ik mijn Duits ken, spreken ze over een model die uitsluitend via hun webshop zal worden verkocht, (jammer genoeg).
Dus die 7**** zou best eens kunnen zijn dat het locs zijn die niet voor het "overgrote" publiek en door iedere winkelier verkocht zal worden, maar enkel als bijzonderheid door 1 winkelier aangevraagd of via hun webshop verkocht zal worden...

De puzzelstukken beginnen stilaan te gaan kloppen...  8)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Jurgen

Ja, maar er zullen dan nog wel uitzonderingen zijn want het model van de 2005 en 2006 van Olaerts heeft als nummer 68465, dus daar zou die logica al niet opgaan.

Er zal wel een logica achter zitten hé, maar misschien wijkt men gewoon af en toe af hiervan.
Zijn er geen handelaars op dit forum die toevallig meer weten?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Eres

Ik heb net op de website van Roco gekeken en naar de neuigkeiten voor 2013. Alle beginnen daar met het cijfer 7. Misschien dat het een opvolgende serie is van het jaartal? Misschien over 2 jaar met een cijfer 8?

Ik zou geen andere oplossing weten maar denk dat het iets heeft met het jaartal van uitgave

Wim

Klaas Zondervan

Ik denk dat het komt omdat alle nummers met lagere begincijfers al gebruikt zijn.