Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

soorten wagons L59

Gestart door TBCédric, 08 oktober 2013, 19:51:01 PM

TBCédric

Omdat ik op hgbtf.net geen responds krijg ga ik het hier eens vragen:
Welke type goederen/containerwagons rijden er op L59?


Groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Beetje een moeilijke vraag Cedric, normaal een beetje van alles.

- Staalwagens, vooral de gesloten varianten met huif en die bruine die zo openschuiven, type Shimmns
- Lange huifwagens van het type Rils
- Ketelwagens in verschillende maten en grootten.
- Containerwagens een beetje allerlei, meestal gewone 4 assers met 2 draaistellen maar ik geloof dat ik die die rocky rail onlangs in model ook uitgebracht heeft ook al een heb zien passeren.

Een kijkje op mijn set op flickr van l59 waar diverse goederentreinen bijstaan aanvullen door te vergelijken met de inventaris van de belgische goederenwagens op schaal H0 (http://www.traintamarre.tassignon.be).

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

rijden er ook remms en res op L59?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Citaat van: LS Models op 08 oktober 2013, 21:04:40 PM
rijden er ook remms en res op L59?
Het zou gekund hebben, ik dacht wel onlangs ('s ochtends wanneer ik op zoek ben naar mijn fiets) aan Gent-Dampoort een 13 met een rits van deze wagen te hebben voorbij zien rijden richting St. Pieters op, Gent-DP en Gentbrugge is normaal ongeveer het laatste stukje van deze lijn.

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OMC

Citaat van: LS Models op 08 oktober 2013, 21:04:40 PM
rijden er ook remms en res op L59?

Res wagons zie je vaak in treinen van Infrabel/TUC-Rail en ik geloof dat SNCF ook buizentreinen met dit soort wagons tussen Antwerpen-Schijnpoort en de Waaslandhaven rijdt. Voor andere types van containertreinen moet ik eens wat opzoekwerk op de pc doen.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

OlivierV

Citaat van: OMC op 08 oktober 2013, 22:51:18 PM
Citaat van: LS Models op 08 oktober 2013, 21:04:40 PM
rijden er ook remms en res op L59?

Res wagons zie je vaak in treinen van Infrabel/TUC-Rail en ik geloof dat SNCF ook buizentreinen met dit soort wagons tussen Antwerpen-Schijnpoort en de Waaslandhaven rijdt. Voor andere types van containertreinen moet ik eens wat opzoekwerk op de pc doen.
Ah 't is juist, in de herexamens zag ik vanop de bus 2 dagen na mekaar een Astride met buizentrein. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Waarom wil je dat eigenlijk weten Cedric?

Ik denk dat als er iets is waar je je geen zorgen moet om maken wat betreft de inzetbaarheid op een modelbaan, dan is het toch wel een goederenwagen. In feite komen die overal waar goederentreinen rijden.
Moest er toch een type zijn dat niemand ooit gezien heeft op een bepaalde lijn, dan nog bestaat de mogelijkheid dat dat type uitzonderlijk toch eens langs gereden is.

Ik zou me dus vooral geen zorgen maken over de inzetbaarheid van een goederenwagen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

TBCédric

Ik wil de treinen uitbeelden die je dagelijks ziet op L59 en ik wil weten welke wagons ik moet kopen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Binco

#8
Citaat van: LS Models op 09 oktober 2013, 12:51:54 PM
Ik wil de treinen uitbeelden die je dagelijks ziet op L59 en ik wil weten welke wagons ik moet kopen.

In dat geval moet je globaler kijken en niet naar types wagons.
M.a.w. je kijkt naar het soort vervoer (bv. containertransport, ertstransport, ...) en je kiest op basis daarvan dus je wagons.

Voor L59 denk ik dan aan containertransport (Antwerpen - Zeebrugge), autotransport (Antwerpen - Zeebrugge en ook naar AET), gemengde treinen (waaronder steeds gaswagons en schuifwandwagons) (Antwerpen Noord - Waaslandhaven), staaltreinen (Antwerpen - Gent) en zo zijn er nog wel een heel pak meer.

Wat je bijvoorbeeld dan niet gaat zien zijn speciale wagons, zoals deze in de zinkertstrein tussen Budel en Bundel Groenland of de loodertstrein ook naar Groendland.

Om op je vraag te antwoorden:

RES - heb ik zeker al gezien in de gemengde treinen naar Bundel Zuid en met de buizentreinen gereden door SNCF Fret.
REMMS - Zie je ook wel eens in een gemengde vanuit Gent.
Containerwagens: heb je echt heel veel keuze in!

Zolang je dus niet al te speciale types van wagon gaat kopen is er volgens mij geen probleem.  ;)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

EDIT: letterfoutje, goed opgemerkt Peter  ;)

Metpetergaathetbeter

Eigenlijk kun je op die lijn nagenoeg alle moderne goederenwagons aanschaffen zoals blijkt op de foto's van ODuvel(euh Olivier) :)
Verder kan je nog kiezen en je beperken tot een aantal en met bloktreinen werken, maar een bonte hoort ook tot de mogelijkheden !

Groeten Peter ;)

@Binco Groendland bevat volgens mij een d teveel, niet ? ;)




TBCédric

Dank voor de tips.
Ik wil 3-4 soorten goederentreinen maken:
-keteltrein
-containertrein
-een trein met res en rems en nog een paar types.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Binco

Citaat van: LS Models op 09 oktober 2013, 20:13:21 PM
Dank voor de tips.
Ik wil 3-4 soorten goederentreinen maken:
-keteltrein
-containertrein
-een trein met res en rems en nog een paar types.
Denk eens aan schrootwagons en/of schuifwandwagens.
Deze zitten vaak samen in de 'Cargopendel' tussen de Waaslandhaven en het Noord.
Met deze wagons ga je ook meteen wat 'hoogte' geven aan je trein van Res'en en Remms'en  ;)

Binco

Even een foto toevoegen van zo'n 'cargopendel' ter inspiratie!


Het was de laatste van de dag trouwens  ;) lekker wat sfeer met dat avondzonnetje!  8)

Binco

Ben nog even gaan zoeken in mijn video's:

Voorbeeld van een containertrein:  FILMPJE
Voorbeeld van een gemengde cargo: FILMPJE

C.B.

Je kan praktisch alles inzetten op de L59.

Intermodale containertreinen van Hupac , IFB (waarvan ook nog even de Narcon containertreinen die beide havens Antwerpen en Brugge verbinden - hoelang nog is wel de vraag want de Mainhub in Antwerpen gaat dicht en deze binnenlandse containertreinen worden niet meer gesubsidieerd door de staat)
Ook SNCF , Crossrail , .... heeft containertreinen rijden van o.a. Hupac

Gemengde treinen (waaronder de RES wagens) zitten geregeld in de gemengde treinen tussen linkeroever en rechteroever (waaslandexpress zoals wij dat zeggen)
Hier kan je praktisch alles inzetten - ketelwagens, gesloten wagens ,...)

Ook blokktreinen zie je hier , waaronder de graanwagens geregeld voorbijkomen.


Groetjes.
Claudio.