Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Op een zijspoor ... Visalia District

Gestart door GVL, 30 september 2013, 22:37:07 PM

Sattrickske

Citaat van: janieburton op 04 november 2013, 19:53:37 PM
Heb er misschien overgelezen maar hoe heb je het smeltwater nagebootst?
Citaat van: GVL op 04 november 2013, 08:26:43 AM
Yannick, ik heb het smeltwater eerst gekleurd met donkere beits en daarover dan een laagje vernis gesmeerd.
;)

janieburton

Citaat van: Sattrickske op 04 november 2013, 20:20:09 PM
Citaat van: janieburton op 04 november 2013, 19:53:37 PM
Heb er misschien overgelezen maar hoe heb je het smeltwater nagebootst?
Citaat van: GVL op 04 november 2013, 08:26:43 AM
Yannick, ik heb het smeltwater eerst gekleurd met donkere beits en daarover dan een laagje vernis gesmeerd.
;)

Dank voor de info
 

Catje

Gino,
In een woord: Indrukwekkend wat U gebouwd heeft.
Zeer mooi en Natuur getrouw. ;)

Willy

GVL

Minimale vooruitgang. 

De zandtoren is gebouwd.  Het kitje van American Limited is aangepast en gestript zodat het niet 100% 'shake the box' overkomt en beter past bij de bescheiden tankinstallatie.  Ik had nog een relaiskast van Wills op overschot en die dient voortaan als behuizing voor de compressor waarmee het zand in de voorraadtank geblazen wordt.



Verder moet ik nog een probleem met mijn lok oplossen.  De NW2 van Broadway Limited is een soepel rijdende, fijn gedetailleerde machine (oa met geperforeerde opstaptreden) die enkel nog een antenne en vonkenvangers  mist.  Het model stelt echter de 5de  productiefase van de locomotief voor (die al sterk gelijkt op de latere SW9).  Die 5de fase is te herkennen aan de geleidelijke overgang tussen cabine en motorkap.  Zie rode pijl hieronder.



De Santa Fe had evenwel de 1ste  fase van de NW2 in dienst die een meer getrapte overgang vertoont, zoals te zien op dit beeld http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=2139486.  Ik koop liefst locomotieven waarin er niet gesneden moet worden maar deze afwijking is te opvallend om zo te laten.  Zal dus een manier moeten vinden om de motorkap meer werkelijkheidsgetrouw te maken (liefst zonder het model te ruineren ...).

Groeten.

TBCédric

De verloren zoon is terug! Nee alle gekheid op een stokje. Mooie toren!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

GVL

Eindelijk nog een beetje vooruitgang bij dit project.

Het Phase I-overgangsstuk is klaar en past perfect op de cabine.  De volgende stap wordt wat delicaat snij- en vijlwerk aan de motorkap om ook daar een precieze passing te verkrijgen.  Het inzetstuk is zo ontworpen dat de horizontale voegen achter de handrails zouden moeten terechtkomen dus ik heb vooralsnog vertrouwen in de goede afloop van de ingreep.



Verder deze middag enkele 1:1 spoorplannen getekend op een oud legbord dat ongeveer de goede afmetingen heeft.  Ik heb besloten om de mogelijkheid te voorzien een kleine fiddle yard aan de rechterkant van de module te koppelen.  Op die manier ontstaat zowaar een mini-baantje waarop enkele zinvolle rangeerbewegingen uitgevoerd kunnen worden. 

Dit is het voorlopig geworden.  Het bovenste spoor bedient de ijsfabriek.  De 'fruit packing plant', waar de koelwagens geladen worden, ligt aan het onderste spoor.  Het middelste spoor dient om de locomotief te laten omlopen en sluit aan op het kopspoortje met de tank- en bezandingsinstallatie.  Tegen de achtergrond komt nog een packing house (vermoedelijk geïnspireerd op dit voorbeeld http://coastdaylight.com/esl/vid/cncph_vid_cutler.html), samen met de obligate sinaasappelbomen.  Met 2 locomotieven en 4 wagens zijn zo'n 20-tal bewegingen mogelijk op een oppervlakte van 125 x 50 cm.  Verder kunnen naar believen nog andere locs opgevoerd worden die diesel en zand nodig hebben. 



Ik heb code 83 rails en twee slanke #8 wissels van Peco aangeschaft.  De wissels zijn een forse 32 cm lang en zullen nog gedetailleerd en herwerkt worden zodat ook fijnere wielen (met een smaller loopvlak dan de RP25 wielen) geen problemen geven als ze over het puntstuk rollen.

Groeten.

TBCédric

Ziet er iets tof uit. Die wissel zal zeker supergedetailleerd zijn jou kennende. ;) :D
Het zijn inderdaad mooie slanke wissels. veel succes met de verdere uitbouw.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

adrievans

Quote
Ik heb code 83 rails en twee slanke #8 wissels van Peco aangeschaft.  De wissels zijn een forse 32 cm lang en zullen nog gedetailleerd en herwerkt worden zodat ook fijnere wielen (met een smaller loopvlak dan de RP25 wielen) geen problemen geven als ze over het puntstuk rollen.

Groeten.
[/quote]

IK heb bij mijn peco wissels in het schaduwstation het plastic in de puntstukken weggehaal daar mijn roco wielen erdoor werden opgetild.
Nu zullen jouw wielen wel een lagere flens hebben,maar het is maar even een mededeling/suggestie.

Binco

Citaat van: GVL op 09 maart 2014, 19:03:08 PM
Met 2 locomotieven en 4 wagens zijn zo'n 20-tal bewegingen mogelijk op een oppervlakte van 125 x 50 cm. 

That's the spirit!  8)

Succes Gino!

GVL

Adrie, het probleem is niet de RP25 flenshoogte, wel de breedte van het loopvlak (minder dan RP25). Bij slanke wissels worden wielen met een smaller loopvlak niet over de volle lengte van het hartstuk gedragen en hebben ze dus de neiging om kort weg te zakken. Om dit te vermijden moeten de vleugels en de 'V' van het hartstuk dichter bij elkaar. Groeten.

Ronald

Citaat van: adrievans op 09 maart 2014, 21:10:58 PM

IK heb bij mijn peco wissels in het schaduwstation het plastic in de puntstukken weggehaal daar mijn roco wielen erdoor werden opgetild.
Nu zullen jouw wielen wel een lagere flens hebben,maar het is maar even een mededeling/suggestie.

Adrie, de Peco code 83 wissels hebben geen plastic in de puntstukken, die zijn geheel van metaal.

Gino, zie dit draadje nu pas tot mijn spijt. Helemaal top wat je aan het bouwen bent, ik volg je met veel interesse :)

adrievans

#56
Citaat van: Ronald op 10 maart 2014, 09:51:11 AM
Citaat van: adrievans op 09 maart 2014, 21:10:58 PM

IK heb bij mijn peco wissels in het schaduwstation het plastic in de puntstukken weggehaal daar mijn roco wielen erdoor werden opgetild.
Nu zullen jouw wielen wel een lagere flens hebben,maar het is maar even een mededeling/suggestie.

Adrie, de Peco code 83 wissels hebben geen plastic in de puntstukken, die zijn geheel van metaal.

Gino, zie dit draadje nu pas tot mijn spijt. Helemaal top wat je aan het bouwen bent, ik volg je met veel interesse :)

Dan heb ik zeker spoken gezien,want van mijn peco streamline code 83 electrofrog heb ik toch echt het bruin plastik uit het puntstuk gehaald.

Ronald

Oke, dan heb ik niet goed opgelet. Sorry.

GVL

Nadeel van het bouwen naar Amerikaans voorbeeld is dat men al eens aangewezen is op leveringen uit de US.  Het detailleren van de wissels ligt dus even stil terwijl ik wacht op enkele onderdelen.
 
Dan maar begonnen met het eerste fruit packing house dat geïnspireerd is op een model van Alexander Lösch (van www.frankenmodell.de) met wie ik af en toe wat info uitwissel.  Een naam is dus snel gevonden -- Alexander's Packing Company.  Het gebouw staat in de voorgrond en verbergt de overgang naar de fiddle yard.  Aangezien de poorten open staan, heb ik, voor het dak te plaatsen, de tientallen fruitkisten moeten uitbeelden die zich typisch in dergelijke bedrijven bevonden. Het gaat hier om de grotere kisten waarin het fruit van de kwekers naar het packing house vervoerd werd.  Vandaar werd het, herverpakt in kleinere kisten, naar de markten in het oosten verscheept.



Groeten.

TBCédric

Propertjes. Wordt het gebouw ook geschilderd?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.