Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Antwerpen Centraal lichtbeeld

Gestart door railtravelmanager, 28 september 2013, 13:51:25 PM

railtravelmanager

hallo,

duid dit een wisselstand aan ?

met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

Michiel

Nee, dit is een herhalingssein, en geeft weer of het verderopliggend sein veilig staat of niet. Is het verdopliggend sein rood, dan toont dit sein een horizontale streep. Bij elk ander seinbeeld (dubbel geel, geel-groen horizontaal,...) zie je deze schuine streep. Dit herhalingssein vind je op plaatsen waar de zicht op het hoofdsein problematisch is vb in een bocht. Voor een herhalingssein moet niet gestopt worden, het dient als informatie aan de machinist wat hij mag verwachten  vb na de bocht en kan dan op tijd anticiperen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jakke

In Hove langs het fietspad had ik ook al zo'n sein opgemerkt.
Op  sites , soms vernoemd op dit forum heb ik dit sein nooit gevonden , dus ging ik er van uit dat het sein uniek was ...

Niet dus .

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Steven123

#3
Michiel heeft het al goed samengevat, misschien nog juist even toelichten dat het niet enkel bij rood op 'horizontaal' staat,
maar ook bij een snelheidsbeperking (wit lichtcijfer) op het onderpaneel en wanneer het sein open staat in kleine beweging (rood+maanwit)

dus bv 'groen met het wit lichtcijfer 4' geeft normaal gezien ook een horizontale herhaler-streep.

(Een uitzondering hierop kan je zien in Berchem bij het lichtcijfer 5)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

railtravelmanager

met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !