Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Tweetjes van Jocadis

Gestart door Peter, 04 september 2013, 09:28:20 AM

doomslu

Citaat van: Huugooke op 23 september 2013, 20:04:51 PM
Citaat van: doomslu op 23 september 2013, 20:02:31 PM
Die 5 euro is maar een gokje.
Lees MSM 109 er nog eens op na, daar wordt wat uitleg gegeven over de kostprijs om een model te produceren.
De grote kost is de ontwikkelkost en de productie van de matrijzen.
OK, dat had ik al begrepen, maar in dit geval zijn de kosten er al uit!
Klopt, maar nu komen de kosten van de aanschaf van de matrijzen er bij...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: doomslu op 23 september 2013, 20:09:23 PM
Citaat van: Huugooke op 23 september 2013, 20:04:51 PM
Citaat van: doomslu op 23 september 2013, 20:02:31 PM
Die 5 euro is maar een gokje.
Lees MSM 109 er nog eens op na, daar wordt wat uitleg gegeven over de kostprijs om een model te produceren.
De grote kost is de ontwikkelkost en de productie van de matrijzen.
OK, dat had ik al begrepen, maar in dit geval zijn de kosten er al uit!
Klopt, maar nu komen de kosten van de aanschaf van de matrijzen er bij...
Tja, dan hangt het van het winstbejag van de nieuwe eigenaar af, en hoeveel hij heeft geïnvesteerd.

prulleman

ik zou toch graag een tweede bordeaux willen, al moet ik zelf gaan spuiten. Met montage van een fabrieksmodel heb ik geen enkele moeite. Ik wil dat zelfs voor anderen ook doen (voor een pintje en een dagschotel). ik heb ook witmetalen bouwdozen gebouwd en dat is wat anders hoor. van mij mogen ze alles bedrukt, geschilderd en ongemonteerd leveren. schilderen is ook geen probleem, maar die fijne fijne bedrukking, daar heb ik moeite mee

B_Modelbouw

Er wordt hier toch zeer eenvoudig vanuit gegaan "We hebben de mallen", dus dat is de kost niet meer ...

Inderdaad de ontwikkelingskosten van een model en de fabricage van de mallen is één ding, die met een
groot deel van het budget gaat lopen.
Anderzijds is er het stellen van de mallen, wat ook nog behoorlijk werk in beslag neemt ... Waarom denk
je dat fabrikanten vaak massaproductie draaien, inderdaad de eerste 10tal afgietsels en beschilderingen
kun je wegsmijten.

Gelukkig gaat het hier niet om een vechtscheiding, zoals we enkele jaren geleden hebben meegemaakt
en waarbij de mallen als onderpand werden gebruikt om nog zo veel mogelijk uit de brand te slepen
voor de arbeiders ... Sommige mallen werden toen aan woekerprijzen verkocht, andere beschadigt en
vernietigd daar de productiemachines niet compatibel met elkaar waren.


Enkele jaren geleden werd er hier al geopperd om modellen op de markt te laten brengen in eventuele
basisschildering met nummerblad om eigen nummering te voorzien ... Echter de fabrikanten zijn er toen
ook niet opgesprongen. Misschien nog eens de vraag stellen ???

   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


janieburton

#64
Citaat van: B_Modelbouw op 24 september 2013, 11:02:08 AM
Gelukkig gaat het hier niet om een vechtscheiding, zoals we enkele jaren geleden hebben meegemaakt
en waarbij de mallen als onderpand werden gebruikt om nog zo veel mogelijk uit de brand te slepen
voor de arbeiders ... Sommige mallen werden toen aan woekerprijzen verkocht, andere beschadigt en
vernietigd daar de productiemachines niet compatibel met elkaar waren.

Welke firma?


Waarom ook geen motorloos 2tje om gewoon aan een ander 2tje te koppelen.
 

chef garde

Citaat van: janieburton op 24 september 2013, 23:08:28 PM

Waarom ook geen motorloos 2tje om gewoon aan een ander 2tje te koppelen.

Met plezier!

LockyLuke

Citaat van: chef garde op 25 september 2013, 08:54:55 AM
Citaat van: janieburton op 24 september 2013, 23:08:28 PM

Waarom ook geen motorloos 2tje om gewoon aan een ander 2tje te koppelen.

Met plezier!

wat zal dit dan minder kosten ?
 

loco

De kostprijs van een motorloos stel wordt alleen gedrukt door de kostprijs van de motor en door de handelingen om deze motor te plaatsen. Dit zal nauwelijks de uiteindelijke prijs beïnvloeden. Als het de prijs zou drukken, is dat alleen omdat de verkoper hiervoor minder vraagt om ze toch nog aan de man te kunnen brengen. Hij weet trouwens als geen ander hoeveel treinstellen je zonder motor kunt verkopen.  Wie weet haalt hij de motor er zelf nog voor jou uit en behoudt hij de onderdelen als reservestukken.
Je kunt dan beter een gemotoriseerd stel kopen en de motor er zelf uithalen.
Een andere mogelijkheid is dat er een dubbel treinstel wordt aangeboden in één set. Eén met en één zonder motor. De prijs va een dubbel treinstel zal dan wel vermoedelijk lager liggen dan van twee afzonderlijke treinstellen.

Rangeerduivel

 Wie weet haalt hij de motor er zelf nog voor jou uit en behoudt hij de onderdelen als reservestukken.
Je kunt dan beter een gemotoriseerd stel kopen en de motor er zelf uithalen.





Dat heb ik al langer gedaan met een hle20 en een hld59,beiden van de oudere generatie(zonder NEM-stekker)
Motor en aandrijving worden zorgzaam verwijderd en opgeborgen,

Ze worden gebruikt als dummy,je spaart er alleszins een decoder mee uit.


grtjs
Rudy

Huugooke

Ik herinner me nochtans een verkoper die een "dummy" aanbood (of nog aanbiedt?) tegen een aanzienlijk lagere prijs!
Als de montage te duur is mogen ze de onderdelen er naast leveren in een zakske!
Ik heb met een groot winkelier het gebrek aan bouwdozen eens besproken. Zijn argument was dat hij dan achteraf teveel klachten zou krijgen van onhandige klanten die het zaakje niet goed voor mekaar kregen.
Ik weet nochtans van geen enkele producent van plastic kits bijvoorbeeld, die klachten aanvaardt omdat je bouwsel mislukt!

Peter

Inderdaad,
om een paar voorbeelden te noemen:
Olaerts bied treinstellen aan ( MW-46 en Breaks) in dubbelpak (1met en 1 zonder motor)
Bemo bied de Regio Shuttles aan gemotoiseerd en dummy (aparte nummers)
Zelfs Märklin heeft die markt ontdekt en bied sets met twee loks aan.

en in de USA is dat de normaalste zaak en zijn die dummy's of bouwsets zelfs veel goedkoper

Het enige is: De merken moeten willen, maar volgens mij houden ook de handelaars het tegen want dat zijn weer extra nummers, en zoals al aangehaald, eventuele problemen met klanten die het niet gemonteerd krijgen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Inderdaad,je mag 'm gerust noemen Hugo,

O.a Van Biervliet heeft een dummy uitgebracht van de HLD60 proto,
Maar of hij in groot aantal verkocht is/wordt dat weet ik niet.
en misschien zijn er nog anderen die me voor het ogenblik ontgaan.

;)

Jurgen

Citaat van: Rangeerduivel op 25 september 2013, 12:09:16 PM
Inderdaad,je mag 'm gerust noemen Hugo,

O.a Van Biervliet heeft een dummy uitgebracht van de HLD60 proto,
Maar of hij in groot aantal verkocht is/wordt dat weet ik niet.
en misschien zijn er nog anderen die me voor het ogenblik ontgaan.

;)

Dat was vooral ook omdat Roco op ongeveer hetzelfde moment met identiek dezelfde loc kwam.
Waarschijnlijk heeft men dat bij Van Biervliet een beetje berekend en heeft men daarom aan een heel scherpe prijs een motorloos model aangeboden.

Er kan uiteraard ook een andere reden geweest zijn, maar deze lijkt me voor de hand liggend.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

oebr

Citaat van: Rangeerduivel op 25 september 2013, 11:09:01 AM
Dat heb ik al langer gedaan met een hle20 en een hld59,beiden van de oudere generatie(zonder NEM-stekker)
Motor en aandrijving worden zorgzaam verwijderd en opgeborgen,
Ze worden gebruikt als dummy,je spaart er alleszins een decoder mee uit.

Eigenlijk wel een goed idee Rudy, vooral voor dummies die vast aan actives gekoppeld worden.

Allez, dan toch voor actives die over een goede motorisering beschikken uiteraard.
Ik heb wel wat Marklins , Trixen en Lima's (de 27 kan er nog mee door) die ik gekoppeld wil laten rijden maar waar ik omwille van slechte stroomafname of al wel eens haperende motorisering geen dummies wil van maken. Ze moeten mekaar namelijk aan de rol houden  ::)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

rgp

Dag,

Dummies.  Jaren geleden (+/- 25 jaar) heeft men het al geprobeerd en was een serieuze tegenvaller.
Het aantal dummies dat zouden verkocht worden is marginaal te noemen tegenover de normale loks.  De vermindering die je zou hebben door het wegvallen van de motor, overbrenging zal teniet gedaan worden door de kleine hoeveelheid, die op zich een meerkost gaat krijgen door het onderbreken van een normale productielijn.

Het voorbeeld van de USA is niet goed: in de USA zijn de meeste treinen goederentreinen getrokken door een aantal loks, treinen met enkelvoudige tractie zijn in de minderheid; hier in Europa is het juist het tegenovergestelde.

Idem met bouwapaketten: in HO is het gedeelte dat men onder de noemer "dozenkopers" ongeveer goed voor 90%, sommigen vinden de zakjes met zelf te plaatsen onderdelen al te veel gevraagd !

Roland