Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Faulhaber motor

Gestart door marc3105, 23 augustus 2013, 12:08:54 PM

marc3105

Hallo,

Zou iemand mij kunnen zeggen of er een modeltreinbouwer ( LS models, Roco, Mehano, Piko enz.) standaard Faulhaber motoren gebruikt?

Groeten,

Marc

Klaas Zondervan

Van LS weet ik het niet zeker, maar van Roco, Piko en Mehano weet ik zeker dat ze geen Faulhaber motoren gebruiken.
Ook andere merken zoals Fleischmann, Trix, Hornby, Rivarossi doen dat niet.
Ik ken eigenlijk geen enkel merk dat standaard Faulhaber of soortgelijke motortypen monteert.
Dus als je zo'n motor wil, dan wordt dat altijd ombouw.

Peter

Bemo gebruikt in zijn Regio Shuttle modellen standaard een Faulhaber (dat weet ikzeker, want ik heb zo'n modellen. Of ze dit ook in hun andere modellen doen weet ik niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Kijk, zo leer je nog eens wat.
Heb even rondgekeken op de site van Bemo. Alle uitvoeringen van de Regio Shuttle hebben inderdaad een klokankermotor.
Ik heb ook een aantal stoomlocs gevonden met klokankermotor. De meeste modellen bij Bemo hebben een 5-polige motor, sommige een 3-polige.

conducteur

Faulhaber, dat zijn toch  brushless dc motoren? MTC 21 is toch voorzien van de nodige aansluitpinnen om die hall sensoren uit te lezen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Faulhaber maakt ook brushless motoren, maar in spoorwegmodellen worden klokankermotoren gebruikt. Dat zijn motoren met een ijzerloos anker, maar wel met borstels. De borstels zijn dan niet van kool, maar van zilver of goud.

bellejt

lux modelbau gebruikt deze in zijn reinigingswagons.

eve

Märklin heeft ooit in enkele modellen Faulhaber-motoren ingebouwd...
Die modellen waren dan wel nog iets duurder, waarbij iets een serieuze lap was.

Erik