Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

klimspiraal minimum straal

Gestart door The Railwarrior, 22 augustus 2013, 14:25:10 PM

doomslu

Bedankt voor de extra info Klaas en Frans.
Ik geloof dat het bij hogesnelheidslijnen ook wel wat meer is. Een meter of vier zeker?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

Citaat van: doomslu op 28 augustus 2013, 17:40:23 PM

Trouwens, echte modelbouwers 'doen' het met flexi. ;)


Om het "voor buigen" te vermijden van flexi rails die men in een klimspiraal zou gebruiken zou ik het met sectionale gebogen rails willen doen.

Heb altijd gehoord dat men een volledige flexi in een bocht gebruikt dat men de railstaven moet  "voor buigen" omdat anders na een tijd de druk te groot wordt op de plastieken bevestigings punten en dat deze dan kunnen afbreken. 
 

eve

Citaat van: janieburton op 29 augustus 2013, 03:19:34 AM
Citaat van: doomslu op 28 augustus 2013, 17:40:23 PM

Trouwens, echte modelbouwers 'doen' het met flexi. ;)


Om het "voor buigen" te vermijden van flexi rails die men in een klimspiraal zou gebruiken zou ik het met sectionale gebogen rails willen doen.

Heb altijd gehoord dat men een volledige flexi in een bocht gebruikt dat men de railstaven moet  "voor buigen" omdat anders na een tijd de druk te groot wordt op de plastieken bevestigings punten en dat deze dan kunnen afbreken.

Dat is manifest onjuist.

Erik

doomslu

Ik had het uiteraard over zichtbare sporen. In klimspiralen en schaduwstations kunnen gerust gebogen sporen en korte wissels gebruikt worden.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Flex is een ideale oplossing voor helixen. Het enige probleem met flex in een helix is bij het aanbrengen van een isolatielas. Indien deze in een bocht bevindt, dan heb je er het fenomaan de spoorstaaf er door de spanning een knik maakt, en in het ergste geval uit de biels scheurt. Dit probleem kan op een aantal manieren opgevangen worden. De makkelijkst is nog om de isolatielas in een kort recht stuk in de helix aan te brengen, of een kort stukje gebogen standaardspoor te gebruiken. Maar met solderen van de spoorstaaf op een stukje printplaat of op 2 schroefjes kan het ook.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: doomslu op 28 augustus 2013, 20:25:24 PM
Ik geloof dat het bij hogesnelheidslijnen ook wel wat meer is. Een meter of vier zeker?
Bij een hogesnelheidslijn is het meer, vanwege de winddruk die passerende treinen op elkaar uitoefenen. Bij de ICE lijnen in Duitsland is het 5,25 meter als ik me goed herinner.

Michiel

Net een document van Infrabel gevonden waarin de spoorafstanden van een HSL staan vermeld:

Citeer"De afstand tussen beide sporen van een hogesnelheidslijn bedraagt 3 m. Meer dus dan de klassieke 2,25 m. Dat is noodzakelijk om de enorme luchtverplaatsing en bijhorende drukgolf op te vangen die ontstaat als twee HST's elkaar kruisen."
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve


Klaas Zondervan

Citeer"De afstand tussen beide sporen van een hogesnelheidslijn bedraagt 3 m. Meer dus dan de klassieke 2,25 m. Dat is noodzakelijk om de enorme luchtverplaatsing en bijhorende drukgolf op te vangen die ontstaat als twee HST's elkaar kruisen."
Het is mij niet duidelijk welke afstand ze hier bedoelen. Normaal wordt de afstand hart-op-hart gegeven, maar 3 m kan geen hart-op-hart afstand zijn.

Michiel

In België meet men vreemd!  ;D

Uit het archief van Tassingon vind ik in een oud document "Cours d'exploitation des Chemins de Fer - La Voie" het volgende:



"L'espacement entre les voies doit permettre à deux trains de se croiser sans se frôler, même dans le cas où une portière de voiture viendrait à s'ouvrir. En pleine voie, la largeur de l'entrevoie ne peut être inférieure à 2 mètres (note 002_3). En France, en Hollande, en Allemagne et aux États-Unis la tendance est de porter la largeur de l'entrevoie à 2,50 m. Dans les gares, on donne à l'entrevoie une largeur de 3 mètres au moins."

Men blijkt bij de NMBS dus nog steeds de spoorafstand te meten als de afstand tussen de aanliggende spoorstaven, en niet hart-op-hart.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Aha, een beetje op de Britse manier. Daar praten ze over de 4 foot way, dat is de ruimte tusen de spoorstaven van een spoor, en de 6 foot way, dat is de ruimte tussen de spoorstaven van twee aangrenzende sporen. Dat die ruimtes in werkelijkheid een stukje groter zijn dan 4 foot, resp. 6 foot, daar vallen ze niet over.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 augustus 2013, 11:46:38 AM
Aha, een beetje op de Britse manier. Daar praten ze over de 4 foot way, dat is de ruimte tusen de spoorstaven van een spoor, en de 6 foot way, dat is de ruimte tussen de spoorstaven van twee aangrenzende sporen. Dat die ruimtes in werkelijkheid een stukje groter zijn dan 4 foot, resp. 6 foot, daar vallen ze niet over.


??????
 

The Railwarrior

in navolging van mijn eerdere post hier denk ik dat ik mag concluderen uit het relaas dat ik voor effectief een helix te maken ik net iets te weinig ruimte heb.  daarbij heb ik dan uiteindelijk eens de vrijheid genomen om een baanplan te tekenen, weliswaar redelijk eenvoudig maar vooral voor het bouwplezier te beleven.

dit is het resultaat:

eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Bjorn, wat je ook kan doen is 1 grote 4 sporige spiraal maken waarbij de binnenste 2 sporen 1 of 2 windels hoger uitkomen boven de rest. Je maakt het natuurlijk zo gek als je zelf wil uiteraard. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Citaat van: OlivierV op 01 september 2013, 12:29:27 PM
Bjorn, wat je ook kan doen is 1 grote 4 sporige spiraal maken waarbij de binnenste 2 sporen 1 of 2 windels hoger uitkomen boven de rest. Je maakt het natuurlijk zo gek als je zelf wil uiteraard. ;)

Met dat idee heb ik ook al eens zitten spelen maar... Nu heb ik zoiezo al bijna geen plaats om een klimspiraal te maken mijn ruimte is zoiezo slechts 1m20 breed waar ik een baan kan bouwen... Laat staan een spiraal van 4 sporen breed...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)