Verlanglijstje

Gestart door TBCédric, 20 augustus 2013, 22:34:51 PM

TBCédric

Wat staat er op jullie verlanglijstje met loks, rijtuigen. wons of stellen die jullie willen kopen of willen dat ze uitgebracht worden?

Op mijn lijstje staat:
- hle 27  lsm
- hle 21 lsm
- hle 13 lsm
- hlr 77 meh
- hld 62 vbv
- class 66 crossrail meh
- AM 96 lsm
- AM 86 vbv
- AM 70 joc
- AM 80 ola
- M4 lsm - os
- I11 lsm
- M6 met bX

Dat is mijn verlanglijstje die nog een paar jaartjes zal blijven staan

groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

Boedhist worden, dan heb ik geen problemen meer met verlanglijstjes...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

B_Modelbouw

Is dit een verlang- of bestellijstje ? Want velen van deze modellen zijn nu reeds verkrijgbaar en/of zijn aangekondigd door een modeltreinproducent ...

Uiteraard is 't als jonge kerel niet zo handig om dit lijstje effectief onmiddellijk aan te schaffen, maar eenmaal ouder blijft dat eveneens een moeilijk
gegeven. Want we willen allen een dak boven ons hoofd en als het kan ook nog iets om ons te verplaatsen. Laat staan dat we ook nog willen eten,
drinken, kleden en uiteraard ook nog op vakantie kunnen gaan. Vrouwlief tevreden houden, kinderen opvoeden, etc. etc.

Wat ik je als tip kan meegeven, maak een budgetplan (maandelijks een bedrag opzij zetten om die ene loc of rijtuig aan te kunnen kopen), maak een
gezonde afweging van wat je wil en durf ook jezelf beperkingen op te leggen (keuze voor één tijdperk, één bepaalde spoorlijn, ...).

Als ik naar mezelf kijk heb ik deze fout ooit ook gemaakt; Eerst door een allegaartje van treinen Duits, Frans, Amerikaans,... Stomers, diesels en Elektrisch
door elkaar, nadien met me te gaan beperken tot enkel Belgische materiaal ... En nu nog enkel tot materiaal dat slechts op één lijn heeft gereden (zo ben
ik er ook maar kortelings achter gekomen dat bijvoorbeeld nooit een 20 (stofzuiger) op lijn 12 heeft gereden).

Verlangen is goed ... Maar houd het bij een gezond verlangen       
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


OlivierV

#3
Ook een tip, zeker voor als je dan af en toe wat meer geld binnen krijgt/al volwassen bent is een vast bedrag per jaar aan de hobby geven en daar best niet over gaan.

Zelf probeer ik dat te doen, hier staat dat bedrag op een €1500/jaar en eigenlijk ben ik er al, enkel dit jaar mag ik er van mijzelf een beetje overgaan omwille van het feit dat die hobby een dikke 6-7 jaar heeft stilgelegen, maar vanaf volgend jaar... Spendeer ik dat bedrag bv volledig in maart 2014, dan zou ik voor de rest van het jaar helemaal niks meer mogen aanschaffen. :D

Zo'n waslijst heb ik hier ook op mijn pc staan, enkel van locs, wagons ga ik niet aan beginnen om die in een lijst te zetten.
Wel heb ik een excel waar alles wat ik heb in staat met de prijs en maand + jaar van aankoop, zo kan ik het ook een beetje per jaar bijhouden.

Op de moment koop ik te veel, dat weet ik goed genoeg, maar zo gaat dat altijd als je met iets (her)begint, binnen een aantal jaar zal het aantal aankopen wel verminderen vermoed ik.

Soit 't is bijna half 10, tijd om mij van het forum weg te scheren voor Jurgen met de ijzeren hand toeslaat.  ;D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Doornroosje

Ik heb ook zo een lijstje, maar dan korter:

BR17 Fl
BR24 (hopelijk eens vernieuwd uitgebracht)
BR55

En deze dan enkel in TP 1-2.

Maar ik kijk tegenwoordig vooral naar tweedehandssites. Ik leg mijzelf een maximumbedrag op per maand, en dikwijls sla ik een aantal maand over als er niets intressant te vinden is.

philippe_007

Een lijstje heb ik niet,
ik koop alles wat belgisch is en dat ik mooi vind (meestal diesels en stomers)
Niet echt periode afhankelijk.
En budget, tja als ik naar een beurs ga dan voorzie ik een budget en probeer ik mij daar aan te houden, maar om te zeggen dat ik een jaarbudget he....
Maar koop ook geen 10 locs/jaar, dus dat blijft binnen de perken.

Wat ook help is dat je alles wat je aankoopt opschrijft en bijhoud... Zo weet mijn vrouw steeds wat mijn collectie kost en moest er iets gebeuren met mij dan zal ze het toch kunnen verkopen voor een eerlijke prijs. Ik ken er anderen waar de echtgenote van niets op de hoogte is, met alle gevolgen van dien.

dani

#6
ik heb ook niet echt een verlanglijstje.   Ik koop wat ik mooi vind en wat het budget toelaat.  Hoewel ik ook niet echt een apart budget heb voor de treinhobby.   Ik hou zo een beetje de rekening in het oog en als die het me permitteert, dan wordt er als es iets meer gekocht :-)

Moest ik toch een verlanglijstje aanleggen, dan zouden de volgende items er zeker op staan :

- Een  Märklin Big Boy   (omdat ik het zo een imposante machine vind)
- Nog enkele Re460's van Märklin die nog ontbreken in mijn reeks
- Een  10 delige  "Kuifje" Thalys
- Een  Spoor G  baan in de tuin met enkele mooie e-Loks
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Bovenaan mijn verlanglijstje staat dat wij allebei terug kerngezond, jong en vol energie zijn.
Maar omdat zoiets zonder goddelijke tussenkomst niet zal gaan, het volgende:
-een treinreis door USA en Canada
-een oldtimerauto
-een vliegtuigtripje met een oldtimer vliegtuig
-veel ruimte om mijn treinbaan eindelijk eens terug uit te pakken
-zowat alle modellen van de NMBS die sinds de jaren '80 uitgebracht zijn


mark7758

simpel. De beloofde rangeerdiesels van LSM uit de jaren 2000. (We wachten pas een paar jaar.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Chrisrail

#9
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Huugooke

Citaat van: philippe_007 op 21 augustus 2013, 09:57:16 AM
Wat ook help is dat je alles wat je aankoopt opschrijft en bijhoud... Zo weet mijn vrouw steeds wat mijn collectie kost en moest er iets gebeuren met mij dan zal ze het toch kunnen verkopen voor een eerlijke prijs. Ik ken er anderen waar de echtgenote van niets op de hoogte is, met alle gevolgen van dien.
Och, als we dood zijn groeit er gras op onzen buik (zing mee)

vyncky

Citaat van: B_Modelbouw op 20 augustus 2013, 23:07:10 PM
Als ik naar mezelf kijk heb ik deze fout ooit ook gemaakt; Eerst door een allegaartje van treinen Duits, Frans, Amerikaans,... Stomers, diesels en Elektrisch
door elkaar, nadien met me te gaan beperken tot enkel Belgische materiaal ... En nu nog enkel tot materiaal dat slechts op één lijn heeft gereden (zo ben
ik er ook maar kortelings achter gekomen dat bijvoorbeeld nooit een 20 (stofzuiger) op lijn 12 heeft gereden).

Nooit zou ik nu ook niet durven zeggen  :D.
Héél sporadisch  kwam er wel eentje langs. Meestal een losse loc, die tussen Antwerpen-Noord en Essen een testrit deed na een herstelling of nazicht.

Soms ook een ritje voor Infrabel


HLE 2024 voert een lading betonnen dwarsliggers naar Essen. Op de achtergrond vertrekt stoptrein 826 richting Antwerpen. Kijkuit,03/09/2009.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Mijn verlanglijstje voor mijn Belgische verzameling zijn:

Vitrains            reeks 1604 (Blauw met gele lijnen)
Olaerts of LSM reeks 15        "     "    "    "      "
Olaerts type 53 (groen tijdperk III)
OVB bouwsets vool M1 en K rijtuigen (groen tijdperk III)
Goover GCI-set tijdperk III
En de bestelde 5523

Niet allemaal nog voor dit jaar want mijn DB modellen gaan ook gewoon door.
Met vriendelijke groeten
Peter

vanmiegroet

Bwoah, op mijn verlanglijstje staan belgische diesels en e-loks voor 3 rail.
Maar cedric, waarom zie ik bij u geen märklin staan?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

oebr

Citaat van: mark7758 op 21 augustus 2013, 10:27:38 AM
simpel. De beloofde rangeerdiesels van LSM uit de jaren 2000. (We wachten pas een paar jaar.)
ik sluit me hier graag bij aan.
Maar de beloofde 23ers zijn toch al op komst, is ook leuk !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992