Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

hoe krijg je gemakkelijk lak af van lakdraad

Gestart door jesse, 17 augustus 2013, 17:37:21 PM

jesse

ik zit met de vraag of dat er niet een gemakkelijk trucje is,
voor lak van lakdraad af te halen ?
ik probeer het met de warmte van de soldeerbout af te halen maar als ik het
ergens aan vast soldeer werkt het niet :(
( de draad is 0.1 mm)


groetjes jesse

Huugooke

Daar is hier al eens flink over geboomd!
Oude lakdraad kan je properbranden met een aansteker. Moderne lakdraad heeft een coating (de lak) die wel wat kan verdragen! De beste methode is wegkrabben met een mesje, of afschuren met schuurpapier. Daarna vertinnen.

Klaas Zondervan

Lakdraad 0,1 mm is wel erg dun om af te krabben of te schuren. Dan trek je de draad zo kapot.
Afbranden in een aanstekervlam is ook niet aan te raden, de draad is zo dun dat het koper mee verbrandt.
Het gaat toch het beste met de soldeerbout, maar dan moet je wat geduld hebben en tegelijk verse harskernsoldeer toevoeren.
Wat ook wel werkt is verwarmen met de soldeerbout, en dan direct in koud water steken.

Havoc

Moderne lakdraad is dikwijls met polyurethaan. Gewoon de soldeerbout goed heet zetten (400 °C), een dikke druppel soldeer aan de punt hangen, en dan de draad langzaam daar insteken. Vooral insteken te beginnen met het afgeknipte einde. Regelmatig druppel soldeer afschudden en een nieuwe aanbrengen.

Vroeger was dar een of ander stinkend product voor maar alleen erover typen doet mijn neus terug opkrullen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jesse

bedankt voor de tips
moet ik dan beter een dikkere lakdraad kopen ?


Havoc

Of je beter dikkere gebruikt hangt af van waarvoor je die lakdraad gebruikt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

#6
Zoals ik al zei, het hangt van het soort lak af waarmee de draad is behandeld.
Moderne lak is hittebestendig, die, krijg je er met de bout niet af: schuren of krabben is de boodschap.
In een bedrijf gebruikt men er zelfs speciale machines voor.
Draadje op een harde ondergrond leggen en dan met een cuttermesje krabben in de richting van het uiteinde, zonder veel druk, anders maak je een inkeping en breekt die daar.
Dan zien of vertinnen lukt. Van maat knippen.
Oefening baart kunst!
Alle andere trukjes werken alleen met draad met ouderwetse lak:
-het uiteinde van de draad verhitten en dan harskernsoldeer  op laten vloeien
-afbranden met een gasvlam
maar dit werkt dus enkel met OUDE lak.
Geloof nen oude mens met ervaring!

PS: in plaats van een mesje kan je ook schuurpapier gebruiken, of zo'n wegwerp nagelvijl.

ysbeer

Citaat van: jesse op 18 augustus 2013, 10:20:10 AM
bedankt voor de tips
moet ik dan beter een dikkere lakdraad kopen ?

Ja gebruik zo dik als je kwijt kunt.
Hoe dikker hoe beter (mech. en electrisch)
Er is natuurlijk een te dik.

wim

jesse

de tip voor de soldeerbout op 400°C werkt je moet wel enig geduld hebben zo dat de soldeertin er goed op kan
met het schuurpapier gaat ook maar je trekt gemakkelijk de draad kapot
ik doe nu een beetje schuren en dan met de soldeerbout
foto's van het projectje zal ik later een op andere topic tonen

Groetjes jesse

Olivier77

Beste Jesse,

Ik gebruik voor het schuren fijn slispapier en veel vingergevoel.
Aan de kleur van de koperdraad kun je goed zien of de lak eraf is.
Ook de draad wat draaien of het slispapier helpt.
Als het vertinnen vanzelf lukt kun je zien dat de lak er goed af is

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Gerolf

Ik gebruik altijd een flink hete bout, daaraan een hangende druppel tin.
Wat vloeimiddel aan het draadje, zijdelings in de druppel duwen en even wachten.
Werkt prima met alle (dunne) soorten lakdraad die ik heb.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Citaat van: Gerolf op 18 augustus 2013, 21:46:41 PM
Ik gebruik altijd een flink hete bout, daaraan een hangende druppel tin.
Wat vloeimiddel aan het draadje, zijdelings in de druppel duwen en even wachten.
Werkt prima met alle (dunne) soorten lakdraad die ik heb.
Same here.  Werkt goed...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ysbeer

Domme vraag .

Waarom gebruik je eigenlijk lakdraad.

wim

Gerolf

Citaat van: ysbeer op 19 augustus 2013, 01:04:56 AM
Waarom gebruik je eigenlijk lakdraad.

Stel je die vraag aan Jesse of in het algemeen, Wim ?

Ik gebruik het in elk geval regelmatig:
Algemeen: van zodra een draadje contact kan maken met een andere of met massa-metaal, en als het dun moet zijn
Voorbeelden: lichtseinen, bekabeling in modellen waar weinig ruimte is, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Ik brand de lak meestal met een aansteker weg. Nadien krab ik de zwarte restanten met een breekmes weg en vertin de zaak. Natuurlijk moet je wel opletten als je zeer dunne draad gebruikt. Deze kan wel eens wegsmelten maar over het algemeen kom ik dit probleem zelden tegen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren