Super trein

Gestart door janieburton, 15 augustus 2013, 13:31:26 PM

janieburton

De uitvinder van de electrische sportwagen Tesla heeft wilde plannen voor een nieuwe soort "trein".

In een dubbele buis(èèn voor elke richting) zou hij capsules(met max 28 zitplaatsen) willen afschieten die bijna 1000km/u zouden halen.

 

Jurgen

Ik heb het gisteren (of was het eergisteren) ook gezien op het VTM-nieuws. Het lijkt mij een uitdaging om zoiets te realiseren.

Stel je voor dat er zo'n buis langs je raam komt te liggen (of hangen, staan,...). Duizend kilometer per uur lijkt me ook snel, hoeveel G-krachten krijg je dan op je lichaam gedrukt? Hoe snel gaat een space-shuttle?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Ook geen nieuw idee: de eerste Londense metro reed op perslucht. De wagons bewogen in nauw aansluitende kokers die aan één kant onder druk werden gezet. 1000km/h haalden die wel niet!
Vandaar komt trouwens de bijnaam van de metro: "the tube"

PietB

#3

Vervoer via buizenpost, dus!

Citaat van: Jurgen op 15 augustus 2013, 13:35:09 PM
Stel je voor dat er zo'n buis langs je raam komt te liggen (of hangen, staan,...). Duizend kilometer per uur lijkt me ook snel, hoeveel G-krachten krijg je dan op je lichaam gedrukt?
Er zijn jachtvliegers die sneller gaan
Citaat van: Jurgen op 15 augustus 2013, 13:35:09 PM
Hoe snel gaat een space-shuttle?
Je zult om aan de aardse zwaartekracht te kunnen ontsnappen meer dan 1G=9.81 m/sec2 moeten versnellen.
De spaceshuttle doet bij het opstijgen 3G  en de Apollo en Soyouz deden 6G, er is eens een Soyouz geweest die 20G deed tijdens een noodafdaling.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: Jurgen op 15 augustus 2013, 13:35:09 PM
Ik heb het gisteren (of was het eergisteren) ook gezien op het VTM-nieuws. Het lijkt mij een uitdaging om zoiets te realiseren.

Stel je voor dat er zo'n buis langs je raam komt te liggen (of hangen, staan,...). Duizend kilometer per uur lijkt me ook snel, hoeveel G-krachten krijg je dan op je lichaam gedrukt? Hoe snel gaat een space-shuttle?

Een space shuttle zit wel met een veel hogere snelheid.

G krachten komen maar om de hoek kijken als men zeer bruuske bochten neemt of men te snel(lees scherpe  hoek)opstijgt of bij een duikvlucht neemt.
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat bij de Duitse Stuka's, die in duikvlucht bombardeerden dat er verschillende zijn neergestort omdat de piloot gewoon zijn bewustzijn verloor door de g kracht die zo'n duikvluct zou hebben opgewekt en ze toen geen speciale G pakken hadden.
 

janieburton

Citaat van: bossie op 15 augustus 2013, 13:49:34 PM
Vervoer via buizenpost, dus!

Men kan het in zekere zin het zo stellen
 

Durango

Citaat van: janieburton op 15 augustus 2013, 13:51:40 PM
Citaat van: Jurgen op 15 augustus 2013, 13:35:09 PM
Ik heb het gisteren (of was het eergisteren) ook gezien op het VTM-nieuws. Het lijkt mij een uitdaging om zoiets te realiseren.

Stel je voor dat er zo'n buis langs je raam komt te liggen (of hangen, staan,...). Duizend kilometer per uur lijkt me ook snel, hoeveel G-krachten krijg je dan op je lichaam gedrukt? Hoe snel gaat een space-shuttle?

Een space shuttle zit wel met een veel hogere snelheid.

G krachten komen maar om de hoek kijken als men zeer bruuske bochten neemt of men te snel(lees scherpe  hoek)opstijgt of bij een duikvlucht neemt.
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat bij de Duitse Stuka's, die in duikvlucht bombardeerden dat er verschillende zijn neergestort omdat de piloot gewoon zijn bewustzijn verloor door de g kracht die zo'n duikvluct zou hebben opgewekt en ze toen geen speciale G pakken hadden.

Een space shuttle vliegt ongeveer 25.000 km/u. Hij doet 90 minuten om rond de aarde te gaan. Het menselijk lichaam heeft daar niet zoeveel last omdat het in het luchtledige gaat. De versnelling tijdens de start is het ergste en bedraagt meer G's als 3, vandaar de speciale pakken, die ook in de ruimte buiten zijn te gebruiken.

Bij de Stuka piloten was het neerstorten meer een combi. Ze konden bewusteloos raken door het rode waas tijdens de duik, maar de meeste ongelukken gebeurde doordat de ailerons door de sterke luchtstroom vast kwamen te zitten en die heb je nodig om weer hoogte te kunnen winnen. Later in de WO2 hadden ook de amerikanen hier last van met de P51 Mustang.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

PietB

Citaat van: Durango op 15 augustus 2013, 14:54:18 PM
De versnelling tijdens de start is het ergste en bedraagt meer G's als 3, vandaar de speciale pakken, die ook in de ruimte buiten zijn te gebruiken.
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar het is niet waar.
Google maar eens op "g krachten space shuttle", dan zul je zien dat er nooit tijdens de start meer dan 3G getrokken wordt.
Deze 3G is meer dan voldoende om aan de zwaartekracht te ontsnappen.

En die pakken die ze aanhebben zijn geen g-force suits, zoals een jachtvlieger die heeft, maar environmental suits, drukpakken dus.
Als veiligheid tijdens start en landing hebben ze deze pakken aan, om bij het weg vallen van de druk niet in ademnood te komen.

grt Piet.

Klaas Zondervan

G-krachten ontstaan alleen tijdens het versnellen. Eenmaal op constante snelheid merk je er niets meer van.
Verkeersvliegtuigen gaan ook met snelheden van 1000km/h of meer en daar wordt je ook niet de hele reis in je stoel gedrukt, dat voel je alleen bij het opstijgen.

Huugooke

#9
Blijkbaar wil men ook zo'n supervliegtuig maken: over de grote plas in 20 minuten! Via de ruimte.
Eerst wel een uur of twee in de file, dan drie uur grenscontrole, efkes vliegen, en weer drie uur controle :D

Dirky

Wil me toch even bemoeien met de G statements:

Een piloot kan 3 soorten "outs" ervaren:
-   Black out, de hersenen komen zonder bloed te zitten door POSITIEVE G-kracht (bijvoorbeeld hevig optrekken na de duikvlucht) – een geoefend piloot kan wel 9 G aan zonder G-pak.
-   Red out, de hersenen krijgen teveel bloed door NEGATIEVE G-kracht (bijvoorbeeld vanuit rechte vlucht in duikvlucht gaan). Nota: dat deden de Stuka's nooit want ze zetten hun duikvlucht in met een (positieve) wing-over. 3G is dan al veel voor een geoefend piloot.
-   Grey out: bruuske overgang van red naar black of omgekeerd. Vooral gekend in de wereld van de acrobatie.

En de Stuka's:
-   7,5 G gedurende 2 tot 3 seconden was de gemiddelde kracht die de piloot moest verdragen tijdens het optrekken.
-   Er waren jonge piloten die onbewust last hadden van "hoogteziekte" door minder zuurstof. Net die hoogteziekte zorgde ervoor dat de piloot de 7,5 G niet aankon, bewusteloos werd door de black-out, en het hem fataal werd.

Een lijnvliegtuig met passagiers zal bewust nooit meer dan 2G trekken. 2G wordt gehaald tijdens een rate 2 turn, een bocht van 360° die 2 minuten duurt. Dat voel je amper als passagier. En dat is helemaal niet afhankelijk van de snelheid. Een 360° aan 100km/h of aan 1000km/h die 2 minuten duurt geeft dezelfde G...

Nu, om het G verhaal aan de trein van de toekomst te knopen:
Iemand die in een vliegtuig op zijn rug ligt kan positief tot 15G aan. En dat kan je best vergelijken met het afschieten van de trein in de koker. De acceleratie gebeurt naar voor en de druk komt dus op de voorkant van het lichaam. In die positie kan men veel aan. Nu verwacht ik niet dat als een dergelijke trein er ooit komt, het aanzetten zo snel zal gebeuren want dat zou een gigantische massa energie op een zeer korte tijd vragen. Het zal eerder snel aanlopen zijn... Als men de bochten dan een radius geeft die overeenkomt met 2G is er qua G's niets aan de hand...

Huugooke

ik dacht dat het bij die Stuka's automatisch ging?

janieburton

Citaat van: Dirky op 15 augustus 2013, 17:22:50 PM

.....hun duikvlucht in met een (positieve) wing-over. ...

Wat is een positieve wing over?
 

Dirky

Je kan die wing-over best vergelijken met het begin van de barrel-roll. Het verschil is dat het einde van de barrel vervangen wordt door een duikvlucht. Gedurende dat maneuver blijft G positief.

http://blogs.vancouversun.com/2011/11/03/now-trending-do-a-barrel-roll/

Voordelen zijn dus dat G positief blijft en dat de piloot het doel kan blijven zien gedurende dat maneuver.

Ter illustratie van de +G:
Op het einde doet Bob een barrel-roll en vult gelijktijdig zijn cup of tea...
http://www.youtube.com/watch?v=5hjVxQ1kKVk

janieburton

Heb het filmpje bekeken en het is mij nog niet duidelijk.