Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

stroom van rail

Gestart door treinbeginner, 16 februari 2006, 14:11:51 PM

treinbeginner

hoe kan ik stroomafnemen en hoe herleiden naar 9v?
mag het direct van de aansluiting af vertrokken worden.Moet daar iets tussen en hoe moet ik van wisselstroom 16v naar 9 v gelijkstroom gaan.Is voor een camera in wagon te bouwen .Batterijen zijn te vlug leeg.

ysbeer

Het is me nogal een vraag.[:0]

A: rijdt je op wisselspannig analoog of digitaal
Bij analoog werkt het natuurlijk niet echt lekker om dat als je trein stilstaat je geen spanning en dus ook geen beeld hebt
Bij digitaal kan het wel.
Je zult dan in de trein een gelijkrichter met stabilisator voor negen volt moeten bouwen.
Als je plaats hebt dan is dat goed te doen.
Stroom af nemen met een sleper onder de wagen

B:voor gelijkspanning geld vrijwel het zelfde alleen is de gelijkrichter niet nodig.

Bedenk wel dat enige electronica(of tenminste electro)kennis wel nodig is om dit tot redelijk resultaat te laten komen

Heb je eenmaal 9 volt in je wagen dan is het het beste een kleine 9 volt accu als buffer te gebruiken.

wim

treinbeginner

Win ik rijd digitaal en wisselstroom (Marklin)[:I].
Maar heeft u daar een schema van of is het toch beter met batterijen te werken.
Die buffer batterij is dat een oplaadbare batterij of een gewone.

n/a

Waar ik nu zit kan ik je zo gauw niet aan het schemaatje helpen, maar ik heb zelf zo'n camera in een digitale lok ingebouwd, en dat kan heel goed. Je hebt een gelijkrichter nodig, een elco en een spanningsregelaar.
Wat Wim aangeeft kan op zich ook: een 9V oplaadbare batterij in plaats van een elco.
Als ik geen ander schema zie verschijnen zal ik van het weekend mijn eigen schema plaatsen.

ysbeer

Doe maar Dirk,wat al werkt zal het zeker doen

Oplaadbare negen volt baterij is wel ideaal lijkt mij
onderbrekingen bij de sleper storen niet meer en als je met kleine stroom continu laad belast je de digitaalspanning ook minder.
Dergelijk cameras eventueel met zender willen nog wel eens wat stroom vreten.

Maar ik heb geen ervaring dus geef ik mijn mening voor een betere

wim

Gerolf

Ik zou ook werken met een oplaadbare batterij als buffer.
De digitale spanning gelijkrichten (16 Volt dus) en een serieweerstand naar de "plus" van je batterij, de "min" als massa gebruiken voor de gelijkrichter en de cameraschakeling.
ik meen me te herinneren dat een oplaadstroom best overeen komt met 1/10 van de accucapaciteit, dus een batterij van 900mAH wordt best met 90mA geladen. Voor die 16V geeft dat dus (16-9)/0,09 = 82 Ohm (dichtsbijzijnde hogere E12-waarde)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw