Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Loc's ombouwen naar digitaal

Gestart door The Railwarrior, 12 augustus 2013, 20:29:45 PM

The Railwarrior

Beste allemaal,

Na 20j ben ik van plan om terug met mijn oude hobby te beginnen, ik heb destijds weliswaar een baan gehad maar deze was volledig analoog en gelijkstroom. Ik heb nog enkele locomotieven van destijds weten te vrijwaren en zou deze dus graag ombouwen naar digitaal.  Het gaat dan om een marklin type 16 in marklin liverei. Een klasiek stel van jocadis en verder van roco de type 20, 62 en 80. Ik was altijd in de waan dat in combinatie met de locmouse van roco en bij uitbreiding de z21 module dit perfect mogelijk was. Nu hoor ik dat dit misschien niet het geval is. Klopt dit? Of toch niet?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

eve

Alle loks zijn om te bouwen, sommigen gemakkelijker.

Erik

Huugooke

Die Märklin is dan omgebouwd naar gelijkstroom?
Zoals gezegd, alle loks zijn digitaal te maken. Bij de oudere types is het soms wat moeilijk omdat bepaalde delen moeten vervangen of "bewerkt" worden. De aansluitingen van de motor bijvoorbeeld, moeten helemaal "vrij" zijn.

The Railwarrior

De marklin heb ik eigenlijk gekocht zoals hij is. Kwam zo uit de doos uit de winkel...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Huugooke

Citaat van: The Railwarrior op 12 augustus 2013, 20:49:34 PM
De marklin heb ik eigenlijk gekocht zoals hij is. Kwam zo uit de doos uit de winkel...
OK, maar heeft die op je gelijkstroombaan gereden?

The Railwarrior

Citaat van: Huugooke op 12 augustus 2013, 20:53:07 PM
Citaat van: The Railwarrior op 12 augustus 2013, 20:49:34 PM
De marklin heb ik eigenlijk gekocht zoals hij is. Kwam zo uit de doos uit de winkel...
OK, maar heeft die op je gelijkstroombaan gereden?

Uiteraard
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Dan is dat de hamo versie.

Loco multimaus/lokmaus, dat ga je moeten opzoeken, let wel er zijn 2 versies van de Z21, dus de z21 en de Z21, die met grote Z kan veel meer dan die met kleine z, vandaar dat die ook duurder is.

Oude Roco 62's zijn makkelijk om te bouwen naar digitaal, heb er zelf zo al 2 gedaan (enkel wat krap als je een stekker bij inbouwt)(staat hier ook op het forum beschreven in een draad van mij), in principe wijst het zichzelf uit, maak enkel dat je altijd de motorpolen isoleert van je stroomafname anders kan je eventueel je decoder de dieperik injagen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Dus als ik hetgoed begrijp moet het mogelijk zijn. Alleen dat stelletje van jocadis is dus een vraagteken...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Citaat van: The Railwarrior op 12 augustus 2013, 23:51:39 PM
Dus als ik hetgoed begrijp moet het mogelijk zijn. Alleen dat stelletje van jocadis is dus een vraagteken...
Eigenlijk is alles te digitaliseren, voor het een moet je gewoon meer moeite doen dan het ander.
Het Jocadis stel moet waarschijnlijk ook te doen zijn, maar zelf heb ik er geen ervaring mee.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Ik weet niet hoe het zit met oudere jocadis producties, maar laatst heb ik een sabena stel van een decoder moeten voorzien, en dat ging vrij makkelijk. De 62 van roco is zowaar de eenvoudigste machine waar de decoder moet gesoldeerd worden die ik al gedaan heb.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

Citaat van: conducteur op 13 augustus 2013, 00:28:45 AM
Ik weet niet hoe het zit met oudere jocadis producties, maar laatst heb ik een sabena stel van een decoder moeten voorzien, en dat ging vrij makkelijk. De 62 van roco is zowaar de eenvoudigste machine waar de decoder moet gesoldeerd worden die ik al gedaan heb.
Bij een Roco 62 best ook ineens de lichten aanpakken.

Mijn Miranda zegt dat ook altijd ... by Olivier Vleminckx, on Flickr
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Hey Olivier,

ik heb net ook een type 63 van Roco omgebouwd, heb de bestaande verlichting eruit gesloopt, en ben nu op zoek naar ledjes die passen in de openingen waar de verlichting in moet komen. Gisteren naar Vaal Electronics geweest in Sint-Niklaas,
daar enkele ledjes gekocht, maar deze hebben een diameter van 3mm terwijl de openingen ongeveer 1.8mm zijn.

Welke leds heb jij daarvoor genomen en waar heb je deze gekocht of besteld ???

Alvast bedankt !

Geert

dani

gebruik SMD LEDjes, Geert !
En zet ze vast in de opening met  KristalClear   (kost wat, maar je hebt dan ook wat goed in handen)

Als je het niet ziet zitten om aan SMD's te solderen, kan je ze ook bestellen met "litze" of met "lakdraad" er al aan.  Iets duurder maar man o man wat bespaart het je een hoop gefriemel.  Zoek eens naar  "LEDBARON", dis gaat je zeker kunnen helpen.

http://stores.ebay.de/ledbaron
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

SMD- ledjes zijn in die 62's geen overbodige luxe Geert, met buisledjes van 1.8mm is het vrij krap voor de draaistellen (maar het gaat uiteraard).

De leds die ik gebruikt heb komen van led-baron op ebay, kleur: super golden white is de kleur, zowel beschikbaar in smd als in klassieke leds.

edit: Hier staat in beschreven hoe ik ze ingebouwd heb, deze methode is echter niet de enige methode.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Bedankt Dany voor de tip, heb al eens snel gekeken op hun site en inderdaad keuze genoeg daar !

Enig idee welke ik het beste gebruik ? De gaatjes waar de vroegere lichtgeleidingen inzaten bij zowel de type 59 als de type 63 van Roco zijn ongeveer 1.8mm.

Solderen is voor mij geen probleem hoor !

Alvast bedankt voor de tip he !

Geert