Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Gevonden op youtube: 150jaar spoorwegen in Kortrijk

Gestart door dieselfreak, 09 augustus 2013, 19:56:06 PM

dieselfreak

Een film uit het begin van de jaren 80 over 150 jaar spoorwegen in Kortrijk in 4 delen, dit is deel 1:

www.youtube.com/watch?v=JOJsMrCd0mU

Het madammeke dat het commentaar heeft ingesproken klinkt nogal depressief maar de beelden zijn wel de moeite!
MC

Binco

Citaat van: dieselfreak op 09 augustus 2013, 19:56:06 PM
Een film uit het begin van de jaren 80 over 150 jaar spoorwegen in Kortrijk in 4 5 delen.

Het madammeke dat het commentaar heeft ingesproken klinkt nogal depressief maar de beelden zijn wel de moeite!

Toffe filmpjes, wat een sfeer!
Met dat madammeke is toch iets aan de hand  ;D

vanmiegroet

Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

dieselfreak

Nog een schoon filmke met veel dieselgeronk:

www.youtube.com/watch?v=1m2hnMoqupk

En voor de liefhebbers van de Franse spoorwegen zijn veel archiefbeelden te bekijken op youtube, ook uit de tijd van de stoomtractie:

www.youtube.com/watch?v=5EUY4CSxUx0


MC

Mattias

Schitterende film is dat van in Kortrijk!
Seinhuis I is nog steeds zoals in de film.
Ook nog met hendels en stangen..
De wissels worden puur met de hand omgelegd!

Blokpost 11 Is ook nog steeds hetzelfde gelijk toen.
Deels all-relais, zoals op de film te zien, maar ook nog deels mechanisch..
Door hendels te bedienen, wordt een elektromotor bediend, die op zijn beurt elektrisch de wissels omlegt..  Weliswaar enkel in de vorming :D

Seinhuis II is nog steeds zoals op het filmpje, "ultramoderne" all-relais..  ;)
Ben er 3 weken terug nog op bezoek geweest, tijdens mijn nachtshift...

En Blokpost 21 ziet er naar mijn inziens ook nog steeds hetzelfde uit..

Wel zijn er overal computerschermen bijgekomen, dit om de opvolging der bewegingen en andere communicatie, eigen aan de dienst, mee op te volgen...

Zo zie je maar dat techniek in de loop der jaren nog steeds in bedrijf is en nog steeds werkt!  8)

Binnenkort komt er verandering.. Als ze het EBP-systeem gaan in dienst nemen...
Hebben een nieuwe blokpost gebouwd in Kortrijk, die ze nooit in gebruik gaan nemen..
De bediening zal gedaan worden uit blokpost 7 Brugge.
De nieuwe EBP-post van Kortrijk zal enkel dienen voor het geval er in Brugge iets foutloopt op de blokpost of als er in Kortrijk een extra bediening vereist is..
Tzal tof worden tijdens de rangeringen... Altijd maar bellen naar Brugge om de bewegingen door te geven..  :-\
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

dieselfreak

Als ik dit allemaal lees heb ik eens te meer het gevoel dat vroeger alles beter ging bij de spoorwegen, vernieuwing is niet altijd verbetering!
MC

OlivierV

Komt ook vrij absurd over, wissels in Kortrijk bedienen vanuit Brugge ... Voor rangeringen  kan dit zoals Mattias al zegt alles behalve handig zijn. Dat de kleinere stations bestuurd worden begrijp ik maar al te goed, maar dat Kortrijk en Oostenden bediend moeten worden uit Brugge, daar zie ik niet veel goeds in.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan