Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Probleem met adres 101 voor een loc

Gestart door OlivierV, 06 augustus 2013, 23:49:06 PM

OlivierV

Hoi,

De meeste van mijn locs zijn digitaal en ik heb nu al enige weken een Multimaus van Roco, allemaal zeer tevreden van.

Nu heb ik een Fleischmann 4355 (BR101) waar tevens een ESU lokpilot V4 in zit. Standaard met adres 3 werkt alles. Nu nam ik de loc mee naar de club en gaf hem via de lokprogrammer het adres 101 (aangezien BR101, dezelfde procedure kreeg mijn Roco BR215) en werkte ik de analoge instellingen een beetje bij.

Op de analoge clubbaan en op mijn analoog metertje spoor werkt alles prima.
Maar wanneer ik met de multimaus adres 101 ingeeft dan geeft de lok geen reactie, maar de lokprogrammer op de club geeft geen probleem, met de "fuhrerstand" kan je mooi achteruit en vooruit rijden op het metertje spoor.

Het rare is, nog 5 andere locs hebben een ESU V4 met lange adressen (5950, 6283, 2002, etc...), die zitten mooi in de bibliotheek en kan ik zowel via de bib van de multimaus als met adres ingeven oproepen om te rijden.

Een andere lok van mij, een Fleischmann 4272 (HLD 52) met rondmotor die voorzien is van een Lenz decoder met adres 52 doet het ook prima.

Nu vraag ik mij af, is er iets mysterieus met adres 101 of doe ik iets fout? (ik zal h'm anders vrijdag wel van een ander adres voorzien en kijken of dat hetzelfde geeft, het nare is met de multimaus krijg je niet veel gedaan op een lokpilot V4, op die lenz decoder dan weer wel...

Alvast bedankt,

Groetjes,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

 

ceuleer

Wanneer je met de multimaus een nieuwe loc ingeeft, geef je eerst de naam in, dan het adres, dan de rijstappen, 14-28-128 zijn de keuzes,
misschien staan de rijstappen op de maus niet hetzelfde als op de decoder.
Met de maus kan je in uw bibliotheek de specificaties veranderen, probeer eens met een andere rijstap.
Ik heb een digitale kraan van roco, eerst had ik 128 rijstappen ingesteld op de maus, maar dit werkte niet, heb ik later ontdekt dat de rijstap van de kraan standaard op 28 staat, dit in de maus verandert en de kraan werkt nu ook met de multimaus, normaal bedien je de kraan met een joystick.
Ik heb een loksound decoder V4 van ESU in een roco loc steken, en die werkt perfect met de multimaus.
Probeer maar eens, veel geluk.
grz,
Gunter

OlivierV

Als ik me goed herinner staan er inderdaad 128 rijstappen ingesteld bij de loc in de bibliotheek, maar als ik de loc gewoon via het adres oproep (wat ook kan) gebeurt er ook niks. Met al mijn andere esu's met lang adres geeft het geen probleem. Ook geeft de loc geen probleem met een esu v4 op adres 3 of met die lenz die in mijn fleischmann hld 52 zit, welke adres 52 heeft.

Vanavond eens verder bekijken, eerst wat studeren en koken.

Alvast bedankt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Met je muis kun je toch ook lange adressen programmeren? Of ben ik mis? Probeer eens opnieuw?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

Citaat van: conducteur op 07 augustus 2013, 11:31:07 AM
Met je muis kun je toch ook lange adressen programmeren? Of ben ik mis? Probeer eens opnieuw?
Lange adressen gaat.

Nu 101 is nog een kort adres voor zover ik weet (dat gaat tot 128). Nu probeerde ik daarnet nog een keertje 101, weer niks, maar met 5 en 11 heb ik geen probleem. Heb hem dan maar 11 genoemd. 'k Zou eens moeten testen of het bij andere locs ook zo is.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

INFO

Olivier,


Voor een Multi-Maus zijn de adressen hoger dan 99 lange adressen net zoals dat bij de Lenz digital Plus centrales het geval is, Zeg maar een erfenis uit het verleden.

Voor adres 101 moet je CV29 ook even aanpassen en zo dat hij op een lang adres reageert.
Weddebn dat het dan wel werkt ;)
Alleen de waarheid ligt in het midden.

OlivierV

Citaat van: INFO op 07 augustus 2013, 21:24:06 PM
Olivier,


Voor een Multi-Maus zijn de adressen hoger dan 99 lange adressen net zoals dat bij de Lenz digital Plus centrales het geval is, Zeg maar een erfenis uit het verleden.

Voor adres 101 moet je CV29 ook even aanpassen en zo dat hij op een lang adres reageert.
Weddebn dat het dan wel werkt ;)
Bedankt voor de info, wel raar, want het adres 101 was ingesteld met een esu lokprogrammer via pc, maar ik zal het nog even via de muis proberen wanneer ik een gaatje vindt, vandaag al te veel genikst en ontspannen (of diesels laten rondbollen).

Groet,

Olivier

Tip, voor cvtjes is er trouwens een documentje op internet klik, staat alvast op mijn pc, altijd handig.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

jakke

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

PietB

Citaat van: OlivierV op 07 augustus 2013, 12:11:00 PM
Nu 101 is nog een kort adres voor zover ik weet (dat gaat tot 128)
Neen dat is een lang adres.
CV 29 bit 5 = 0  (0 decimaal)  decoder kan 2 digit(decimaal) adressen aan 1 tm 99
CV 29 bit 5 = 1 (32 decimaal) decoder kan 4 digit(decimaal) adressen aan 100 tm 9999

grt Piet.

OlivierV

Citaat van: bossie op 08 augustus 2013, 11:41:04 AM
Citaat van: OlivierV op 07 augustus 2013, 12:11:00 PM
Nu 101 is nog een kort adres voor zover ik weet (dat gaat tot 128)
Neen dat is een lang adres.
CV 29 bit 5 = 0  (0 decimaal)  decoder kan 2 digit(decimaal) adressen aan 1 tm 99
CV 29 bit 5 = 1 (32 decimaal) decoder kan 4 digit(decimaal) adressen aan 100 tm 9999

grt Piet.
Bedankt voor de info Piet, bij invullen van een lang adres in CV29 maakt het dan uit of er iets in CV1 staat?

De reden van de verwarring is dat met de lokprogrammer op de club bij invullen van 101 hij overgaat op kort adres.

groet, Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Olivier,
bij het zetten van CV 29 is CV 1 nog even niet van belang.
Nadat je in CV 29 decimaal 32 het geschreven (bit 5=1) dan kun je daarna in CV 1 maximaal een 4 cijfers adres kwijt.

Zo deed ik het, voordat ik de EUS lokprogrammer had, altijd met mijn IB.
Dus moet dat met je Lokmaus ook lukken.
Maar ik ben een klein beetje bang dat het gemanipuleer met de Lokprogrammer bij jou CV 17,18 en 29 heeft
veranderd.
Het is een samenspel van bitjes en bytes.
CV 29 stelt je in staat om met CV 17 en 18 een lang adres te programmeren.
Lees svp even de handleiding van de Lopi door, ik kan het hier wel gaan over typen maar dat is niet zinnig.

In hoofdstuk 21.1 vind je een lijst van CV's en in hoofdstuk 9.2 wordt de samenhang tussen de resp CV's uitgelegd.

De Nederlandse handleiding kun je evt op mijn site vinden
http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/ESU/ESU_lokpilot_V40_NL.pdf

grt Piet.

OlivierV

Bedankt alvast voor de Nederlandse handleiding Piet! Vanavond neem ik die eens door.

Groet,

Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Chrisrail

#13
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

INFO

#14
Olivier,

CV18 op 101
Cv17 laten zoals die is 192

CV29 op waarde 34 of waarde 38 afhankelijk of je analoog herkenning uit of aan wil hebben.

Waarde 34 heeft de voorkeur want ik neem aan de je de lok met 28 of 128 stappen wil laten rijden.
En niet met 14 stappen, die je krijgt als je de waarde op 32 zet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.