Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Wat maakte vandaag je dag?

Gestart door OlivierV, 02 augustus 2013, 19:26:30 PM

raf

zo te lezen begint het hier inderdaad op weer een haat forum te trekken

en daar zijn er reeds zovele van mijn gedacht
gr raf ik ga nog wat inshotteren op de test baan

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

3rail

Raf.

Als je klaar bent met schrotteren, zet je dan we even een mooie foto op het draadje?
Dan kunnen wij ook zien wat je DAG maakte.  :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

raf

hoi edward

het is niet mooi want dat hoeft het ook niet te zijn eigenlijk
het is een idee dat ik hier op het forum ontleed heb wat een schaduw station is geworden om een baan op een tentoonstelling te vergroten
nu wilde ik de electronica dit jaar maken en testen op mijn grote baan (kleine modules werken) maar doordat we bij Belgium.model ship association een drie tal nieuwe leden er bij hebben heb ik deze winter dus niets kunnen doen aan de baan .
in de zomer is het op de desondanks geisoleerde zolder onmogelijk iets te doen je smelt weg daarom zitten alle treinstellen ingepakt en is de baan leeg

dit test baantje daar ga ik nu wel een deel op kunnen testen zoals de signaal blokken en dergelijke
heb ik gedaan met testen dan plooi ik het baantje bij elkaar en is het 125 X 50 X 40 en kan zo weg gezet worden naast een kast of zo
ik kan testen en de madam blijft gelukkig want er is geen rommel "zie mijn rondje rond de tabakspot "op de living tafel
uitgeklapt is ze 2.50 op 80 .
hier dan een paar foto's

ik ben nu reeds verder want er is in geshotterd en de scharnieren en dergelijke zitten er reeds op zodat het dicht geplooid kan worden
dat heb ik nog niet getest want eerst moesten de rails vast liggen

satrick van het forum is nu een paar modules met huisjes aan het maken die we op de baan kunnen zetten want 21 mei komt ze op de lagereschool dag in niel bij as te staan en kunnen we de kinderen er mee laten rijden .onder toezicht natuurlijk en zo is de test baan een beetje aangekleed en lijkt het wel een echt baantje waar je wat plezier aan kunt hebben ook nog
maar hoofdzaak is dat het een test baan is geworden
vandaag het controle paneeltje gemaakt dus dat word vandaag verder afgewerkt en aan gesloten

de leds zijn de melders van de doorlopende bezet melding .onder de baan zitten deze aangesloten aan opto couplers zodat ik daar aftakkingen heb naar de processoren die ik wil testen .

gr raf

raf

stekkers aan het bekabelen .
1 gedaan nog 5 en dan de 6 contra stekkers nog
ja en allemaal voor dit kleine baantje .
ik hoor er reeds denken "teveel kabels " en ja das waar maar dan valt de opzet van de baan in het water als ik het met minder doe
meten is weten en daar dienen dus al deze draden voor
over heel de baan zitten detectie secties welke ik dus naar opto's voer en naar led's op het controle paneel
zo kan ik aftakken via een andere stekker om daar direct de pic's mee te sturen die dan weer verbinding maken met de stop stroken en dies meer
eens alles onder de grote baan zit heb ik deze uit lezingen niet meer nodig want dan zit deze mee op de printjes van de processoren .
deze kunnen door een code over de datalink  aan en uit gezet worden indien nodig (kwestie van stroom sparen LOL)
nu een plaatje frezen waar deze stekker in past zodat deze in de achterwand van het paneel kan worden gezet

gr raf

dani

inderdaad heel veel draadjes, Raf.   Maar ik begrijp min of meer wat je wil bereiken.
En dan zeggen ze dat "digitaal rijden simpeler is".  Rijden wel, maar sturen en weten wie zich waar bevindt maakt het dan weer ingewikkelder.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Het is eerder omdat we dit willen. Indien je analoog dezelfde precizie wilt hebben met het sturen van de baan, zal je eenzelfde hoeveelheid draadjes nodig hebben. "t Is naar mijn idee vooral omdat we dit willen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

op de grote baan heb ik dus deze niet
omdat ik daar op de controle panelen niet moet weten waar een trein zich op dat ogenblik bevind

eventjes de opzet
eenvoudig beginnen met 3 signalen (het zijn signaal modules maar swat)
elk signaal geeft commando's door naar het voor liggende en het achter liggende signaal
dus van uit elk signaal vertrekken 2 draden naar andere modules
van de rails komen 2 draden het inloop spoor en het stop spoor
dan van de fet een draad omdat de trein moet kunnen rijden en dan nog 12 volt gelijkstroom om elke module van stroom te voorzien
die 12 volt is GEEN rij spanning deze is alleen voor de elektronica
wat door gegeven word
welke loco komt er aan (cijfer van 0 tot 9 )dit is geen identiteit van de loco dus geen loco adres maar een type
0 is een foute loc maar deze kan alsnog rijden maar dan gaat BV zijn verlichtng niet blijven branden als hij stil staat
dan is 1 BV een diesel die 1 meter nodig heeft om op te trekken en 50 cm om te remmen
2 is BV een diesel die 80 cm nodig heeft om op te trekken en 60 cm om te remmen
enz.
er kunnen dus meerdere type 1 zijn als ze binnen de criteria vallen
nu deze zooi is nodig om de loco mooi voor het signaal te kunnen laten stilstaan
er blijft altijd 2 volt op de baan staan buiten dat de nood stop is ingedrukt
zo blijft de verlichting van de loco en de wagons branden namelijk
hier te zien
https://www.facebook.com/knock.broekvent/videos/vb.100001264753423/1046333572085458/?type=3&theater
ook daar is die type nummer weer voor nodig want dan weet de signaal processor welke pwm hij op de baan moet laten staan zonder dat de loco begint te rijden .
ik heb dus een pwm protocol geschreven waar heel mijn op en onder de baan geplaatste modules mee communiceren
er gaat ook rechtstreeks 12 volt naar elke module die er dan de benodigde 5 volt van maakt

veel wat er dus door een esu decoder gedaan word doet eigenlijk mijn baan zelf
het klinkt ingewikkeld misschien maar het werkt wel
filmpkes komen er met de tijd wel aan

gr raf

raf

met de stepcraft dit stekker paneeltje gemaakt en dan ben je toch blij dat je deze machine hebt
het is allemaal netjes haaks en het ziet er strak uit

de stekker in het paneel is om de test modules op aan te sluiten
12 volt en een stuk of 7 ingangen
de uitgangen komen op een andere stekker
gr raf

dani

Yes, de nieuwe nummerplaten zijn gearriveerd...
Mijn dochter haar "Peugje" kan nu legaal de baan op, ingeschreven, verzekerd en klaar voor gebruik.
Mijn kevertje van 1974 staat dan nu wel even onverzekerd en niet ingeschreven in de garage, maar die wordt binnen afzienbare tijd her-gekeurd als oldtimer en dan weer klaar om te rijden.

Niet zozeer mijn dag, maar die van Sarah is goed vandaag.   

Ja, ik weet het , niet trein gerelateerd, maar toch mijn dag goedgemaakt.  Aan die treinen (en vooral dan de stomme, oeverloze en nutteloze discussies hier)  heb ik de laatste tijd meer hoofdpijn dan plezier.    Dus ik post maar weinig meer, en doe gewoon mijn ding.   Jammer voor de "volgers", maar het zijn de azijnpissers die het kapot gemaakt hebben.
De kruik is niet meer.

efl045

Citaat van: raf op 03 mei 2017, 11:01:09 AM
ik hoor er reeds denken "teveel kabels " en ja das waar maar dan valt de opzet van de baan in het water
Ik veronderstel dat je mij bedoelt...
Mooi dat dit je dag maakt...
Maar ik moet je teleurstellen, ik denk helemaal niet aan 'teveel draden' want je zegt het zelf, zonder die draden valt de opzet van de baan in het water, ik denk dus gewoon aan wat het is : 'veel draden' en ik zie daar geen probleem in.
Ik bedoel met 'te veel' dat je hetzelfde kunt doen met 'minder'.
Een hemelsbreed verschil, als je het begrijpt...
En dat zou nu net mijn dag kunnen maken, moest je (willen) begrijpen wat ik bedoel ;-)

raf

ha dan maakt het je dag half en half want er zijn nu nog te veel draden (zie het rolletje)
maar ik heb meteen extra draden voorzien omdat het eerst een test opstelling is en tweede ik niet weet wat er nog allemaal gaat bij komen
met het test baantje al heb ik bijna alle rails aan elkaar gesoldeerd toch nog 1 plaats waar bij langzaam rijden de loco stil viel
bleek er hier toch sprake van een slecht contact en dus de kurk eventjes wat weg en dan alsnog een extra stroomdraad getrokken
ook een slecht massa contact van een terug melding en dus ook hier een draad bij getrokken

er zijn ook nog vrije pennen aan de stekker dus als het moet kunnen deze ook nog gebruikt worden als ik verder ben met testen

gr raf nu een processor van ledjes voorzien zodat ik de pwm signalen kan uit lezen zonder steeds een lcd scherm te moeten aan sluiten

Metpetergaathetbeter

een dag weer gezond op dat is belangrijk, je hobby kunnen beleven of oplossing brengen bij problemen van anderen of dat dan (al dan niet )strookt met mijn/jouw  inzichten is niet belangrijk maar de oplossing die is belangrijK

@dani je dochter gelukkig zien/maken  kan ook je dag maken nietwaar? :)

dani

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 mei 2017, 12:12:41 PM
@dani je dochter gelukkig zien/maken  kan ook je dag maken nietwaar? :)
Veel meer dan eender wat hier gebeurt of elders...
De kruik is niet meer.

raf

kabeltjes aan het maken om de module bakken te kunnen verbinden
5 gedaan nog 15 te doen .

de hoofd kabel naar de stuur console is ook reeds klaar en nu weten waar alle draadjes weer voor diende
want er zijn er die rechtstreeks zijn ,dan weer anderen met een 10 K weerstand en dan weer anderen met een weerstand met rechtstreekse aftakking
dit zijn de terug meld kabels naar de processoren toe
die dan ook meteen een ledje laten oplichten op het manneel
nu nog 2 signalen of patrick moet ze van de club te leen hebben gekregen

gr raf 

efl045

Raf, deze rubriek heet echt niet 'Wat maakte je vandaag?' maar 'Wat maakte vandaag je dag', toch een hemelsbreed verschil...
Er is ten andere een rubriek 'Waar zijn we nu mee bezig?'...