Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wat maakte vandaag je dag?

Gestart door OlivierV, 02 augustus 2013, 19:26:30 PM

philippe_007

maak dan een 3D-simulatie :-)

OlivierV

Citaat van: philippe_007 op 18 maart 2016, 15:24:03 PM
maak dan een 3D-simulatie :-)
Gij zijt ook de leuksten thuis zeker?  ;D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Citaat van: OlivierV op 18 maart 2016, 15:18:52 PM
Uitgestelde deadline voor project 1 Wetenschappelijke toepassingen 2.

3.1 Opdracht
Voor deze opdracht zal je een simulatie maken van een bal die bolt op een schuin vlak en botst
tegen een rechthoekige massa. Je mag er van uitgaan dat de bal geen Wrijving ondervindt.
De rechthoekige massa ondervindt uiteraard wel wrijving. Stel het fysisch model op en implementeer
dit in een simulatie in C# . Neem de belangrijkste fysische wetten op in je model
en implementeer deze in je code. Bespreek dit model uitvoerig in je verslag. Je mag in deze
opdracht geen gebruik maken van externe bibliotheken voor je fysische simulatie. Je maakt
gebruik van een Winforms toepassing met GDI+.


Op zich niet zo moeilijk, maar ik ben geen kei in het maken van 2d applicaties.

Als die bal geen wrijving heeft, dan rolt die niet... En een prof die "bolt" zegt die zou ook beter eerst eens een pedagogisch diploma gaan halen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 18 maart 2016, 18:17:40 PM
En een prof die "bolt" zegt die zou ook beter eerst eens een pedagogisch diploma gaan halen.

+1

even off topic vandaag ook een discussie gehad ivm met woordgebruik, iemand gebruikt het woord "screening" als  een ander woord voor infosessie, bij mijn weten is screening(doorlichting) niet het zelfde als infosessie
 

philippe_007


bollen neus

Citaat van: OlivierV op 18 maart 2016, 15:49:38 PM
Citaat van: philippe_007 op 18 maart 2016, 15:24:03 PM
maak dan een 3D-simulatie :-)
Gij zijt ook de leuksten thuis zeker?  ;D

De leukste thuis ben ik altijd en zeker dan nog als ze mijnen beerput hebben komen leeghalen.
Den Eric.

Havoc

Citaat van: janieburton op 18 maart 2016, 18:28:15 PMeven off topic vandaag ook een discussie gehad ivm met woordgebruik, iemand gebruikt het woord "screening" als  een ander woord voor infosessie, bij mijn weten is screening(doorlichting) niet het zelfde als infosessie

Gelijk heb je (dit keer). Ik heb proffen gehad in het west-vlaams, antwerps, en een soort mengeling van nederlands-duits-engels. Langs de ene kant ga je daar niet van dood, maar eigenlijk hoort het niet.

Eigenlijk wel grappig die simulatie die je moet maken. Zelf heb ik daar direct een hoop vragen bij. Ik veronderstel dat je zaken zoals zwaartekracht, massa's, diameter van de bal, afmetingen van het prisma (een rechthoekige massa is 2D), wrijvingscoëfficiënt, hellingshoek, starthoogte van de bal, botsingshoek, etc zelf moet ingeven? Of mag je die vrij kiezen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

En je vergeet er nog een leuke Johan:
Elasticitetismodulus en glijdingsmodulus van Bal en Prisma om de schokabsorberende vermogens en daar uit voortvloeiende weerbots(en) te bepalen

Maar vermoedelijk gaat het hem net om een "vrije" of "geparameteriseerde" keuze van een aantal variabelen, en met die verschillende parameters een simulatie uitvoeren om de "beste" oplossing te vinden voor een situatie

succes Olivier, lijkt simpel maar zit waarschijnlijk wel vol met valstrikken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Dat was die "etc" Suske. Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat als je dat er allemaal insteekt die prof niet goed gaat kunnen volgen. De correcte benadering is dan ook om eerst een schatting te maken van de effecten van elk stuk en dan een eerste, tweede en verdere orde benadering te simuleren. Tenzij natuurlijk dat die prof dat wel doorheeft en tensoren etc erin wil zien :D

Maar als die bal echt geen wrijving ondervindt, dan gaat die niet rollen. Dus gaat er een deel van de potentiële energie niet omgezet worden in rotatie. En als ik me goed herinner is dat niet echt te verwaarlozen. Dacht dat een bal die rolde maar 7/8 van de potentiële energie omzet in translatie, de rest zit in de rotatie. Maar dat is geleden van ergens in 1986 dus ik kan er serieus naastzitten.

Denk wel dat we voor een eerste benadering relativistische effecten kunnen verwaarlozen evenals van der Waals krachten :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Hallo Olivier, zie je het nog zitten  ;) ;) 8) (of is je dag nu een nachtmerrie geworden) :-X
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

LOL. Eigenlijk best geinig. Als dat een smal hoog prisma is, dan schuift het niet verder, maar dan valt het om. En dan kan het omvallen en verder schuiven. Hoe pak je dat aan? Moet ik zelf even over nadenken... Eigenlijk gaat dat afhangen van de verhouding hoogte/basis van het prisma en de diameter van de bal.

En wat als dat prisma nu uit zachte rubber gemaakt is? Dan zakt het door naar onder toe. Maar met een bal in klei... Of als de bal in glas is en het prisma in staal, dan breekt de bal in stukken. Of een bal in lood en een prisma in gelatine zodat die daarin binnendringt. Oh, en wat als de lichamen niet homogeen zijn?????

Oh, en luchtweerstand! Die mogen we niet vergeten!

Ik denk dat je die prof even moet uitleggen dat zijn opgave niet echt 100% duidelijk is. Hij moet een véél beter omschreven lastenboek voorleggen want anders zal je software buiten budget en buiten de deadline vallen. Feature creep is een zeer gekend fenomeen, maar duidelijk heeft jouw academicus nood aan een dosis realiteit. Die man/vrouw heeft duidelijk geen besef van de omvang van het probleem dat hij/zij voorlegt. Op zo'n basis kan je geen goed werk leveren. Minstens een doelstelling van de nauwkeurigheid van benaderen is nodig.

Trouwens ik blijf erbij dat zo'n probleem beter in Fortran benaderd kan worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

De bedoeling is, je hebt dus je hellend vlak, de bal ondervindt geen wrijving, en der vierkanten blok enorm veel, balletje rolt naar beneden, bots tegen het vierkant, kaatst terug tot hij dan uiteindelijk tot stilstand zal komen.

Rekening houdend met g (9,81m/s²) en de massa van de bal.

Als voorbeeldcode kregen we een bal die circulair rondjes draait in een vierkant, dat zou in principe genoeg moeten zijn om samen met veel info van het internet het project te kunnen maken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

camera terug gevonden in mijn broek gisteren avond
oef dan toch niet verloren dat scheelt een paar 100 euro aan een nieuwe kopen
straks filmpke oploaden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ACFI

Citaat van: OlivierV op 19 maart 2016, 09:10:54 AM
De bedoeling is, je hebt dus je hellend vlak, de bal ondervindt geen wrijving, en der vierkanten blok enorm veel, balletje rolt naar beneden, bots tegen het vierkant, kaatst terug tot hij dan uiteindelijk tot stilstand zal komen.

Rekening houdend met g (9,81m/s²) en de massa van de bal.

Als voorbeeldcode kregen we een bal die circulair rondjes draait in een vierkant, dat zou in principe genoeg moeten zijn om samen met veel info van het internet het project te kunnen maken.

Als dat balletje geen wrijving ondervindt, dan blijft dat ten eeuwige dagen op en neer gaan. Of moet je wel het verlies van energie tijdens de botsing modelleren? Het is niet omdat er zwaartekracht is dat je tot stilstand komt, het is omdat er wrijving is of een boom die plots op de rijweg springt en niet wel uit de weg gaan.


doomslu

Citaat van: raf op 19 maart 2016, 09:37:46 AM
camera terug gevonden in mijn broek gisteren avond
oef dan toch niet verloren dat scheelt een paar 100 euro aan een nieuwe kopen
straks filmpke oploaden

gr raf
Zit er dan zo veel in jouw broek dat je de camera maar per toeval terugvindt?  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *