Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

zonder "naft" gevallen!

Gestart door Huugooke, 01 augustus 2013, 18:23:11 PM

2012

Citaat van: doomslu op 02 augustus 2013, 16:49:24 PM
Bijtanken onderweg? Afslaan aan het tankstation hé Hugo.  ;D

Waar zitten de machinisten, euh  :o treinbestuurders hier? Hoe ver kan je met een tank bij die diesels?

ONgeveer 800km word er gerekend

PietB

Citaat van: 2012 op 03 augustus 2013, 23:34:14 PM
ONgeveer 800km word er gerekend
Dat is een beetje afhankelijk van het type trein, zelf ben ik jaren hobby-machinist geweest bij een stichting die 3 Plan U treinstellen had

Onderandere deze was er één van.

En die hadden een tank van 1100 liter, het verbruik van 1:1.5 dus reken maar uit zo'n 1650 km.
In de winter was het diesel gebruik dankzij de kachels hoger.
Maar wij hadden het goede gebruik, de stellen altijd afgetankt weg te zetten.
Was ook ivm condensvorming (en dus bacteriegroei) in de tank, bijm temperaturen onder de 10 graden.

grt Piet.

2012

Citaat van: bossie op 03 augustus 2013, 23:57:35 PM
Citaat van: 2012 op 03 augustus 2013, 23:34:14 PM
ONgeveer 800km word er gerekend
Dat is een beetje afhankelijk van het type trein, zelf ben ik jaren hobby-machinist geweest bij een stichting die 3 Plan U treinstellen had

Onderandere deze was er één van.

En die hadden een tank van 1100 liter, het verbruik van 1:1.5 dus reken maar uit zo'n 1650 km.
In de winter was het diesel gebruik dankzij de kachels hoger.
Maar wij hadden het goede gebruik, de stellen altijd afgetankt weg te zetten.
Was ook ivm condensvorming (en dus bacteriegroei) in de tank, bijm temperaturen onder de 10 graden.

grt Piet.

Ja klopt en voor de 41 reknt men dus 800 km het ganse jàar, airco in zomer  :)

janieburton

Citaat van: 2012 op 03 augustus 2013, 23:33:48 PM
Citaat van: janieburton op 02 augustus 2013, 12:57:12 PM
Nu de hamvraag is nog steeds niet beantwoord door de "machinisten" hier op het forum:

Hoe is het mogelijk dat men zonder brandstof kan vallen?

Wie is verantwoordelijk voor het vullen van de tank?

Machinist?

Depotverantwoordelijke?

Mss iets concreter antwoorden :-)
een stel word getankt als die aan de tankinstallatie terecht komt, met andere woorden elke keer als dat stel voorzien in zijn beurtregeling daar voorbijkomt. De stellen komen daar, als ze hun voorziene omloop volgen, vanzelf terecht voor de tank leeg is.
Merkt een bestuurder dat tank bijna leeg is (op sommige plaatsen krijgt men opdracht om daar naar te kijken) dan licht hij de verdeler daarvan in en dan ziet die na wat de nog af te leggen kilometers zijn voor die aan de tankinstallatie voorbij komt.
Maar die peil glazen kan je al niet controleren op een hoog perron, aan de andere kant mag je niet gaan kijken, want dat spoor is in dienst en kan andere trein aankomen enz ... in bundels bij klaarmaking daar worden die nagezien allezins.

Alléé ik begrijp het is op hoop van zegen  en hopen dat men tijdig via het NMBS tankstation kan rijden
 

2012

Citaat van: janieburton op 04 augustus 2013, 01:45:36 AM


Alléé ik begrijp het is op hoop van zegen  en hopen dat men tijdig via het NMBS tankstation kan rijden

Mja zo somber zou ik het nu ook niet voorstellen, alle omlopen zijn qua kilometers uitgerekend dat het klopt en zelfs voldoende marge is. T'is gewoon het noodzakelijk wisselen van defecte stellen dat links en rechts es roet in het eten gooit en als het dan niet tijdig opgemerkt word dan valt er wel es ene zonder "naft". Ondanks de vele wisselingen die er gebeuren komt het zonder mazout vallen ni vaak voor eigelijk. Maar dan ist wel grote pech als het stelleke net alleen aan het rijden is he... dan ist game over :P Maar in een samenstelling mogen we steeds blijven rijden zolang de helft van het totaal aantal motoren werken, dus van zodra ge met 2 stellen rijd en de eerste of de tweede valt stil, kunde nog verder op 50% tractie. Dat kan wel een beetje vertraging geven omdat je niet zo snel op snelheid komt uiteraard.


PS : sinds enige tijd staat hier een spellingscontrole op, da rotding onderlijnt bijna alle woorden + past ze soms vanzelf aan en dan nog juist gescheven woorden naar verkeerd geschreven, hoe zet ik dat onding uit ? vb van totaal maakt die total, kloterij dus ... iemand die weet hoe da kan uitschakelen ?

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MickeyMouse

Citaat van: Gerolf op 04 augustus 2013, 11:47:22 AM
Andere taal selecteren ?
Mijn profieltaal staat op 'dutch' en toch corrigeert hij hier ook op zijn Engels...
Wordt dit elders ingesteld msn?

Geert

Havoc

Kijk in de instellingen van de browser, die heeft ook spellingscorrectie en taal instellingen en zijn uiteraard niet dezelfde.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Kurt, je hebt in een paar reacties eigenlijk alles duidelijk gemaakt wat ik wou weten. Bedankt.

En het is zoals je zegt, een voorval komt altijd pas in het nieuws als het spectaculair genoeg is of als er zich verschillende uitzonderlijke factoren tegelijk voordoen. Factoren waar men dan in het journaal ook nooit over rept.
Vandaar dat ik (en anderen) met vragen zat en jij hebt ze nu dus beantwoordt waarvoor nogmaals bedankt!  ;)

Spijtig genoeg heeft de modale reiziger niet direct zo'n informatiebron in de buurt en blijven zij met vragen en ergernissen zitten die dan ook nog eens gevoed worden door de media.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Herwig

@  NMBS'ers:

Peilglazen, wel dan niet goed afleesbaar.  Goed, maar  (nog steeds)  WAAROM  heeft een instrumentenbord van een dieseltrein in de
21ste eeuw nog géén klassiek of digitaal brandstofmetertje?  (behoudens uitzonderingen of  "experimenten" )

Avondgroeten,  Herwig.

janieburton

Citaat van: Herwig op 04 augustus 2013, 22:37:12 PM
@  NMBS'ers:

Peilglazen, wel dan niet goed afleesbaar.  Goed, maar  (nog steeds)  WAAROM  heeft een instrumentenbord van een dieseltrein in de
21ste eeuw nog géén klassiek of digitaal brandstofmetertje?  (behoudens uitzonderingen of  "experimenten" )

Avondgroeten,  Herwig.

Zelfs die van de 20ste eeuw hadden geen brandstofmetertje alhoewel  er in de auto's gebouwd in de 20ste eeuw wel al brandstofmetertjes stonden.

Ps: waar zit die spellingscorrectie? Toch niet in die forum, internet browser? Bij mij corrigeert er niks automatisch ???
 

OMC

Even de discussie doorgelezen en sommige reacties waren recht evenredig met de buitentemperatuur ... redelijk oververhit dus. Begrijpelijk van beide kanten en ik kan Wouter ook wel begrijpen, heb (als iemand die geen functie bij een spoormaatschappij heeft) al vaker toestanden op reizigerstreinen gezien waarbij ik ook mijn bedenkingen heb, bij mensen van alle leeftijden. Respect moet inderdaad van beide kanten komen, ongeacht de leeftijd, maar respect per generatie kent z'n verschillen en ik neig eerlijk gezegd ook naar "het ouder respect" zonder hypocrisie. Moeilijk uit te leggen maar ik hoop dat dit niet misbegrepen wordt.

Dit gezegd zijnde.

Wat het tanken betreft, ik weet dat bij Crossrail de tankbeurten in de dienstregeling van een trein opgenomen worden. Bijvoorbeeld: trein Z65xxx vertrekt vanuit Aachen-West en rijdt in Montzen binnen, ontkoppelt en gaat aan de gasoilinstallatie tanken. Duurt wel even aangezien je naargelang de resterende vloeistof in de tank aan 6000L (voor een class 66) moet geraken om een volle tank te hebben. Dan terug naar je trein rijden en opnieuw koppelen en verder rijden of trein parkeren voor een collega. 
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

janieburton

@OMC

heeft een class 66 een "brandstofmetertje"?

En waarom past men bij de NMBS het systeem niet toe "terug in het depot of elke keer in het depot, tanken tot een volle tank" ongeacht het verbruik of de gereden kilometers.

Was het bij de stoomlocs niet de regel als ze het depot binnen kwamen dat men eerst langs de koleninstalatie ging voor de tender te vullen voor dat men de loc "op stal" zette?
 

2012

Citaat van: Herwig op 04 augustus 2013, 22:37:12 PM
@  NMBS'ers:

Peilglazen, wel dan niet goed afleesbaar.  Goed, maar  (nog steeds)  WAAROM  heeft een instrumentenbord van een dieseltrein in de
21ste eeuw nog géén klassiek of digitaal brandstofmetertje?  (behoudens uitzonderingen of  "experimenten" )

Avondgroeten,  Herwig.

Ik zit niet in het comité die de bestelboek op maakt he  :P
Ik zou da er allezins wel laten op plaatsen hebben maja, ... wie ben ik

2012

Citaat van: janieburton op 05 augustus 2013, 12:00:17 PM
@OMC

heeft een class 66 een "brandstofmetertje"?

En waarom past men bij de NMBS het systeem niet toe "terug in het depot of elke keer in het depot, tanken tot een volle tank" ongeacht het verbruik of de gereden kilometers.

Was het bij de stoomlocs niet de regel als ze het depot binnen kwamen dat men eerst langs de koleninstalatie ging voor de tender te vullen voor dat men de loc "op stal" zette?

Dat doet men ook he bij ons (NMBS dus), elke keer een stel (voorzien of onvoorzien) in merelbeke terceht komt, dan wordt die volgetankt, hoe dan ook.