zonder "naft" gevallen!

Gestart door Huugooke, 01 augustus 2013, 18:23:11 PM

janieburton

Citaat van: 2012 op 05 augustus 2013, 12:02:45 PM
Citaat van: Herwig op 04 augustus 2013, 22:37:12 PM
@  NMBS'ers:

Peilglazen, wel dan niet goed afleesbaar.  Goed, maar  (nog steeds)  WAAROM  heeft een instrumentenbord van een dieseltrein in de
21ste eeuw nog géén klassiek of digitaal brandstofmetertje?  (behoudens uitzonderingen of  "experimenten" )

Avondgroeten,  Herwig.

Ik zit niet in het comité die de bestelboek op maakt he  :P
Ik zou da er allezins wel laten op plaatsen hebben maja, ... wie ben ik

Is een brandstofmetertje dan een "optie" bij een loc? :) :) :)
 

janieburton

Citaat van: 2012 op 05 augustus 2013, 12:05:16 PM
Citaat van: janieburton op 05 augustus 2013, 12:00:17 PM
@OMC

heeft een class 66 een "brandstofmetertje"?

En waarom past men bij de NMBS het systeem niet toe "terug in het depot of elke keer in het depot, tanken tot een volle tank" ongeacht het verbruik of de gereden kilometers.

Was het bij de stoomlocs niet de regel als ze het depot binnen kwamen dat men eerst langs de koleninstalatie ging voor de tender te vullen voor dat men de loc "op stal" zette?

Dat doet men ook he bij ons (NMBS dus), elke keer een stel (voorzien of onvoorzien) in merelbeke terceht komt, dan wordt die volgetankt, hoe dan ook.

Dan de hamvraag:

als men dat zoals je zegt(elke keer) dan moet het toch onmogelijk zijn om zonder brandstof te vallen of de tank moet lek zijn of..............er moet iets anders zijn gebeurt :o
 

2012

Citaat van: janieburton op 05 augustus 2013, 12:09:07 PM


Dan de hamvraag:

als men dat zoals je zegt(elke keer) dan moet het toch onmogelijk zijn om zonder brandstof te vallen of de tank moet lek zijn of..............er moet iets anders zijn gebeurt :o

Toch wel he, staat ook in mijn eerdere uitleg, mss keek je erover. Als men stellen moet uit dienst halen wegens defecten,dan pakt men het snelst inzetbaar stel uit de bundel (die een andere omloop aan het doen is en mss al een groot stuk daarvan gedaan heft) om die "slechte" te vervangen.Als het te vervangen stel nog bijvoorbeeld 500km moet doen vooraleer de tankinstallatie voorij komt en het vervangstel maar een halve tank meer heft dan gaat dat niet lukken. Als dat stel dan op zijn beurt niet tijdig uit roulatie gehaald word riskeert diene zonder "naft" te vallen. Een defect stel vervangen door een volgetankt stel is bijna nooit mogelijk omdat alles wat in gent staat reeds een voorziene omloop aan het volgen is he.

2012

Citaat van: janieburton op 05 augustus 2013, 12:05:22 PM
Is een brandstofmetertje dan een "optie" bij een loc? :) :) :)

Je zou het op den duur wel gaan denken ja. Oudere diesels hebben dat ook allezins niet, ik weet niet hoe dat in het buitenland is.
Trouwens sommige van de expirimentele meters werken niet zoals het moet, waarschijnlijk omwille van tegenvallende resultaten veralgemeend men dat niet.

janieburton

Citaat van: 2012 op 05 augustus 2013, 12:24:22 PM
Citaat van: janieburton op 05 augustus 2013, 12:09:07 PM


Dan de hamvraag:

als men dat zoals je zegt(elke keer) dan moet het toch onmogelijk zijn om zonder brandstof te vallen of de tank moet lek zijn of..............er moet iets anders zijn gebeurt :o

Toch wel he, staat ook in mijn eerdere uitleg, mss keek je erover. Als men stellen moet uit dienst halen wegens defecten,dan pakt men het snelst inzetbaar stel uit de bundel (die een andere omloop aan het doen is en mss al een groot stuk daarvan gedaan heft) om die "slechte" te vervangen.Als het te vervangen stel nog bijvoorbeeld 500km moet doen vooraleer de tankinstallatie voorij komt en het vervangstel maar een halve tank meer heft dan gaat dat niet lukken. Als dat stel dan op zijn beurt niet tijdig uit roulatie gehaald word riskeert diene zonder "naft" te vallen. Een defect stel vervangen door een volgetankt stel is bijna nooit mogelijk omdat alles wat in gent staat reeds een voorziene omloop aan het volgen is he.

Conclusie: men tankt niet als een stel in de bundel komt.
A
ls men in de bundel komt en eerst tankt dan staat elk stel afgetankt in de bundel en kan men nooit  zonder vallen.
 

2012

Citaat van: janieburton op 05 augustus 2013, 12:31:53 PM
Citaat van: 2012 op 05 augustus 2013, 12:24:22 PM
Citaat van: janieburton op 05 augustus 2013, 12:09:07 PM


Dan de hamvraag:

als men dat zoals je zegt(elke keer) dan moet het toch onmogelijk zijn om zonder brandstof te vallen of de tank moet lek zijn of..............er moet iets anders zijn gebeurt :o

Toch wel he, staat ook in mijn eerdere uitleg, mss keek je erover. Als men stellen moet uit dienst halen wegens defecten,dan pakt men het snelst inzetbaar stel uit de bundel (die een andere omloop aan het doen is en mss al een groot stuk daarvan gedaan heft) om die "slechte" te vervangen.Als het te vervangen stel nog bijvoorbeeld 500km moet doen vooraleer de tankinstallatie voorij komt en het vervangstel maar een halve tank meer heft dan gaat dat niet lukken. Als dat stel dan op zijn beurt niet tijdig uit roulatie gehaald word riskeert diene zonder "naft" te vallen. Een defect stel vervangen door een volgetankt stel is bijna nooit mogelijk omdat alles wat in gent staat reeds een voorziene omloop aan het volgen is he.

Conclusie: men tankt niet als een stel in de bundel komt.
A
ls men in de bundel komt en eerst tankt dan staat elk stel afgetankt in de bundel en kan men nooit  zonder vallen.

Mja, je hebt duidelijk niet alles grondig gelezen :-)

ik schreef ook dat de stellen die in het "gentse" rond rijden enkel kunnen tanken in merelbeke, de stellen daarentegen overnachten zowel in Gent, Oudenaarde, Geraardsbergen EN Merelbeke. Daarom zijn er omlopen gemaakt van x aantal kilometers zodat de stellen tijdig terug in merelbeke geraken, maar omwisselingen door defecten of welke reden dan ook verstoren die omlopen en dan komt het erop aan de stellen die meer km zouden doen dan ze capaciteit voor hebben tijdig eruit te halen. Dat lukt meestal, is echt zeldzaam dat een stel helemaal droog valt.

janieburton

Dan is de schuldige diegene die ooit beslist heeft om de tankinstalaties in de andere depots af te schaffen waardoor er enkel maar in Merelbeke kan getankt worden.

Men zij kunnen verwachten dat men in elke bundel waar dieselstellen/locs overnachten zou kunnen tanken.
 

Herwig

@ Janie en de anderen,

Verzocht: meer tankfaciliteiten voor NMBS-diesels:
Misschien zou men dan tegenwoordig bij al die NMBS-dieseltanks overal-ten-lande (nacht-)wakers moeten bijzetten?  Naast koperdieven dwalen er uiteraard tevens stookolieDIEVEN rond ... .(    "ronddwalende daderbendes"   )

Middaggroeten,  Herwig.

janieburton

Citaat van: Herwig op 05 augustus 2013, 14:12:09 PM
@ Janie en de anderen,

Verzocht: meer tankfaciliteiten voor NMBS-diesels:
Misschien zou men dan tegenwoordig bij al die NMBS-dieseltanks overal-ten-lande (nacht-)wakers moeten bijzetten?  Naast koperdieven dwalen er uiteraard tevens stookolieDIEVEN rond ... .(    "ronddwalende daderbendes"   )

Middaggroeten,  Herwig.


Dat er die ook zijn daar ben ik mij van bewust.

En hoe houden ze dan in Merelbeke de stookoliedieven weg?

Voor die stookoliedieven  >:( is er ook een oplossing, een oplossing waar de vonken eraf vliegen  :o
 

Mattias

De tankinstallatie te FKR staat onder toezicht van camerabewaking.
Vanaf dat je daar iets zou doen wat niet mag, of als je er langer aan het "sukkelen" bent, dan normaal, ga je plots uit het niks een stem horen..
Das de bediende van het seinhuis die je op de voet aan het volgen is en via de luidsprekers u aanspreekt..  ;D
En het is niet zomaar zoals bij de normale tankstations, met een flexibele buis, maar met een metalen constructie, die net lang genoeg is om tot bij de vulmond van de loc te geraken.
Allez ja, mijn ervaring toch met de 77'ers :-)
Dieselmotor moet trouwens ook stil.. Want oei oei, de buurtbewoners...  :o
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Jurgen

Dat moet toch ook niet makkelijk zijn als de constructie maar net lang genoeg is. Dan zou je je loc of treinstel al op de millimeter juist moeten plaatsen om aan het gat te geraken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steven123

Citaat van: Jurgen op 06 augustus 2013, 11:39:58 AM
Dat moet toch ook niet makkelijk zijn als de constructie maar net lang genoeg is. Dan zou je je loc of treinstel al op de millimeter juist moeten plaatsen om aan het gat te geraken.

Dat klopt in zekere zin, je hebt wel wat marge maar als ik moet gaan tanken met de 77 dan stop ik '+/- 20cm' voorbij een 'klein geel metalen voetbankje' met het tankgat...  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Jurgen

Nu weet je dat waarschijnlijk, maar hoe lang heb je de allereerste keer aan die tankinstallatie staan passen en meten om op de juiste plaats te staan?  :D

Ik kan het mij al levendig voorstellen hoe degene die daar alles in het oog houdt al heeft zitten lachen met nieuwelingen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Mattias

Citaat van: Jurgen op 06 augustus 2013, 17:53:07 PM
Nu weet je dat waarschijnlijk, maar hoe lang heb je de allereerste keer aan die tankinstallatie staan passen en meten om op de juiste plaats te staan?  :D

Ik kan het mij al levendig voorstellen hoe degene die daar alles in het oog houdt al heeft zitten lachen met nieuwelingen.

Bwo... Dat valt best wel mee..

Tis onze mazout niet en we worden ervoor betaald  ::) ;D
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Herwig

...diesel tanken...

Gezocht:   loc-bestuurders mèt biceps...:

...als 't locomotifke ni ineens just staat, efkes zelf voort- of terugduwen, zekers ??
((...als de loc niet meteen juist staat (gepositioneerd), eventjes zelf verder- of terugduwen, niet ??))

Avondgroeten,   Herwig.