Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Schakelingen & relais: hulp bij 't samenstellen

Gestart door n/a, 10 februari 2006, 19:32:08 PM

n/a

'k heb laat m'n roeping tot modelspoortreintjes gevonden maar heb de microbe goed te pakken

alles is begonnen met de oude relais die ik van een oom kreeg, omdat hij overschakelde naar digitale sturing van wissels en seinen.  

hij bediende zijn omschakelrelais (die ik kreeg) met tuimelschakelaars.  ik zou ze eigenlijk willen bedienen met reedcontacten of drukcontacten maar die houden het relais niet vast.  

in ??n van de laatste 4 nummers van modelspoor zag ik electronische schakelingen, nu, is er een schakeling die een gewoon relais kan vasthouden door een kort durend contact ?  de dure relais van de treinmerken zijn praktisch onbetaalbaar, maar misschien zijn de schadelingen uit modelspoort n?44 op pg 80 ook bruikbaar?

heeft iemand hier ervaring mee, of een ander (betaalbaar :D) idee dat zou kunnen?

bedankt alvast vanwege knoeiende starter

Gerolf

Dat schakelingetjes in MSM44 is alleen maar een versterkertje. Dat zal ervoor zorgen dat je reedcontactjes niet te zwaar belast worden, maar onthouden de stand niet.
Je hebt een zogeheten flip-flopschakeling nodig, eerder in MSM beschreven. Een bistabiel relais is ook een mogelijkheid.
Zie de KISS-draadjes op dit forum.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Als het relais genoeg contacten heeft,dan kun je een er van als houd contact gebruiken.
Maar vertel eerst eens wat je wil schakelen.
waar mee zet je het relais aan (reedcontact)?
Hoeveel contacten heeft het relais
D.w.z Hoeveel maken er contact als je spanning op het relais zet.
en hoeveel verbreken er hetcontact als je spanning op het relais zet.
Met veel informatie wat je wilt en wat je hebt kan iedereen je beter helpen.

wim

n/a

Hi ysbeer

Ik heb 2 soorten relais:
1/ relais met 8 contactpinnen, dubbelpolig (2 voor relais op 12V gelijkstroom, 2 basis & 4 uitgaande)
2/ relais met 5 contactpinnen, enkelpoli (2 voor relais op 12V gelijkstroom, 1 basiscontact & 2 uitgangen)

door een drukknopimpuls blijft momenteel de spooel niet aangetrokken & valt de wisselmotor te vroeg stil.  De wisselmotoren zijn van Tillig 16V wisselstroom en hebben eindafschakeling & terugmeldcontacten.

De wissels zouden moeten gestuurd worden dor een diodematrix of drukknoppen & reedcontacten.

In MSM38 staat een flip-flop en impulsgever aan de uitgang, kan ik dit hiervoor gebruiken [?]

Mijn enkelpolige relais schakelen met de spoel af de wissel rechtdoor en onderstroom de stroom naar krom, al? ja, zo zou het toch moeten

Moet ik de uitgangen van de flip-flop allebei gebruikt worden voor het enkelpolig relais of is er een andere oplossing [?]

Verder heb ik ook 2 transfo's, 1x 16V wisselstroom & 1x 13V gelijkstroom gestabiliseerd

Alleszinds al bedankt om deze sukkelende knutselaar te helpen [:)]

Gerolf

Als je relais met drukknoppen wil bedienen, heb je de exemplaren met acht contacten nodig, en voor elk relais een maak-drukschakelaar (normaal open, NO) en een verbreek-drukschakelaar (normaal gesloten, NC)
E?n schakelcontact van het relais gebruik je om het relais vast te houden na de activering ervan met de maakschakelaar. In die kring plaats je de verbreekschakelaar, die het relais na indrukken afschakelt.
Met het andere contactenpaar kan je dan je wisselmotor sturen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Hai fred

Vraag:
Welke wissel motoren gebruik je[?][?]

Constatering:
Je heb relais 12 volt gelijkspanning [?]
soort 1= 2 maal wisselcontact
soort 2= 1 maal wisselcontact

klopt dat[?]

Wisselcontact betekend dat het contact wisseld van gesloten naar open
al na gelang je er wel of geen spanning op zet.
HEEFT DUS NIETS te maken met de rails wissel

als je zo duidelijk mogelijk verteld wat je hebt.
En wat je wil bereiken ,zal ik een schema tje maken,

wim

Gerolf

Wim, Fred heeft al duidelijk gemaakt dat hij de wisselmotoren van Tillig gebruikt. Dit zijn gemotoriseerde aandrijvingen met eindafschakeling en uitgaande schakelcontacten.
Zijn relais zijn zoals je beschreef (de 12V voedingsspanning is niet duidelijk uit zijn mail, maar daar gaan we maar van uit, niet?)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Sorry
Inderdaad overheen gelezen (zeker de oude dag)[:(!]

Wim