Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

onderhoud

Gestart door n/a, 08 februari 2006, 22:00:02 PM

Roderik

Op het bedrijf waar ik werk gebruiken we ultrasoon om materiaal voor operaties te reinigen zoals boortjes, instrumentjes, enz... Maar daar een volledige lok gaan insteken, dat lijkt een beetje riskant.
Gaat die dan niet oxideren van die vloeistof?
Always be modelling!

Gerolf

@Wim IJsbeer: bedankt voor de moeite...
Volgens het betreffende artikel in de Miba kost een apparaat 460 Euro, en dat is inderdaad niet niks. Voor clubs of mensen met erg veel rollend materieel lijkt het me echter wel te verantwoorden.
Over oxidatie zou ik me geen zorgen maken. Na de reiniging je materieel terug oli?n is natuurlijk wel noodzakelijk ...
Als je een model verweerd hebt, en achteraf geen vernis erover hebt gedaan, kan je misschien ook wel raar opkijken...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Die bij Conrad van 60 euro daar ga je niet veel H0 materiaal inkrijgen! Je moet echt wel op de afmetingen van de tank letten. Voor mij met schaal Z zou het wel kunnen [:D] Misschien die van 1.6l, maar je moet er rekening mee houden dat je voorwerpen de tank niet mogen raken. Dus eigenlijk heb je de afmetingen van de korf nodig.

De duurdere hebben ook verwarming, maar of dat echt nodig is voor onze toepassingen ben ik niet zeker van.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

locomotion

Ik  heb ooit een ultrasoontoestel van mijn tandarts kunnen overnemen voor 'geen' geld. Hij gebruikte het inderdaad voor het reinigen van zijn materialen. Het was voor hem versleten. Ik heb het een paar keer gebruikt en dan heeft dat ding zijn geest gegeven. Persoonlijk heb ik het nooit gemist. Klassieke methodes werken evengoed. Wie van zijn hobby een beroep maakt en regelmatig oude locomotieven terug tot leven moet brengen, zou zo'n apparaat wel interessant kunnen zijn. Je moet dan wel een toestel hebben waarin je minstens een model van 30 cm kunt in onder brengen (rijtuiglengte). Tevens meen ik mij te herinneren dat je toch ook aangepaste vloeistoffen nodig hebt. Water zal wel lukken, maar er bestaan ook speciale producten met juist een reinigend en ontsmettend effect. Maar daar weet ik niet genoeg van. Ik heb ooit een treintje ondergedompeld in een vloeistof zien draaien in een ultrasooninstallatie. Maar wat voor vloeistof dit was weet ik ook niet. Toen wou men dit toestel promoten. Intussen is deze rage weer overgewaaid en doen we het opnieuw zoals van ouds. Handig, maar niet echt nodig is mijn conclusie. En sporen kun je er niet mee kuisen, tenzij flexibels die je kunt oprollen misschien.

Locomotion

Peter

Zoals ook uit artikels in de Miba blijkt, moet je wel voorzichtig zijn met ultrasoon reinigen. In een aantal gevallen barste de verflaag en bij een stoomlok pelde de verf zelfs gedeeltelijk af.
Blijkbaar heb je een zeer nauwkeurige mengverhouding met de vloeistoffen nodig, evenals de juiste tijdsduur.
Persoonlijk zie ik het nut niet in zo'n duur toestel te kopen. Roco verkoopt reinigings-spray en een reinigings-doek. Ook in de electronica vond je deze dingen (goedkoper)
Zelfs in grote speciaal-zaken zoals H?nerbein in Aachen gebruikt zo'n toestel niet.Het risiko op beschadigingen is gewoon te groot.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

mij lijkt het ook niet echt gezond om een loc in eender welk vloeistof onder te dompelen, kan nooit echt gezond zijn voor de motor old de electronica

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Gewoon niet doen. Laat techneuten dat maar lekker doen. Bovendien is het allemaal niet nodig.

janjozef

wees maar zeker dat ik nooit een loc in eender welk product onderdompel, een loc wordt hooguit 1 maal per jaar grondig gekuist en dan meestal net voor een beurs waar ze een weekend en langer moeten rijden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jordey

Toevallig heb ik van de week ergens gelezen dat je digitale electronica nooit ultrasoon moet reinigen.

Jordey

svvander

citaat:
Geplaatst door Havoc

Die bij Conrad van 60 euro daar ga je niet veel H0 materiaal inkrijgen! Je moet echt wel op de afmetingen van de tank letten. Voor mij met schaal Z zou het wel kunnen [:D] Misschien die van 1.6l, maar je moet er rekening mee houden dat je voorwerpen de tank niet mogen raken. Dus eigenlijk heb je de afmetingen van de korf nodig.

De duurdere hebben ook verwarming, maar of dat echt nodig is voor onze toepassingen ben ik niet zeker van.



Hey Johan,
Ik dacht dat enkel de onderdeeltjes op deze manier gereinigd werden... Toch geen complete loc???
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

citaat:
Geplaatst door Havoc

Die bij Conrad van 60 euro daar ga je niet veel H0 materiaal inkrijgen! Je moet echt wel op de afmetingen van de tank letten. Voor mij met schaal Z zou het wel kunnen [:D] Misschien die van 1.6l, maar je moet er rekening mee houden dat je voorwerpen de tank niet mogen raken. Dus eigenlijk heb je de afmetingen van de korf nodig.

De duurdere hebben ook verwarming, maar of dat echt nodig is voor onze toepassingen ben ik niet zeker van.



Hey Johan,
Ik dacht dat enkel de onderdeeltjes op deze manier gereinigd werden... Toch geen complete loc???
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

citaat:
Ik dacht dat enkel de onderdeeltjes op deze manier gereinigd werden... Toch geen complete loc???


Wel, ik zie anders geen reden. Als je enkel de onderdelen erin stopt, dan is de loc even goed met een tandenborstel en wat isopropyl gekuist. Het uit elkaar halen is wat tijd kost.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Daar heb je natuurlijk wel een sterk punt! Niet zo over gedacht. [:(][:I]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

johan

Ultrasoonreinigers vanaf 89,5 ? tot 385 ? - alleen krijg je in het goedkoopste model enkel een klein wagonnetje.zie http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/shop6.html
Ook ander airbrusch materiaal !!
Groeten
Johan

http://users.telenet.be/spoorgroep/