Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

onderhoud

Gestart door n/a, 08 februari 2006, 22:00:02 PM

n/a

Hallo ben herbeginner en heb al zoveel gehoord voor wat betreft reinigen en onderhoud, zowel dure als goedkope dingen.
1 Waarmme reinig je nu best de sporen zelf; welk produkt
2 moet je de locs en of de wielen smeren en met welk produkt.
3 Waar kan je het beste en goedkoop of redelijk van prijs kopen
4 Waar moet men zeker voor oppassen of wegblijven

Volgens ik zie worden er soms tweedehands hogere prijzen gevraagd. Is dat een nieuwe rage.
Thanks everybody!

eric

1 Railgum
2 Persoonlijk heb ik goede ervaringen met siliconespray
(opassen dat je niet te veel spuit)
3 Hangt er vanaf waar je woont. De kanten van Antwerpen
bv bij Collectorsbank in Wilrijk. Redelijke prijzen en ook een professionele uitleg van de Rik of en gezellige babbel. In het centrum heb je ook nog Verschoten.
4 Aan een bepaalde kant van stad toch best wegblijven.

en tweedehand moet je inderdaar heel goed op de prijzen letten

janjozef

Na het gebruik van de railgum best even stozuigen ook (zeer lage kracht). Ik smeer mijn locs met vet, speciaal voor zeer fijne machines en zeer weinig gebruiken en zeer zelden smeren. Ook ik koop bij collectorsbank.
De vraag waarom 2de hands duurder is als nieuw dat is simpel. Meestal gaat het om nummers die niet meer nieuw te krijgen zijn, en er zijn steeds zotten bereid alles te betalen voor dat model met die nummer.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Ik laat, voor het "dagelijks onderhoud", een Roco railreiniger en een Lux stofzuigerwagen rondrijden. Ik heb de laatste tijd dan ook geen problemen meer met vuile rails.
Heeft er iemand ervaring met ultrasoonreiniging van rollend materieel?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

thanks everybody, ps waar is collectorsbank juist in wilrijk

bartie

Collectorsbank:Galliardstraat 2 te Wilrijk.(Tel.:03/4405244)
Ik reinig mijn sporen met Isopropylalcohol (verkrijgbaar bij de apotheker). Middelen als wasbenzine, terpentijn of aceton kan je beter niet gebruiken, daar deze de uit kunstof vervaardigde spoorelementen zouden kunnen beschadigen (breken van railbevestigingen).

Bart.

ysbeer

gerolf

Heeft er iemand ervaring met ultrasoonreiniging van rollend materieel?


In de MIBA van april 2005 staat een artikel hier over.

als je dit niet hebt wil ik je het wel sturen ,of op het forum zetten
is wel in het duits
Zelf heb ik geen ervaring,behalve dat ik een keer bij de brillenwinkel een hekwerkje heb laten schoonmaken,dat ging perfect.

wim

bartie

Ultrasoonreiniging? Nog nooit van gehoord. Wil dit zeggen dat men aan de hand van geluidsgolven materiaal reinigt?

Bart.

Tom

citaat:
Geplaatst door bartie

Ultrasoonreiniging? Nog nooit van gehoord. Wil dit zeggen dat men aan de hand van geluidsgolven materiaal reinigt?

Bart.

Daar heb ik ook nog nooit van gehoord, dat moet iemand mij toch eens uitleggen.
Tom

ysbeer

ja.
men brengt een vloeistof met behulp van ultra trillingen in trilling
en dat reiningd .
heb zelf geen ervaring.
voor wie belangstelling heeft

http://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/rein1.jpg
http://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/rein2.jpg
http://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/rein3.jpg

wim

n/a

Railgom van Fleishmann is de beste volgens onze treinendokter kost 7 of 8 euro.

Trix (met naald) of Marklin olie kost je 5 a 6 euro.

Lux stofzuiger. Goedkoopste variant analoog kost je 95 a 100 euro.

Nooit schuurpapier gebruiken om je rails schoon te maken.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Tom

citaat:
Geplaatst door bartie

Ultrasoonreiniging? Nog nooit van gehoord. Wil dit zeggen dat men aan de hand van geluidsgolven materiaal reinigt?
Daar heb ik ook nog nooit van gehoord, dat moet iemand mij toch eens uitleggen.
Dit gebeurd inderdaad in een apparaat, met een vloeistof erin. De golven trillen het materiaal schoon.
Mijn vrouw werkt als tandartsassistente. Daar wordt dit gebruikt om hun fijne instrumenten (tandartsboortjes, freesjes, ...) te reinigen. Ik kan me voorstellen dat een optieker zoiets inderdaad ook heeft.
Ik heb mijn vrouwtje al eens willen vragen om een modelletje mee te nemen, kwestie van dit eens te proberen. Als dit goed werkt ga ik misschien op zoek naar een apparaat voor mezelf [^]
@Wim: graag, die documentatie! (de eerdere jpg's zijn wat te klein om leesbaar te zijn)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Af en toe ga ik bij de opticien mijnen bril laten goed zetten telkens krijgt hij dan ook een ultrasoon reiniging maar slaagt me dood ik zo niet weten hoe ze dat doen. Ik weet wel dat ge zo een apparaat voor thuis kunt kopen maar het is niet goedkoop (volgens mijn echtgenote die ook brilt en er wel in geintrsseerd is om het te kopen)

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

1) geen idee, mijn sporen liggen in een doos
2) niet te dunne olie, hoe minder hoe beter moet wel bruikbaar zijn in combinatie met plastic
3)
4) methanol durft ook plastic en verf aantasten.

Ultrasoon reinigen werkt prima. Ik weet dat Vandenbosche in Jette zo'n apparaat heeft en gebruikt voor treinen. Heb daar eens een paar locs gekocht die jaren op het schap stonden waarvan de olie hard geworden was. Die waren heel snel terug in orde.

Het werkt doordat ultrasoon geluid in vloeistof wordt gebracht met een hoge energiedichtheid. Daardoor ontstaat cavitatie: heel lokaal ontstaan gasbelletjes die direct weer in elkaar klappen. Dat geeft heel kleine plaatselijke schokgolfjes. Die slagen opgehoopt vuil los.

Een tank van 3 liter kost een kleine 600 euro. Misschien iets voor een club, maar persoonlijk vind ik dat iets teveel voor die paar keer dat je dat thuis gebruikt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Kijk is bij Conrad... daar vind je deze al vanaf ?59. (Natuurlijk wel geen vat van 200L! Maar voor thuisgebruik, meer als voldoende.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be