Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Brussels central Station in de lelijkste stations ter wereld

Gestart door eve, 26 juli 2013, 18:03:15 PM


Huugooke


Michiel

Brussel-Centraal werd nochthans ontworpen door de beroemde architect Horta. Jammer dat hij toen zijn Art-Nouveau stijl ingeruild had voor iets nieuws na een inspiratiebezoekje aan New-York. Zijn Art-Nouveau gebouwen kan ik best apprecieren. Maar zijn Brussel-Centraal vind ik persoonlijk ook niet echt geslaagd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Nadeel van zoiets onder de grond te steken: je kan dat moeilijk uitbreiden, het stinkt, het vervuilt sneller want de mensen hebben er ook geen respect voor. Kijk als contrast eens naar de paleisstructuur van de Moskouse metro!
Met de Art Deco stijl (die toen ook al wat aan't tanen was) heb je niet veel decoratieve mogelijkheden.

Gerolf

Citaat van: Huugooke op 26 juli 2013, 18:30:48 PM
Met de Art Deco stijl (die toen ook al wat aan't tanen was) heb je niet veel decoratieve mogelijkheden.

Ik denk toch dat je Art Deco verward met iets anders. Art Deco = Jugendstill = naturalisme = ... Véél "Deco"  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#5
Citaat van: Gerolf op 26 juli 2013, 21:26:03 PM
Citaat van: Huugooke op 26 juli 2013, 18:30:48 PM
Met de Art Deco stijl (die toen ook al wat aan't tanen was) heb je niet veel decoratieve mogelijkheden.

Ik denk toch dat je Art Deco verward met iets anders. Art Deco = Jugendstill = naturalisme = ... Véél "Deco"  ;)
Moet ik je toch ernstig terechtwijzen Gerolf! Art Nouveau is hetzelfde als Jugendstill; Franse en Duitse benaming.
Kenmerken zijn de flamboyante stijl met de vele krulletjes. Zoals je nog kunt zien op de Cogels-Osy laan in Antwerpen.
Art Deco is de stijl van Van de Velde, ontstaan tussen de twee oorlogen. Kenmerken zijn de strakke lijnen en de gestileerde vormen; zoals de boerentoren in Antwerpen.
Na WOII ontwikkelde daaruit de "nieuwe zakelijkheid," een nog eenvoudiger, strakkere stijl. Zie de blokken van het Kiel in Antwerpen.

Edit: niet "nieuwe zakelijkheid " maar "nieuwe bouwen", hoewel de benamingen per land verschillen. Algemeen kan men van "modernisme" en "postmodernisme" spreken.

Gerolf

Je hebt gelijk, Hugo. Ik haalde Nouveau en Deco door elkaar. De warmte, vermoed ik  :-[
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#7
Citaat van: Gerolf op 27 juli 2013, 09:19:06 AM
Je hebt gelijk, Hugo. Ik haalde Nouveau en Deco door elkaar. De warmte, vermoed ik  :-[
Nee hoor, een heel veel gemaakte fout! Ik zeg het zelf ook regelmatig verkeerd. Misschien door die "nouveau"?
Jammer dat men een aantal "Art Deco" stations aan't verneukelen is, en zelfs aan't afbreken.

Edit
En voor de volledigheid: De stijl van het schoonste station van Europa is "eclectisch" en de nieuwbouw is  "post modernistisch"

arnaud

Hallo,

Voor degene die architectuur liefde is her hier een echte bijble (voor Brussel, maar algemene inlichtigen te krijgen, bvb voor de stijlen):

http://www.irismonument.be/index.php?lg=nl

Zie "alle stijlen; typologie/station"
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen