Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

rotsen

Gestart door TBCédric, 21 juli 2013, 21:38:08 PM

TBCédric

De meesten gebruiken sculptamold om rotspartijen te maken. Ik heb geen zin en tijd om maanden te wachten (verlof voor leveranciers) of om naar antwerpen of haasrode te rijden (mag trouwens niet).  Daarom vroeg ik me af of zelfhardende klei een goede vervanger is.

groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Martin Welberg

Je kunt ze ook zo uit styrodur snijden, met klei geen ervaring maar zou zeggen probeer het !

Steven123

Ik persoonlijk gebruik gewoon gipsproducten zoals 'knauf' of gewoon gips.
Afhankelijk van de hoeveelheid water die je toevoegt is het perfect in vorm te brengen en rotsen te boetseren.
Je moet wel eerst de correcte verhouding water/gips vinden (beetje uittesten).

Als je kiest voor 'snelgips' moet je wel heel snel kunnen werken, en steeds kleine hoeveelheden aanmaken. (raad ik af)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

TBCédric

bedoel je dan gips in poedervorm? Grote hoeveelheden  heb ik niet nodig. het is maar een stuk van 12 op 40 cm.

Martin Welberg

Ben wel een voorstander van model, snel of gietgips, werkt lekker snel  ;) Aluminiumfolie als mallen nabewerking met staalborstel, beitel en grove kwast..

Martin Welberg

Rechtstreeks uit de styrodur gehakt met een dun laagje rotband...

Steven123

Citaat van: piko(ho) op 21 juli 2013, 21:51:18 PM
bedoel je dan gips in poedervorm? Grote hoeveelheden  heb ik niet nodig. het is maar een stuk van 12 op 40 cm.

Ja dat is wit poeder waar je kraanwater aan toevoegt, door een chemische reactie met het water gaat het gipspoeder opstijven en uitharden.
Je kan dat ook in kleinere zakjes van 1kg vinden in de doe-het-zelfzaak.

Zit meestal in een kartonnen doosje of een papieren zak:

(dit is nu wel cement, maar het is ongeveer hetzelfde uitzicht  :P)

Succes!
Groeten
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

ysbeer

Gieten in een paar mallen (2 is al prima)met gips .
Gips geverd met acrylverf werkt na een of twee maanden de verf zo om dat het net echt rots lijkt (chemische reactie)
Modelbouw gips werkt het mooist.
Gewone gips ook .maar soms wat  te grof

Nu gaat iedereen weer schrijven dat het met GIPS piet en GIPS jan en GIPS kees of GIPS marie samen met zand frits ook gaat
En dat zal wel zo zijn maar voor die 2 of 3 euro is model gips makkelijker.
Als je 300 rotsen moet gieten is inderdaad 25 kilo normale gips wel goedkoper
Maar alleen dan.

Zie mijn rots (niet rot) fotos op foto bucket hier onder.
wim
.

TBCédric

Soms koop ik bij pipoos, voor verf ofzo. even op  de webshop gekeken én http://www.pipooswebstore.com/detail.asp?cat=E1&subcat=E03&id=16934

is dat goed gips?

evan

Dat zal niet slecht zijn  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Val-Rikard

Een mogelijk alternatief voor het maken van rotsen is met dik pluimkarton. In het MSM nummer van september zal er een artikel staan over het maken van rotsen in pluimkarton, niet alleen over het gebruikte materiaal maar ook over de gebruikte kleurtechniek. De rots hieronder afgebeeld is kalksteenrots, zoals er in onze Ardennen veel te zien zijn. De speleoloog op het rotsmassief probeert een hoger gelegen grotingang te bereiken.

Het stukje rots, dat ik voor het artikel maakte, heb ik voor de lol ingekaderd.

Hier een zicht op de hoger gelegen grot ingang.

Jurgen

Citaat van: Steven123 op 21 juli 2013, 21:47:33 PM
Als je kiest voor 'snelgips' moet je wel heel snel kunnen werken, en steeds kleine hoeveelheden aanmaken. (raad ik af)

Klopt inderdaad. Heb ik ooit eens gedaan met een restje dat hier anders toch maar bleef liggen. Heb ik gezweet om alles op tijd aan te brengen en dan was het resultaat nog niet alles. Maar ja, al doende leert men hé.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.