Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Peco wissels klaarmaken voor analoog - digitaal

Gestart door Stieven76, 17 juli 2013, 18:14:09 PM

Stieven76

Hi all,

Hopelijk kunnen jullie ook van het zalige weer genieten  :)

Een vraag. Ik zou graag de rails op mijn moduleke gaan leggen maar ik heb een vraag ivm de Peco Electrofrog wissels.
Onderaan zitten enkele draadbruggen die voor het contact zorgen. Alsook aan het puntstuk zit reeds een draadje gesoldeerd.

Momenteel heb ik nog geen MultiMaus set en rij ik nog analoog. Moet ik dan iets speciaals doen met de rails zodat ik ze na het aanschaffen van een digiset ook nog kan gebruiken zonder problemen?

Het draadje voor het puntstuk dient om dit te polariseren wanneer de wissel omgaat. Dat snap ik wel en dat mag dan ook zo blijven. Maar wat moet er gebeuren met de draadbrugjes?

Ik zou niet graag willen tegenkomen dat wanneer ik de digitale set heb ik de wissels terug moet uitbreken omdat één of ander draadbrugje er niet mag zitten :-\

Iets anders, hoe groot moet het gat zijn om de draadstang door te steken om de wissels automatisch te kunnen omleggen via een servo of conrad motor?
Mijn rails liggen op een 18mm multiplex met daar op een stuk isolatie van 2cm en dan nog eens 2mm kurk. Dus de doorgang naar de onderkant toe zal toch een dikke 4cm zijn.

Best ook het veertje verwijderen veronderstel ik, om het klak-klak geluid te vermijden?

Indien nodig post ik deze avond wel een foto :)

Stieven


Stieven76

Thx argilla,

De PECO manual zat bij mijn wissels bij. Is de eerste keer dat ik een elektrofrog wissel gebruik dus wou hier even wat extra info vragen maar eigenlijk wijst het wel zichzelf uit (na 2x lezen :))

Enige tips ivm de grootte van het gat om de wissel omlegging te kunnen uitvoeren met onderaandrijving. En dus ook best het veertje verwijderen?

Thx,
Stieven

argilla

Citaat van: Stieven76 op 17 juli 2013, 23:54:10 PM
Thx argilla,

De PECO manual zat bij mijn wissels bij. Is de eerste keer dat ik een elektrofrog wissel gebruik dus wou hier even wat extra info vragen maar eigenlijk wijst het wel zichzelf uit (na 2x lezen

Enige tips ivm de grootte van het gat om de wissel omlegging te kunnen uitvoeren met onderaandrijving. En dus ook best het veertje verwijderen?

Thx,
Stieven

En dus ook best het veertje verwijderen?

Als je de wissels omlegd door middel van een motor aandrijving best wel verwijderen. Heb ik bij mijn wissels overal gedaan.
Die veertjes zijn alleen maar goed bij handmatige bediening om de tongen van de wissel tegen de rails te houden en vast te leggen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Martin Welberg

Is toch wel een beetje afhankelijk van het soort aandrijving dat je gebruikt M-L  ??? Ding moet wel de tong op z'n plek blijven houden..

Stieven76

Citaat van: milocomarty op 18 juli 2013, 09:37:03 AM
Is toch wel een beetje afhankelijk van het soort aandrijving dat je gebruikt M-L  ??? Ding moet wel de tong op z'n plek blijven houden..

Tja, hier ben ik dus nog niet uit. Op mijn moduleke liggen maar 3 wissels en heb nog geen idee welke wisselaandrijving ik zou gebruiken. Het liefst wel motor of servo aandrijving.

Conrad, Hoffmann of servo's? Mijn voorkeur gaat precies wel uit naar die Hoffmann's. Toch al veel goede commentaar over gelezen en blijkbaar niet te duur al heb ik nog nergens een prijs gezien  :-\

Herwig

Peco:  eventueel verwijderen van de (inderdaad lelijke) veertjes:

Dit werd elders op 't forum reeds behandeld (zoek, zoek...):  het slopen van het veersysteem kan soms problemen veroorzaken.

Als de ondervloeraandrijving een andere, afwijkende   "weg"   heeft dan de wisseltong, sluit deze tong niet meer netjes aan tegen de rails.
Zelfs met het eigen Peco-   (onderaan-te-monteren)   tussenelementje PL kan het fout gaan, leert de ervaring.. (o.a. op baantje  "OlieFant" )
Met   "weg"   bedoel ik hier de afstand van de wisseltong van links naar rechts en omgekeerd....... .

Middaggroeten,          Herwig


argilla

Citaat van: milocomarty op 18 juli 2013, 09:37:03 AM
Is toch wel een beetje afhankelijk van het soort aandrijving dat je gebruikt M-L  ??? Ding moet wel de tong op z'n plek blijven houden..


kan wel maar de handleiding en de firma's die motor wissel aandrijving maken zetten duidelijk verwijderen van de veertjes  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: Herwig op 18 juli 2013, 13:51:34 PM
Peco:  eventueel verwijderen van de (inderdaad lelijke) veertjes:

Dit werd elders op 't forum reeds behandeld (zoek, zoek...):  het slopen van het veersysteem kan soms problemen veroorzaken.

Als de ondervloeraandrijving een andere, afwijkende   "weg"   heeft dan de wisseltong, sluit deze tong niet meer netjes aan tegen de rails.
Zelfs met het eigen Peco-   (onderaan-te-monteren)   tussenelementje PL kan het fout gaan, leert de ervaring.. (o.a. op baantje  "OlieFant" )
Met   "weg"   bedoel ik hier de afstand van de wisseltong van links naar rechts en omgekeerd....... .

Middaggroeten,          Herwig

gebruik al jaren Peco wissels zowel H0 als On30 en O ( de laatste twee voor diorama's) zowel bovengronds als verborgen opstelsporen in H0.
Zulke problemen zoals aangehaald nog nooit tegen gekomen ! Al de wissels zijn motor aangedreven met SwitchMasters. Die duwen en houden de wisseltongen tegen de rails. Prachtig materiaal en slow switching van de wissel tongen.
Daarom zijn de wissels van Peco zo goed !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Herwig

Aangepaste Peco's:                          (zie hierboven reactie # 6):

Peco Electrofrog Z.V. (*) (live frog)   +   Peco Adapter Base PL 12 (onderzijde baan)   +   Peco Turnout Motor (electr.-magneet).

(*):  Zonder veer  =  door modelbouwer gedemonteerd veersysteem.

Deze betaalbare Peco-combinatie lijkt op 't eerste gezicht interessant voor budgetgevoelige beginners, met beperkte ervaring.  Maar zo gebruikt, dus zonder enige verbeteringen/aanpassingen, werkt zo'n aangepaste Peco-wissel   NIET   (meer) naar behoren.
Alhoewel Peco-zelf hun PL 12-adapter aanbeveelt bij veerloze wissels:  "PL 12 for types of turnouts without self locking tie bar" .

Maar niet bij een  "verknoeide"  (met gesloopte veer) Peco-wissel, dus.

(andere dan Peco-magneten als aandrijving: handmatige kabeltjes, geheugendraad, electromotortjes, e.a.:  ander verhaal voor meer gevorderde modelbouwers....)

Groeten,   Herwig.

conducteur

gewoon pl10we eronder en polarisatie bij life frog en weg ermee. Hoef je echt niet aan te foefelen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

ik ben geen specialist, maar ik zou die veertjes niet zomaar weglaten. 
Heb het met schade en schande ook zelf ondervonden op mijn tweede schaduwstation in Märklin M rails.  Ik dacht "bij de uitgaande wissels haal ik ze er uit want daar hebben ze weinig nut, mijn treinen zullen die wissels wel open rijden".

NIks was minder waar, nar het verwijderen van de veertjes krijgen de wisseltongen een eigen leven en blijven soms haperen tussen de 2 posities in.   Als je daar dan net met een sleper over gaat, heb je 3 dingen :

1°   vonkjes
2°   kortsluiting
3°   alles stil op de baan

Die dingen zitten er met een reden
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dani, het gaat hier over Peco wissels. Die zijn voor het 2-rail systeem.
De veertjes zitten er in om de tongen stevig tegen de spoorstaaf te drukken. Dat is om hem mechanisch goed op zijn plaats te houden, maar ook voor de elektrische voeding naar het puntstuk. Maar als je er een geschikte motoraandrijving onder zet zijn die veertjes niet nodig, want de aandrijving zorgt er dan zelf voor dat de tong stevig wordt aangedrukt.
Het is dan zelfs aan te bevelen om de veertjes er uit te halen, als je ze laat zitten snapt het wissel nl. plotseling om zodra het veertje over zijn dood punt komt. En dan verknoei je het effect van het langzaam omgaan.

Als je het veertje wil laten zitten kun je, indien gewenst, de veerspanning verlagen door het 'doosje' waar het in zit iets naar achteren te schuiven.

Een wissel met gepolariseerd puntstuk (electrofrog bij Peco) kun je niet open rijden. Er ontstaat dan kortsluiting zodra je trein op het puntstuk komt.
De situatie is dus niet vergelijkbaar met Märklin.

dani

ok, ik snap je punt ivm de wisselaandrijving en ik ken zeker het verschil tussen 2-rail en 3-rail.   Maar toch zou 'k het nog laten zitten.

never mind, misschien ben ik inderdaad maar een idioot.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Herwig

@ Stieven,

Peco:

Kan verwarring veroorzaken:   de uitdrukking  "Peco Turnout Motor"  in  [Reactie # 9]  is   GééN   motoraandrijving, maar een simpele electro-magneet, die de wisseltongen NIET aanduwt.

De   "motoraandrijving"    in  [Reactie # 12]    is een .....electromotortje... , die de wisseltongen kan aanduwen.

Avondgroeten,     Herwig.