Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Italiaanse tankwagen

Gestart door Huugooke, 14 juli 2013, 18:20:13 PM

Huugooke

Aan mijn nieuwe aanwinst begonnen:

http://shop.italeri.com/Products/21429-8706-m-tank-with-brakemans-cab.aspx

Het ligt al klaar in onderdelen om te schilderen, maar die voorgestelde kleur lijkt me eigenaardig.
Die tank in aluminium, het onderstel zwart, maar dat remmershuis?


PeterC

Hugo,

Laat de foto's en beschrijvingen maar komen.  Ik heb ook een zwak voor 'plak-treinen'  ;)

Groetjes, Peter


Huugooke

Citaat van: PeterC op 14 juli 2013, 20:24:31 PM
Hugo,

Laat de foto's en beschrijvingen maar komen.  Ik heb ook een zwak voor 'plak-treinen'  ;)
Spijtig genoeg niet veel meer te vinden. Toch geen betaalbare ;D.
Dat remmershuis krijgt houten latten. De ketel is verzwaard met lood. Als het kan worden het metalen wielen.

Tjalling

Hallo Hugo,

Kun je niet in google afbeeldingen zoeken op het nummer dat op de wagen zit? Dat heb ik gedaan bij het zoeken naar voorbeeldfoto's van de gesloten wagen van Italeri. Daar kwam wel wat bruikbaars uit.

Groet,
Tjalling
 

Huugooke

Citaat van: Tjalling op 15 juli 2013, 10:10:50 AM
Hallo Hugo,

Kun je niet in google afbeeldingen zoeken op het nummer dat op de wagen zit? Dat heb ik gedaan bij het zoeken naar voorbeeldfoto's van de gesloten wagen van Italeri. Daar kwam wel wat bruikbaars uit.

Groet,
Tjalling
Daar heb ik nog niet aan gedacht. Wel het internet afgezocht op "tankwagons" en variaties daar op.
Bedankt voor de tip!

Herwig

@ Hugo oke,

FS - tankwagentje:

(((zie ook    "Belgische modellen:  Remmershuisjes"  )))

Met dit weer kunt ge uw plastieken dingetjes gewoon buitenleggen:  smelt dan zo aan mekaar.  (ik zou mijn (zelfde) Italeri- tankwagentje eerder in de winter aan de keukentafel in elkaar flansen.)

'k Zal u dan maar even een infootje geven:  dat wagentje heb 'k teruggevonden op een fraaie Italiaanse H0-baan, die beschreven stond (met foto's) in een oude Spoorwegjournaal. Die Ital. modelbouwer zal de juiste tinten wel hebben gecontroleerd.
('k Ga nu   NIET  in de S.J.'s zoeken op m'n tropische zolder..., sorry)
Ben trouwens benieuwd of er nu plotseling wel info via 't forum vrijkomt over deze rustieke tankwagentjes-met-remmershokje?

Middaggroeten,   Herwig.
   

Huugooke

Citaat van: Herwig op 15 juli 2013, 14:06:11 PM
Die Ital. modelbouwer zal de juiste tinten wel hebben gecontroleerd.
('k Ga nu   NIET  in de S.J.'s zoeken op m'n tropische zolder..., sorry)
Ben trouwens benieuwd of er nu plotseling wel info via 't forum vrijkomt over deze rustieke tankwagentjes-met-remmershokje?

Middaggroeten,   Herwig.

Flauw Herwig, dat u niet op uw zolder wil gaan zoeken!
Van alle foto's die ik vond zijn alle remmershuisjes bruin(ig) of volledig zwart.
Het bouwplan heeft trouwens een paar hiaten en een paar details die niet kloppen met de foto op de doos.
Verder is het een prachtig gedetailleerde kit, die vrij probleemloos in elkaar te plakken is. Alleen de trapjes kloppen niet.
En er is genoeg materiaal over om wat te "kitbashen".
Ik was van plan om te airbrushen maar ik denk dat de verf halverwege de spuitmond al droog is!

Herwig

@ Hugo oke,

Italeri - treinwagentje voor het vervoer van olieprodukten:       zie  a.u.b.   m'n reactie in rubriek  "Nieuwe (niet) Belgische Aanwinsten" .
'k Zoek de S.J. op bij eerste gelegenheid.

Indien nuttig, zal 'k best alleen & slechts alleen nog in deze rubriek over de Italeri   van  (wel-dan-niet hoogstaande)  gedachten wisselen.

Koffiegroeten,   Herwig..

Herwig

@ Hugo oke  e.a.,

FS-treinwagen ..... per oli combustibili e minerali grezzi:
Neem papier & potlood:
In de S.J. van slechts ongeveer een kwart eeuw geleden:  nr 39 dd. juni 1990:  "Roveto Terme" , Italië in de jaren dertig".  Prachtige foto's van een chique baan door Massimo Rossini.
Citaat:  "...een deel van het rollend materieel is van Duitse herkomst, met een Italiaans uiterlijk, een hele karwei...."

De FS-tankwagen op de foto's van Rossini is van een ander type dan uw & mijn Italeri-ding.  Misschien was die dus inderdaad van Duitse oorsprong:  de tank heeft een grotere diameter en komt boven het remmershuisje uit.  De tank van de Italeri daarentegen is lager dan het remmershokje.

Kleur:    het Rossini-tankwagentje is dus ook volledig in 't zilvergrijs gepenseeld/gespoten, zoals tevens de Italeri-foto-op-de-doos.  Dus géén anderskleurig remmershokje.  De toenmalige FS-olievervoerwagentjes blijken dus eenkleurig, inclusief remmershuisje.
Avondgroeten,    Herwig.


Herwig

@ Hugo ke,

FS-tankwagen:

(zie hiervoor ook  "Belgische Modellen:   Remmerhuisjes, enz..":  zullen we dit dan maar afsluiten zeker?)

Foto:  dit is/was 'm:  tank met kleine diameter,  de wagen erachter is er een met tank met grotere diameter. en alles vermoedelijk éénkleurig zilvergrijs. En de H0-Italeri-handgrepen zijn te grof, wat we reeds wisten, niet?

En  "minerali grezzi"  zal wel ongeveer zijn   "graisse minerale":  smeerolie?

Wat gaat u  (ga jij) uiteindelijk doen met een Italiaanse tankwagen? (standplaats is  "Trieste" ...)
Ikzelf had dus 't idee de Italeri te verbelgischen, dan zou hij thuis horen bij de rest van de familie ketelwagentjes (misschien ooit terug in actie op het H0-Petrolbaantje   "Oliefant" ?)

Veel kleef- en plakplezier,

Middaggroeten,  Herwig.




Huugooke

De mijne staat al te pronken (foto's volgen)
De ketel is in aluminium "Testor metalizer", het chassis is "Testor metal black" en het houtwerk heb ik ... bruin gemaakt.
Er staat hier ergens in A'pen een heel oud ketelwagentje dat misschien als voorbeeld kan dienen, maar dat is korter denk ik.
Die handgrepen moeten er inderdaad terug af, en vervangen door metaaldraad (had ik direct moeten doen).
Volgende stap: vervuilen!

Herwig

@ Hugo oke,

Tankwagentje in Antwerpen:  bedoelt ge dat exemplaar dat staat/stond  op de kaai (kade) aan 't Steen, in 't Maritiem openluchtmuseum?
(Vage herinnering:  'k heb dat geloof 'k ooit gefotografeerd vanaf de linkeroever met een tele, uiteraard...)

Avondgroeten,  Herwig

Huugooke

de onderdelen:



zie  hem blinken:



die handgrepen en die ladders moeten anders, en dan verouderen!