Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Een waar toeval...

Gestart door Val-Rikard, 11 juli 2013, 20:41:58 PM

Dirky

In alle landen die ooit communistisch waren is er een "bewaar-cultuur". Die gewoonte kwam er omdat men geen onnodige uitgaven wou doen om zaken af te breken en van overtuiging was er wel later nog iets te kunnen van gebruiken.
Ergens eind de jaren 80 heb ik dit complex ook kunnen bezoeken via een gids van het luchtvaartmuseum die ik leerde kennen via "International Pen Friends". Toen was het gewoon een opslagplaats die niet toegankelijk was voor het publiek.
De opkomst van het westerse toerisme was de trigger die de vele opslagplagplaatsen omgetoverd heeft tot musea. Dat ze dus veel hebben is dus meer te wijten aan die communistische cultuur dan aan de erfgoed gedachte.

marc goovaerts

En het besef dat het internationale toeristen kan lokken dus...
Maar dan moet het ook wel de moeite waard zijn en wat beter dan een 'fait divers'.

Val-Rikard

Citaat van: conducteur op 12 juli 2013, 13:36:00 PM
Ja, dat ze daar eens gaan kijken wat een spoorwegmuseum is. Is er nog wat rijvaardig, of is het voornamelijk statisch?

Om eerlijk te zijn weet ik het niet, al heb ik de indruk dat de meeste in zeer goede staat verkeren.
Op een kaartje van de stad, die aan een muur in ons hotel hing, zag ik de twee draaischijven van het depot. Hoewel op de kaart de volledige stad was afgedrukt kon je zien dat het om een heel groot depot moest gaan. Toen ik in mijn reisgids ging zoeken of daar toevallig geen spoorweg museum was kon ik daar niets over terug vinden. Ik redeneerde dat je niet overal draaischijven tegen komt en besloot even een kijkje te gaan nemen. Mijn vrouw haar reactie " is 't weer zover ja..." Ik zij "gewoon een beetje rondneuzen". Bij aankomst was ze best wel tevreden met deze ontdekking, een waar spoorwegmuseum. Ik blij, en de rest van de familie ook. Ik moet zegen dat behalve veel locomotieven ook de sfeer van weleer nog goed aanwezig is. Alles kan misschien wel zijn reden en oorzaak hebben waarom dit vandaag nog zo is. Hongarije is al lang niet meer dat antiek land van weleer, en is intussen zo modern als de rest van Europa. Toen ik op reis vertrok dacht ik terug in de tijd te zullen rijzen, maar niets was minder waar. Op een boogscheut van waar wij verbleven was er zowaar het grootste openluchtzwembad van Europa. Daar waren ook nog eens thermische baden aan gekoppeld. Je denkt dan spontaan "dat moet een zak geld kosten" en "dat zal daar wel zwart van het volk zien". Ik moet zeggen dat dit zeer goed meeviel, zowel van het volk als van de prijs. Ik gaar hier niet voor reclamebureau spelen maar ik ga zeker nog eens terug naar Hongarije. Dat land kan je op vele vlakken verassen...

Val-Rikard

Nog een fotoreeks van het bewuste depot.













Op onderstaande afbeelding weet ik niet goed voor wat die buizen soep moet dienen.








Herwig

@ Rik ard:

Loc-walhalla in    "Pesssjjjjt":

Hebt ge sommige types locs herkend als ooit gefabriceerd in Pruisische fabrieken?
Of waren ze alle van Oosteuropese makelij/afkomst?
In de Oostenrijks/Hongaarse periode zou m'n best locs kunnen hebben besteld in Pruisen.

Groeten,  Herwig..

janieburton

#20
Citaat van: Gerolf op 12 juli 2013, 01:19:28 AM
Toch eens suggereren aan mijn vrouw om een citytrip naar Boedapest te doen  :P  :P  ;D

Er zou ook in Boedapest een parkbaan zijn die wordt bedient door kinderen, was blijkbaar in het vroegere Oostblok een gekende praktijk om de kinderen al vanaf joge leeftijd in tewijden in het reilen en zeilen van de spoorwegen zodat die dan later konden doorgroeien naar het echte treingebeuren.(ik dacht dat die ooit ook eens in een van de vroegere aflevereingen van jaren geleden van Rail Away is besproken)

Er zou ook zo'n parkbaan zijn in Leipzig.

Wie weet meer over de parkbanen bedient door kinderen in het ex-Oostblok

 

evan

WoW Bedankt voor deze knappe bijdrage Rik!!!  :P :o
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

eve

Citaat van: janieburton op 13 juli 2013, 01:57:56 AM

Wie weet meer over de parkbanen bedient door kinderen in het ex-Oostblok

Berlijn : http://www.parkeisenbahn.de/

Erik

janieburton

Dank voor de info Eve!

Wie heeft er nog info ivm andere parkbanen i de ex Oostblok?