Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Een waar toeval...

Gestart door Val-Rikard, 11 juli 2013, 20:41:58 PM

Val-Rikard

Vorige zomer stond ik versteld bij wat ik op toevallige manier aantrof in Boedapest. Ik had op een stadsplan gezien dat er een groot spoorweg depot was en besloot eens een kijkje te gaan nemen. Groot was mijn verwondering toen ik daar een spoorwegmuseum aantrof. In mijn reisgids was daar geen woord over terug te vinden. Ik heb eens de moeite genomen om een paar foto's te selecteren en zo iedereen te laten mee genieten van een stuk Hongaarse spoorweg geschiedenis. Hieronder zie je alvast een stuk van de plattegrond van het depot.








Dit is nog eens wat men noemt "spoorwegpolitie". ???





En om af te sluiten, een Hongaarse "lelijke eend". :o


philippe_007

amai tof, dit moet ik onthouden voor als ik eens in de buurt ben...


Herwig

 
@ Rik (ard)

Budapest:

In  Pest  of  Buda?   (linker- of rechteroever?)

~ Herwig.

Havoc

Dat is de moeite. Mooie presentatie in een mooi decor. Die laatste doet me eerder aan een middeleeuwse ridderhelm denken.

Wat anders dan wat ze in Schaarbeek van plan zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Toch eens suggereren aan mijn vrouw om een citytrip naar Boedapest te doen  :P  :P  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Val-Rikard

Citaat van: Herwig op 11 juli 2013, 21:25:29 PM

@ Rik (ard)

Budapest:

In  Pest  of  Buda?   (linker- of rechteroever?)

~ Herwig.

Dag Herwig,

Ik denk aan de Pest kant.
In de onderstaande link zie je waar het depot juist gelegen is. Met Google streetvieuw kan je zelf aan de voordeur gaan kijken.

https://maps.google.be/maps?q=boedapest&ll=47.540643,19.098487&spn=0.007141,0.021136&oe=utf-8&client=firefox-a&hnear=Boedapest,+Hongarije&gl=be&t=h&z=16





Huugooke

#7
http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BCsti

En wat hebben wij? Moet ge daar nu niet bij wenen?

dani

mooie foto's , zo te zien toch een indrukwekkende line-up daar ...  ben zelf al enkele keren in BP geweest maar helaas nooit als "toerist".  Jammer eigenlijk, ik zou dit wel eens van dichtbij willen bekijken !   Bedankt om dit te delen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Hee kijk in Hongarije hebben ze ook bolle neuzen. (wel met grotere lichtjes als bij ons).

Wat mij opvalt aan die lelijke eens is dat deze ook het gevleugelde wiel draagt.

Indien ik ooit eens in de buurt ben moet ik daar eens binnenwippen.

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Geert

Een bolle neus met zijspiegels, ik wist niet dat loks deze soms ook hebben ?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Hervé

NMBS, wees beschaamd....met meer financiele middelen dan de Hongaren slagen jullie er amper in een speeltuin in Schaarbeek te bouwen...slagen jullie er amper in het erfgoed min of meer te beschutten tegen weersomstandigheden.... >:(

En dan doen de Hongaren (net als de rest van de planeet) jullie broek af  op vlak van erfgoed...


OMC

Citaat van: Geert op 12 juli 2013, 11:30:21 AM
Een bolle neus met zijspiegels, ik wist niet dat loks deze soms ook hebben ?

Geert

De Hongaarse M61 had die wel, enkel de motor klinkt niet meer zo gezond als onze 5404  ;D
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

conducteur

Ja, dat ze daar eens gaan kijken wat een spoorwegmuseum is. Is er nog wat rijvaardig, of is het voornamelijk statisch?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marc goovaerts

Voor een stuk zal die aandacht voor het erfgoed een van de bijproducten zijn van een vroeger politiek systeem, dat ook de Hongaren niet echt lustten.
Maar in tegenstelling tot heel veel andere relicten van dat systeem, lijkt me dit nog steeds goed verzorgd.
De rode ster die er vroeger op het parlement stond wordt nu vol trots in gruzelmenten op de grond aan de toeristen getoond.
Maar "één van de armere landen van Europa" heeft dus nog wel aandacht en budget over voor belangrijker erfgoed.

Met wat we ondertussen over ons eigen museum weten, krijg je op voorhand al een indruk van 'beter dan niets'...  :-[