Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

seinstand

Gestart door TBCédric, 06 juli 2013, 18:30:03 PM

TBCédric

Op lijn .. tussen station van Nieuwkerken en Sint-Niklaas staat een sein. Maar i.p.v. geel of groen staat het meestal  op 1 geel en groen bovenaan. Heeft dat een speciale betekenis? Ik dacht dat het alleen groen, 2x geel of rood was en natuurlijk wit (waarvoor ik niet weet wat dat voor dient)

Kan er iemand mij dit uitleggen?

alvast bedankt

groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steven123

Je hebt het waarschijnlijk over het seinbeeld groen-geel-horizontaal, dat seinbeeld waarschuwd de bestuurder dat het 'volgende sein' een snelheidsbeperking zal opleggen (dus bv een wit lichtcijfer '4' op het onderpaneel van dat sein = MAX 40km/u aan het eerste spoortoestel achter dat sein (wissel)).

Dit seinbeeld is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat een trein op tijd kan afremmen om aan een lagere snelheid door een wissel te rijden.

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

TBCédric

Nu snap ik het. Bedankt steven.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

loco


Steven123

Ik had nog snel een prentje gemaakt, maar je kan de uitleg inderdaad in de link hierboven vinden  ;)



groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

C.B.

Groen geel verticaal op het (eerste) sein wil gewoon zeggen dat er een korte sectie wordt aangekondigd.
Met andere woorden , de afstand tussen de 2 opeenvolgende seinen is te kort om ofwel te kunnen stoppen voor dit (laatste) sein , ofwel te kort om de snelheidsbeperking te kunnen nemen , als je er vanuit gaat van de maximumsnelheid aan het (2e) sein dat de inrit toelaat in die korte sectie.
Groetjes.
Claudio.

2012

op mijne site sta ook nog een korte uitleg van de seinbeelden

http://www.kpl190.be/treinen/seinen/seinen.htm