Nummerplaten

Gestart door argilla, 04 februari 2006, 19:30:41 PM

argilla

voor het diorama: periode 1945-1960
We kennen allamaal de autonummerplaten als : AAA123 combinatie
Vroeger hadden we dacht ik : AA123 combinatie
Maar welke combinatie hadden we in 45-60 periode. Letters en cijfers of alleen cijfers ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dgrr57


Havoc

Voor 1951-1962 geven ze op x.yy.xx met x= cijfer en y=letter. Maar ik ken meer kentekens uit die tijd in de vorm x.y.xxx met x en y zoals voorgaand. (ik rijd nu zelfs rond met zo'n type nummerplaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

kasteel

in 1954 reden we thuis met de nummrplaat R.6074 rond - het was toen dacht ik de eerste versie nummerplaten die ook letters bevatte
Jan

DelticPower

Hoi Johan, wanneer werd in Belgie een rijbewijs verplicht? Ik meen uit m'n jeugd (lang geleden) dat toen het rijbewijs verplicht werd mensen met een auto en dus rijervaring zo'n document kregen en een andere letter/nummercombinatie hadden dan de mensen die toen hun rijbewijs moesten gaan halen. Deze eerste groep zal intussen wel uitgestorven zijn[;)] maar klopt er iets van dat verhaal?
Groeten van Jan Simons

Peter

Deze groep is bijlangena nog niet uitgestorven. Bijna iedereen tot een bepaald geboortejaar kreeg zomaar zijn rijbewijs. Mijn moeder bv. Had nog nooit zelf met een auto gereden, maar toch had zij ook een rijbewijs. Daarnaast kreeg iedereen met een militair rijbewijs er ook zomaar een (ik ook met rijbewijs voor M-7 en M-108) Daarnaast waren er een hele hoop die enkel een theorie cursus moesten volgen, met examen en hop die hadden het ook (mijn echtgenote bv.) Volgens mij had dit niets met de nummerplaten te maken
Met vriendelijke groeten
Peter

DelticPower

Hallo Peter, de periode waarover mijn gedachten gingen is van zo'n vijftig jaar geleden. Verhalen uit je jeugd die zijn blijven hangen.
Verhalen van net over de grens waren altijd spannend. In gedachten zijn dat de mensen van nu zo'n negentig jaar. Uit jouw verhaal blijkt dat die periode dus veel langer doorliep. Mijn excuses dus voor de opmerking van "uitgestorven".
Groeten van Jan Simons

Peter

Ekskuus aanvaard hoor.
Volgens mijn bescheiden mening was het in 1967 of 68 dat die rijbewijzen begonnen zijn. (kan ook een jaar vroeger geweest zijn)
In de nummerplaten echter kon je volgens mij geen lijn trekken. De overgang moet in elk geval heeeeeeel vloeiend gegaan zijn.
Mijn vader had 216.DS, mijn schoonvader had 4W728 en dat was in 1964. Dat weet ik zeker omdat daarvoor mijn vader een BZ nummerplaat had.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Geen idee wanneer rijbewijzen begonnen zijn. Mijn oudste broer, die heeft het zijne nog "gekregen" dacht ik. Dat moet ongeveer 1966 geweest zijn. Maar de nummerplaat is aangevraagd toen rijbewijzen nog niet nodig waren, en dat is enkele jaren daarvoor geweest.

Veel meer moet ge mij niet vragen, ik was nog niet geboren!

Wat wel zo is, is dat je nu zo'n oude nummerplaat terug kan aanvragen. Als de personen die zo'n kenteken van die tijd hadden, en dat hebben ingeleverd, dan is dat nu terug beschikbaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

kasteel

rijbewijs -
idd als geboren in 1945 was ik bij de eerste jaargang die een rijbewijs moesten halen via (enkel)een theoretisch examen. dit was in 1963 (vanaf 18 jaar )- mijn vrouw geboren in 1944 kon het zo halen zonder enige vorm van examen.
er is helemaal geen verband tussen nummerplaten en rijbewijzen
groeten - een 'oude' modelspoorder [;)]
Jan


just4fun

Als ik me niet vergis hebben mijn beide, nu nog steeds levendig zijnde, ouders hun rijbewijs in 1970 gewoon afgehaald op het gemeentehuis. Van dit jaar ben ik vrij zeker, want ik weet dat m'n jongste zus 4 jaar was toen 'den auto' in ons gezin z'n intrede deed, een R4 met 3 (lees drie!) versnellingen vooruit.
Maar of de nummerplaat iets met afhalen of exmamen te doen had? Ik twijfel hier sterk aan.
Groeten,
Paul

PaulC

Uit "Registration plates of the world" :

Periode 1926 - 1953 :
Grote witte porceleinen plaat met een rood serienummer bestaande uit 6 cijfers, met een zwart zegel (stempel) tussen elke groep van 3 cijfers. De laagste nummers verdeeld in elk jaar zijn :
1945 : 602.124
1946 : 648.749
1947 : 702.819
1948 : 811.347
1949 : 882.155
1950 : 943.773
1951 : 978.211
Vanaf 1952 werden sommige nummers hergebruikt

Periode 1953 - 1973 :

Witte nummerplaten met 5 rode karakters, bestaande uit een combinatie van letters en cijfers.
Afmeting : 275 x 110 mm

De volgende combinaties werden gebruikt in de periode 1953 - 1962 :
B.0001 - Z.9999
0.A.001 - 9.Z.999
00.A.01 - 99.Z.99
000.A.1 - 999.Z.9
0001.A - 9999.Z

Ik hoop dat je hier een stuk mee op weg kan.

Paul


PaulC

Vergeten toe te voegen aan vorig bericht : [:o)]

Uitzonderingen :

periode 1926 - 1953 :

1 - 99 : voorbehouden Koninklijk Huis
100 - 999 : voorbehouden "andere belangrijke personen"
A 1 - A 99 : vooebehouden voor ministers
P 1 - P 999 : voorbehouden voor parlementairen
CD 1 - CD 999 : voorbehouden diplomatiek korps


Periode 1953 - 1973 :

CD.001 - CD.999 en CD.01.A - CD.99.Z : Diplomatiek korps
VN.001 - VN.999 en 0.VN.01 - 9.VN.99 : NATO personeel
0001.P - 9999.P en 000.P.1 - 999.P.9 : Openbaar vervoer

Nummering Koninklijk Huis, ministers en parlementairen zoals periode 1926 - 1953

Paul

Peter

Paul,
in die tijd reden er ook nogal aardig wat wagens rond met een BZ (Belgische strijdkrachten in Duitsland) nummerplaat, d.w.z. een zwarte plaat met witte letters en cijfers.
Mijn vader had tot 1964 zo'n plaat, helaas weet ik het nummer niet meer. weet jij soms een aantal kombinaties?

Met vriendelijke groeten
Peter

PaulC

@Peter

Ik zal het boek morgen op het werk nogmaals raadplegen.

Paul