Gelijkstromer laten rijden op K-rails(Marklin)

Gestart door Davy, 30 juni 2013, 11:27:04 AM

Davy

IK ben gisteren eindelijk mijn Athearn Genesis UP challenger 3985 gaan afhalen. Deze is een gelijkstromer. Omdat ik wisselstroom rij wou ik deze loc aanpassen maar blijkbaar kan je met de Mobiel 2 van Marklin een DCC loc inlezen, wat ik totaal nog niet wist. Nu de vraag, de flenzen van mijn stomer zijn zo klein dat ze naart schijnt miss ontsporen op de K-rail wissels van Marklin. Iemand ervaring mee?
Een andere oplossing zou zijn, gewoon een gelijkstroombaan aanleggen naast de K-rails en samen aansluiten zonder overgang dan natuurlijk.
Bij gelijkstroomrails mag je de plus en de min verwisselen dacht ik.

PietB

Hoi Davy,
De hoogte van de wielflens is niet het allerbelangrijkste aan een wiel. Belangrijker is de afmeting tussen de flenzen. Die is 14,3 mm bij een NEM wiel en 14 mm bij Marklin.

Een wiel dat 14,3 mm tussen de flenzen meet loopt in de wissel tegen het puntstuk op doordat de flens langs de strijkregel loopt en niet genoeg langs de punt wordt getrokken.
Dat is jouw probleem.
En de flensafstand terugbrengen is m.i. een onbegonnen klus.
De optie van een parallel dc baan is denk ik de beste.

Het verwisselen van plus en min, kan ik je niets over zeggen.
Ik rijd zelf 3 rail.
grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 30 juni 2013, 11:34:03 AM
Belangrijker is de afmeting tussen de flenzen. Die is 14,3 mm bij een NEM wiel en 14 mm bij Marklin.
Piet, je loopt een paar jaar achter. ;)
De NEM310 is in 2009 aangepast. De maat tussen de wielen (maat B) is nu minimaal 14,4 en maximaal 14,6 mm.
Daarbij komt dat de flenshoogte toch wel belangrijk is. Märklin heeft de opening in de puntstukken wat ruim gemaakt. Om te voorkomen dat het wiel naar beneden valt loopt de flens over de groefbodem. De flens van 2-rail wielen is lager, mag nu tussen 0,6 en 1,2 mm liggen. Dat is genoeg om het wiel in het gat te laten bonken.

Davy

Hoe komt het eigenlijk dat je een DCC loc (met sleeper) kan laten rijden met de Marklin mobile2?
is er dan geen verschil tussen gelijk en wisselstroomloc decoders?
En kan je een wisselstromer ook besturen met een bv. esu controler op een gelijkstroomrails indien je de wielen geisoleerd hebt?
beetje veel vragen denk ik :) ik moet dringend ergens terecht om dit soort zaken te leren.

Jurgen

Mij hebben ze ooit wijsgemaakt dat Märklin-locs met gelijkstroommotors werken en dat de decoder dat signaal omzet naar wisselstroom. Of zoiets in die richting.


In ieder geval, je zal toch een sleper moeten hebben onder je loc om hem te laten rijden, of je hem nu DCC stuurt of niet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

#5
Citaat van: Jurgen op 05 juli 2013, 16:25:00 PM
Mij hebben ze ooit wijsgemaakt dat Märklin-locs met gelijkstroommotors werken en dat de decoder dat signaal omzet naar wisselstroom. Of zoiets in die richting..
De Märklinisten springen nu op hun paard, maar zijn naar de zee gereden voor 'tgoe weer denk ik.
De wijsmakers hebben gedeeltelijk gelijk.  De decoder doet vanalles, als je die lok op een ouderwetse transformator zet, dan zet die decoder dat om in gelijkstroom. De lok reageert nu net als een oude op de stand van de regelknop. Als je die lok op een digitale baan zet, dat is (een soort) wisselstroom, dan zet die dat weer om in gelijkstroom, maar nu leest de decoder de bevelen van de centrale uit; die zitten "verweven" in de spanning die op de rails staat.
De spanning die de motor stuurt is geen gelijkspanning maar een soort pulserende spanning. Dat maakt dat de motor betere prestaties levert.
Bij sommige decoders wordt de spoel van de motor vervangen door een permanente magneet. Op dat moment is dat dan een gelijkstroommotor geworden. Maar toch wordt die door die pulserende gelijkspanning gestuurd.

Davy

Wat als je bij een AC stuurstand met geisoleerde assen de sleeper verwijderd en de plus draad verbind met ene kant van de wielen, kun je hem dan direct gebruiken op een DC baan of moet deze decoder aangepast worden om de lichten te doen branden?
Ander vraagje, ben het adres vergeten op te schrijven van de stuurstand, vind je dat terug op de mobile2 van Marklin? kweet dat je het kunt wijzigen.

Huugooke

#7
Citaat van: Union Pacific op 05 juli 2013, 19:21:37 PM
Wat als je bij een AC stuurstand met geisoleerde assen de sleeper verwijderd en de plus draad verbind met ene kant van de wielen, kun je hem dan direct gebruiken op een DC baan of moet deze decoder aangepast worden om de lichten te doen branden?
Ander vraagje, ben het adres vergeten op te schrijven van de stuurstand, vind je dat terug op de mobile2 van Marklin? kweet dat je het kunt wijzigen.
dat staat in CV1
Met de MS2 kan je ook gewoon laten "zoeken" op nieuwe loc's, dan weet je het ook! Daarna er terug uitgooien.

Als die wielen inderdaad geïsoleerd zijn moet dat lukken. Volgens mij hoef je aan die decoder niets te wijzigen.

bumper

Ik heb dat ook gewoon analoog uitgetest. De railstaven van K rails zijn van elkaar geisoleerd, dat vormt geen probleem. Maar op de wissels liep het fout, want daar zijn de railstaven met elkaar verbonden, en deze verbinding doorbreken lijkt mij onbegonnen werk.

Groeten.
Ludo.
 

raf

hoikes

met een dc lok op marklin rijden doe ik reeds jaren .
niet dat het eenvoudig is maar er zijn een paar opties.
ik rij gelijk stroom op 3 en 2 rail dus achter de marklin trafo zit een gelijkrichter dit lost reeds 1 probleem op

dan eerst een oplossing is een sleper onder de loco monteren en dan deze zo laten mee rijden op de 3 rail
wissels van de K reeks hebben geen probleem gegeven buiten bij 1 loco maar dat loog eigenlijk meer aan de wissel zelf want het probleem deed zich maar bij eentje voor.
wil je ook rangeren met de loco dan krijg je een probleem omdat je dan de +/- moet gaan wisselen en dat gaat de rest van de baan niet plezant vinden dus dat doe ik dus niet

oplossing was een oude schakelwals in bouwen in de Dc loc met daar achter een relais en een paar diode's
relais 5 volt en een zender diode van 5 volt er bij omdat de relais niet door brand bij >BV 12 volt baan spanning.
op voor uit word de relais niet bekrachtigd alleen bij achteruit rijden
vertrekken gebeurt met een sprongetje als je achteruit rijd omdat het relais moet in klikken maar het werkt wel en hoe dikwijls rij je achteruit.

maar daar ik nogal veel met elektronica bezig ben heb ik dus een beter oplossing gezocht

de baan weet waar de 2 railer zich bevind en schakelt de baan op 2 rail over
de wissels moet je aan passen en das inderdaad veel werk maar het loont de moeite.
alleen op passen dat je geen 3 rail wagon achter de 2 rails hangt want dan knettert het een beetje.
sturen van signalen doe je dan met reed relais want stroom detectie loopt dan fout en tot op heden nog niet de manier gevonden om dit op te lossen
de derde rail schakelt gewoon mee aan en uit met de rest van de rails dus daar veranderd niets

gr raf   
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.