uhlenbrock intellibox I programmeerspoor.

Gestart door conducteur, 22 juni 2013, 01:32:36 AM

conducteur


Ik heb toch ook nog eens een vraag over digitaal:

Op onze treinbaan in spoor 0 in de Dwarsliggers, de treinclub, Pont-De-Meir (vertaling van /geinspireerd op 'Zeebrugge', waar wij ons lokaal hebben), is een klein stuk spoor voorzien om dienst te doen als programmeerspoor. Dat stuk moet ook als gewoon spoor dienst doen. Na wat metingen 'toevallig' ontdekt dat als mijn centrale uit is het programmeerspoor direct verbonden is intern in de centrale met het baanspoor. Wat gebeurt er eigenlijk intern in de centrale? Ik had een schakelaar voorzien om dat klein stukje om te schakelen als programmeerspoor/ baanspoor, maar die is dus blijkbaar voor het gewoon rijden niet nodig? En hoe zit dat met het programmeren dan? Moet ik dan het hoofdspoor uitschakelen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michael

Rian, volgens mij is het heel simpel je sluit de baan aan zoals je gewend bent het stukje programmeer spoor isoleer je volledig van de rest van de baan, maar kan da altijd deel uitmaken van de baan, en sluit je op je intellibox aan op de uitgang van het programmeer spoor.
Daar komt verder geen moeilijke wetenschap bij kijken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

conducteur

Ah ok, de centrale schakelt zoals ik dus nu vermoed zelf om tussen programmeren/rijden, en mijn voorziene schakelaar is dus niet nodig?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

In de IB hoor je een duidelijke 'klik' van een relais als je in programmeer modus gaat.  Verder het spoor volledig isoleren van de rest van de baan.
Groetjes, Peter


conducteur


Als ik het goed begrijp:

-Gewoon programmeerspoor isoleren (is gebeurd), en aansluiten op prog uitgang centrale.
-De schakelaar die ik voorzien had tussen omschakelen programmeren/rijden heeft eigenlijk geen zin omdat het relais in de centrale dat doet. (komt goed uit, kan ik die voor iets anders gebruiken, de straatverlichting)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

Rian,

En als jullie verstandig zijn dan sluiten julle het programmeerspoor helemaal los van de eigenlijk baan aan, want er komt een moment dat een trein het programmeerspoor op rijdt, of er van af rijdt als hij als programmeerspoor is geschakeld door de centrale, en neem van mij aan dat vind je centrale niet leuk en zal tot klein rookwolkje leiden en misschien weet je ook dat electronica op rook werkt zodra het eruit is werkt het niet meer.

Alleen de waarheid ligt in het midden.