Spoormonument lijn Mechelen-Terneuzen

Gestart door dieselfreak, 19 juni 2013, 11:28:18 AM

dieselfreak

In de grensplaats De Klinge werd deze week een klein spoorwegmonument onthuld ter nagedachtenis van de verdwenen spoorlijn Mechelen- Terneuzen:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130618_00627518&_section=62134121&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb

Het is de bedoeling dat er later nog een museum komt met aandacht voor de spoorlijn en ook oude ambachten die typisch waren voor de grensstreek. Mooi initiatief!

MC

bollen neus


dieselfreak

Ik ga er binnenkort nog eens langs fietsen. En hebben ze de laadmal teruggezet of is die met onbekende bestemming verdwenen? Dat zou zonde zijn want er zijn er niet meer zoveel.
MC

bollen neus

@Dieselfreak, die laadmal was er niet te zien, zal misschien nog weg zijn om op te meten zeker? Wie weet. Het is wel gezellig als ge er passeert, natuurlijk voor "hoe lang" het zo proper daar gaat blijven das wa anders maar daar zijn hier op verschillende draadjes al woorden genoeg aan vervuild vind ik.
Met andere woorden, mooi van NMBS en da mag ook eens gezegd worden voor een klein museumke daar te plaatsen.
Het is ook maar een klein dorpke waar dit staat en niet in een te grote stad.
Nostalgie troef, zeker te doen met de vélo.

dieselfreak

#4
Ik denk niet dat de NMBS daar voor veel tussenzit, het is vooral dankzij het gemeentebestuur en de plaatselijke Heemkundige kring dat dit Openlucht museum er gekomen is. Die laadmal zal intussen wel al ten prooi zijn gevallen aan de snijbrander vrees ik, wegens niet interessant genoeg. Lang geleden ben ik met Paul Bellon deze laadmal gaan opmeten met de bedoeling er ooit eens een model van te maken, sindsdien is het oorverdovend stil rond dit project, t' is jammer, maar helaas...
MC

bollen neus

MC ge kunt me oppikken met uwen trekhaak aan jou fiets als ge hier passeert hé, kunnen eenen gaan snappen dan?

dieselfreak

Citaat van: bollen neus op 20 juni 2013, 12:15:55 PM
MC ge kunt me oppikken met uwen trekhaak aan jou fiets als ge hier passeert hé, kunnen eenen gaan snappen dan?

Komt in de sjakosj, als de wind goed zit, het niet regent en niet te warm is want ik fiets alleen bij ideale omstandigheden zoals u weet.
MC

Jurgen

In het artikel staat toch dat de NMBS de loc en wagen in bruikleen gegeven heeft. Hoewel, de restauratie werd gedaan door het Stoomcentrum, misschien hebben zij het zelf in bruikleen gegeven.

In ieder geval, de plaatsing van dit mini-museum is voor mij reden genoeg om er nog eens langs te fietsen, de vraag is alleen wanneer.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bollen neus

Ge moet ook nooit alles geloven wat ze in de gazetten zetten hoor.

dieselfreak

De officiële opening is voorzien voor 5 juli, later komt er ook nog een bezoekerscentrum:

http://www.ocmw-sint-gillis-waas.be/index.php?pagina=nieuws&id=986

Dit cafeetje op het plein is ook een aanrader:

http://www.routeyou.com/nl/location/view/47420056/cafe-de-oude-statie.nl

Tot voor enkele jaren hingen de wanden vol met oude foto's van de spoorlijn Mechelen- Terneuzen, intussen zijn deze echter met onbekende bestemming verdwenen.
MC

Jurgen

Citaat van: bollen neus op 20 juni 2013, 13:25:23 PM
Ge moet ook nooit alles geloven wat ze in de gazetten zetten hoor.

Nee, weet ik wel, maar wat moeten we dan wel geloven hé.

Feit is dat het er staat en de mensen die daarvoor gezorgd hebben zijn bedankt daarvoor. Historisch is het dan misschien niet correct, de gedachte erachter is mooi en dat is het belangrijkste.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.